Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur hade ni hanterat dettaa taket *bilder*

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Molnia

#31 » 22:56:43, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

som det har nämnts är det inte vanlig masonit du ska ha utan oljehärdad masonit. kallas för oljehärdad board på byggvaruhandeln.
http://www.byggmax.se/skivmaterial/bygg ... oard-p1007
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Volvot24

#32 » 08:03:59, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv bort det som är skadat och all läkt, både horisontal o vertikal. Skarva i bräder där det är riktigt dåligt eller fattas. Mest för att det ska bli fint på insidan.
Läkta sen vertikalt, mitt för och längs med varje takstol. Eventuellt mellan dessa också. Lyft upp läkten, så som det är beskrivet ovan med mellanlägg så blir taket rakt o fint.


Spänn upp modern glasfiberarmerad vit takduk över läkten. Fäst med rostfria häftklammer eller galvade pappspik.
Duken kommer att hänga ned något mellan läkten och kondens mm kommer att rinna ned mitt mellan och från de vertikala läkten, inga mer rötskador. Viktigt att duken når förbi takfoten.
Innan man lägger på nocken så skär man upp duken längs med, för att få luftning av utrymmet under taket.

Så på med horisontella läkt, inpassade till det tak du väljer.

Inte så dumt med schingel. Det är tyst när det regnar och ser ut som skifferplattor. Då lägger man först heltäckande råspont i stället för horisontell läkt. Därefter underlagspapp o sen schingel.

Ser ingen fördelen att använda masonit i stället för modern trampsäker och åldersbeständig glasfiberarmerad duk.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#33 » 09:48:16, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nyss en variant på takbyte.
Tegel mot plåt.
Det gamla sticktaket blir kvar som tidigare, då under läkten för tegel. Hör syns tydligt hur taket rätas upp med pallning - klossning.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Yrrol (trådstartaren)

#34 » 11:06:07, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började allt genom ta ner skorstenen, så kom sommarens kraftigaste och längsta regnskur därefter.
Sedan när det väl blev fint så började jag riva dåliga brädor, då slog hösten till och regnar och har sig.

Och nu blir jag ställd... Dom gamla befintliga brädorna är dyngsura på sina ställen. Trycker jag med fingret så kommer det ut vatten.


1) Hur fanatisk ska jag vara, byta alla brädor som har minsta lilla ruggig yta? En röta torkar aldrig sägs det. Men det kommer bli luftigt och torkande konstruktion samt
med masonitskivor ovanpå brädorna så upphör ju risken för nytt vatten och skit. Ruggiga ytor utgör ju inget hot att man trillaner heller.
Bild
Bild

2A) vågar jag lägga masonit på detta blöta undertak? Sedan läkter och tegel så taket blir färdigställt.

2B) Eller ska jag dra en pressning och vänta till nästa sommar med risk för fuktskada av pressningen?



Antingen chansar jag och slutför men beredd på att det blir skit och får göras om. Läkt, tegel osv kostar under 5000kr.

Eller börjarom nästa sommar och tar bort samtliga brädor och kör nya 22mm över hela taket. Har hittills kostat mig säg 5000kr i brädor

Bild


Eller så tar jag traktorskopan nertill på brädorna, och pressar uppåt så dom lossnar många åt gången. Byter ut hela skiten mot tunna 22mm och kastar på masonitskivor, allt på en och samma dag. dom nya specialhyvlade brädorna för 4000kr+ blir ju bara att kasta men...
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

JD400

#35 » 12:11:53, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte ska ha boendestandard på huset så skulle jag sno mig på och lägga på impregnerad masonit och sedan yttertak. Det kommer inte att bli så tätt så det där kommer att torka upp och bli bra, bara yttertaket är tätt. Inte behöver du byta varenda planka även om vissa är lite småskadad. Mycket möjligt att plankorna var lite halvdåliga redan när de lades på taket för 50+ år sedan!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Fredrik_

#36 » 12:53:11, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrapa/stålborsta bort de sämsta partierna från ytan??
Tror nog också att presenning över allt bara ställer till mer skada än bygga färdigt direkt.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#37 » 13:10:01, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i masoniten. Riv bort den gamla bärläkten och spika dit ny. Var sedan noga när du lägger dit tegelpannorna så kan du titta på hur det har klarat sig om 20 - 30 - 40 år. Lägger du dit masonit så blir det dålig luftning på bräderna som ligger där. Byt ut brädorna som har börjat att ruttna och lägg sedan de nya bräderna på rätt håll. Du ska kunna stryka med handen uppe i från och neråt utan att få några stickor i handen.
Vad det är för träslag i de nya brädorna spelar en stor roll för hur länge de håller.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hansborg

#38 » 13:12:40, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röta växer å blir större med tiden!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Yrrol (trådstartaren)

#39 » 14:22:42, 18-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte masonitremsor för att lägga på 22mm brädor = 25mm likt originalet.

Tyckte skivorna såg så ljusa ut så blev tveksam. Åkte och kollade med andra ställen som hade nästan svarta skivor.
Tillbaka till köpstället så ifrågasatte jag och då berättade han att även dom hade tvekat och ringt fabriken som hävda att dessa var härdade.

Förvisso är det hal och blank yta, samt styva skivor.

Men, så lyfte jag presenningen nu efter att dom legat ute över natten och översta brädans masonit hade slått sig... Det får mig ju verkligen att tveka. Ska oljehärdad masonit verkligen inte tåla en fuktig natt bättre än detta?

Blir allt mer frestad av att slita av samtliga brädor och lägga 22mm över hela och slippa krångel att få det jämnt osv.

Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

danne mähl

#40 » 11:30:04, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det har blivit mörka fläckar där masoniten är blöt
Det ska den väll inte göra. oljan ska ju hindra uppsugningen

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Yrrol (trådstartaren)

#41 » 22:30:52, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nästan framme vid att lägga masoniten, men jag är fortfarande osäker hur den lämpligast monteras. Hur den ska ligga framförallt? Någon som har bild?


Bild
Det blev lite mer än 5 brädor....
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Mattias Petterson

#42 » 23:11:08, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför masoniten? De där 5 mm kommer inte att märkas..
Läkta på bara och tegel, kan ju olja taket med vanlig träolja om du är riktigt seriös..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Yrrol (trådstartaren)

#43 » 23:25:24, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på köra bärläkt och ströläkt utan någon masonit. Det bör ju ge mer luft än tidigare. Grannarna har gjort så med sina hus.

Samtidigt tänker jag att på andra sidan så är det bara dom gamla brädorna. Luftgångarna är ibland extremt små. Kommer det skit där så är det kört igen.
Samt att vissa brädor har sprickor i sig.

Så att lägga heltäckande masonit vore en garanti emot skit och vatten.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Volvot24

#44 » 23:38:49, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat på duk? Den ruttnar då inte.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Yrrol (trådstartaren)

#45 » 23:48:34, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har pratat med en fabrik men deras lösning gav ingen bra känsla.
Rädd att duken sjunker ner och lägger sig i luftrännorna med tiden.

Jag kör hellre enbart läkt.

Men med tanke på att alla la oljehärdad masonit förr så borde det ju funka.
-fast det var då det inte fanns papp iofs. Man kan vända och vrida på allt men jag har inte tid för snart kommer snön.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se