Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur hade ni hanterat dettaa taket *bilder*

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 17:38:27, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ville få mer plats i stugan så jag tog bort eldstaden.

Tanken var att lyfta av skorstenstoppen och bara lappa hålet.
Toppen slet sig och krossade 1/4del av teglet.

Lyfte av pannor och upptäckte lite mer fuktskador.

    * Tre brädor till vänster om hålet.
    * brädor för täcka hål och under hålet.
    * 1-2 brädor lite längre bort till höger. en bit ifrån skorstenen.
Vilket syns på insidan också. I övrigt ser det torrt ut på insidan av taket.

Funderar dock på hur hur seriöst jag ska göra.

    * Ska jag byta allt som har minsta lilla rugg på ytan.
    * Ska jag byta det grövsta och lappa i med ny läkt.
    * Ska jag ta bort allt tegel, byta all läkt och brädorna som är sämst. Samt plåta taket.

Att plåta känns ju som om undersidan inte behöver vara perfekt för plåten är så tät ändå.
Som synes så blir taket hårt drabbat av mossa och annan skit med tanke på träden. Då borde ju plåt också vara till fördel. MEN. Jag gillar ju inte tanken att ha ett smattrande plåttak så närainpå villan.

15kvadrat per taksida är det.
Teglet är i fint skick, men osäker hurvida jag har tillräckligt med sparat tegel över för kunna lappa oväntade stora hålet som blev efter att toppen lossnade.
- vet inte om denna modell går att köpa längre.

Bilderna är inte riktigt rättvisa då det nyligen hade regnat.
Det rör sig uppmot säg 10 undertakbrädor som uppenbart behöver bytas och endel läkt.
Sen när några "nötta" i toppen mot nocken.
Brädorna är upp mot 2-3cm tjocka och jag kan gå runt på dom. Tålde även att skorstenen föll på taket. Ser torrt och fint ut på insidan (förutom där det läckt några år)

Lite fundersam hur jag ska fåtag på så rejäla brädor. Detta är ju säkert från något sågverk med tanke på att dom ser så obehandlade ut. Men undra om vanliga XL eller liknande har så tjocka och tåliga brädor.


Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Jim_the_one

#2 » 19:04:01, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske har några såna där pannor liggandes bakom ladan, kan finnas nockpannor också.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Mattias Petterson

#3 » 19:31:07, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara 15kvm så på med råspont uppepå hela sidan , ny papp, ny läkt och tegel (ser ut som vanligt Vittinge tegel, finns på byggmarknaden)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Privatperson

#4 » 23:45:57, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle ha tagit av allt tegel , sopa bort allt bös ..laga med lämpligt virke ..ny läkt (dubbel? )
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

Erland Karlsson

#5 » 07:02:52, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med tegel och läkt, byt ut ruttet virke, spika på oljehärdad masonite och återställ läkt och pannor. så skulle nog jag ha gjort iaf.
Vad beträffar pannorna så fanns det en uppsjö av tillverkare förr, och det var vanligt med måttavvikelser dem emellan, så kolla att de är ungefär lika om du ska komplettera.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Yrrol (trådstartaren)

#6 » 16:47:46, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många svarar att jag ska lägga 10mm skivor för att få något att skruva i.
Nu är skicket bra nog att kunna skruva direkt i brädorna men jag blev ändå frestad av tanken om skivor.

Nyfiken på om man börjar lägga skivorna nerifrån och arbeta uppåt, eller uppifrån och neråt? Samma fråga gällande läkten.. Papp förstår jag måste börjas nerifrån för lappa rätt.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Jim_the_one

#7 » 21:27:07, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

10mm skivor? ingen som skrivit det här vad jag kan läsa. Förkastligt att lägga på någonting annat än oljehärdad masonit eller råspont+papp. Eller möjligtvis bara byta dåliga brädor å låta det vara så. Det har ju bevisligen hållt bra länge ändå.

Bort med tegel å läckt, laga lite å sen på med oljehärdad board, nedifrån å upp med 5-10cm överlapp, möjligt att du rent av kan ställa skivorna upp å slippa en horisontell skarv.
Använd lite längre pappspik. å behöver inte vara allt för nitiskt spikande då läckten kommer hålla fast det sen.

På med stående läckt (ströläckt) cc 60-80 beroende på vart du har bärande under, räcker å sätta fast den med 1 spik/skruv. Sen på med liggande läckt (bärläckt). Bärläckten "schimsar" "salar" du upp i våg med masonitbitar och spikar/skruvar fast genom ströläckten.
Smidigast om man har en laser, men funkar också om man får till översta och understa läckten först och sen använder murarsnöre.
Ditt tak ser dock rätt så jämt ut på bilderna

Bärläckten får du räkna ut vilket cc mått du ska ha för att taket ska bli jämt, dvs samma överlapp på alla pannor utan att dom sticker ut längst ner, jag lovar att du vill inte stå å kapa massa tegelpannor!
Börja med en läckt längst ner som den "fria änden" på nedersta raden ska vila emot och sen läckten som ska hålla den raden uppe å sen den översta läckten.

Å när du ändå har nere alla pannor så passa på att tvätta av dom, om du nu inte köper nya.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Yrrol (trådstartaren)

#8 » 21:47:12, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så oljehärdad masonit är såpass tåligt så man kan hoppaöver papp?

Det är inte så kinkigt att läkta trots att masonitens överlappningar orsakar några millimeters gap i läkten?

Hittade bild... Dom tycks inte använda ströläkt? det ökar väl risken för röta om skit fastnar under?
-iofs nu kollade jag på hela bilden och ser att dom grejar med duk högre upp. :vissla:
Bild
Originalets URL: http://www.vastervala.nu/Aforeningar/Hembygdforen/projekt/HusMedHist/Bild13.jpg


Är det svårt att beräkna rätt, har rutinerade takläggare något knep. Tänker att man inte ska gå exakt mattematiskt, kanske läggatill eller drabort något på beräkningen.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Fredrik_

#9 » 22:44:02, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lägganvisningar på nätet hos alla de stora leverantörerna! Bara att försöka anpassa till de pannor du har.
Dock inte säkert gamla pannor kan läggas annat än med det mått de är tillverkade för, lika med det avstånd du redan har på läkten!

Plankorna är nog det 'ursprungliga' taket, även det som bär mellan åsarna. Lappa (trevligast), eller riv bort och lägg lämpliga bärande reglar som underlag för sackande masonit + grov bärläkt. Eller traditionellt med råspont, papp och dubbelt med vanlig läkt
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#10 » 06:42:46, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i jobbet råkat ut för kåkar byggda på åttiotalet, kan va myresjöhus, men är inte säker. Där har man lagt bärläkt direkt på oskyddad plywood? Inget strö under. Om det fastnar skit mot läkten? You bet! Om det är fuktigt o mögligt? You bet! Dom vindarna är så j*vla äckliga att va på.. Svartmögel överallt. Nä traditionell läktning på pappad råspont är mitt tips.072-510 22 90
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Yrrol (trådstartaren)

#11 » 11:36:44, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vore fördelen med att lägga oljehärdad masonit istället för papp?

ersätta dåliga brädor -> papp -> ströläkt -> läkt -> pannor

ersätta dåliga brädor -> masonit -> ströläkt -> läkt -> pannor
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Fredrik_

#12 » 11:54:45, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska pappen överleva måste den nog ha slätt underlag = råspont...
Masonit har däremot använts direkt mellan takstolar(som du saknar). Ganska ojämnt alltså ;-)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#13 » 12:00:56, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge har taket legat som det ser ut nu?
När lade de teglet på taket och i vilket skick var det ursprungliga taket då?

Mitt råd är att du byter ut de dåliga och halvdåliga brädorna och spikar läkten direkt mot brädorna på samma vis som det är gjort nu. Alternativet är råspont med papp och ströläkt plus läkt. Det blir ett ganska omfattande jobb med att du ska riva allt det gamla och lägga in några nya bärande åsar. De gamla takbrädorna är bärande på de åsar som ligger där nu.

Lägger du papp eller masonit på det gamla taket så hindrar du luftväxlingen som torkar upp bräderna så de kan börja ruttna.

Glöm inte bort att kolla andra sidan av taket också. Är taket inte allt för stort så kan det vara en vits att du köper nya pannor till en sida och spar de gamla för att ha för att laga den andra sidan.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Yrrol (trådstartaren)

#14 » 12:39:56, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huset byggdes på den tiden man elda i kittel när man skulle tvätta.
1961 stod det under en av dom finare pannorna.

Funderar på ta bort gammal läkt. fixa dom ~7 dåliga brädorna

Ströläkta på "lockpanelen" av undertaket -> läkt -> pannor.

Lyfta upp det en nivå för att få mer luft och mindre skit som fastnar.

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Ivar Risslén

#15 » 12:48:18, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör du det ordentligt på samma vis som det är gjort tidigare så kanske det håller 50+ år till och då har du kanske andra som sköter om stället.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se