Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur hade ni hanterat dettaa taket *bilder*

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#16 » 12:59:37, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är mest orolig för taknocken. hade önskat lite extra skydd där kanske - känns som om den är mest utsatt. Fast att lägga en papp över den kanske också blir att man stänger inne fukt?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



kimmen

#17 » 18:09:15, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tak på torpet ser nog lika dant ut. Jag skulle borsta rent, reparera det som är skadat, ny läkt, borsta rent teglet för att behålla patinan, köpa beg. Tegel på blocket, sen håller det 50 år till...

Vad är alternativet på ett gammalt hus som inte håller längre än befintlig konstruktion...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magnus71

#18 » 18:54:56, 09-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv av pannorna och brädorna och råsponta om taket och lägg ny papp.lägg strö och bärläkt och antingen nya eller gamla tegelpannor om du får tag i likadana håll utkik finns dom som skänker bort mot nertagning. Ta ner träd bredvid bygget så slipper du att taket blir så grönt.Bara du sätter igång så kommer du underfund att lägga om tak är inte så svårt som det låter.River du dän brädorna på taket finns det människor att återanvända det till möbler och snickra med så kan vara värt att sätta ut annons så får du säkert en peng för det inom rimliga gränser så har du inte bara lagt ut pengar för nytt tak.Går säkert sälja dina gamla pannor också om du grunnar på nya.Lycka till
magnus71
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:31:04, 26-07-2014
Ort: alvesta kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: mf 50

Yrrol (trådstartaren)

#19 » 15:53:42, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roine.e skrev:Har i jobbet råkat ut för kåkar byggda på åttiotalet, kan va myresjöhus, men är inte säker. Där har man lagt bärläkt direkt på oskyddad plywood? Inget strö under. Om det fastnar skit mot läkten? You bet! Om det är fuktigt o mögligt? You bet! Dom vindarna är så j*vla äckliga att va på.. Svartmögel överallt. Nä traditionell läktning på pappad råspont är mitt tips.072-510 22 90


Jag var uppe på andra våningen nu i villan från början av 80, en masonitskiva hade börjat lossa. Mycket riktigt låg läkten direkt på skivorna och jäklar vad med skit det var. Stod och skrapade ut pinnar och bös en bra stund innan jag kunde trycka tillbaka skivan och skruva fast den.

I villan så ser jag fram emot råsponta och pappa osv.

I kallförrådstugan så är det annorlunda, knappt några bärande takstolar osv. Vill inte bygga om hela stugan för lyckas bära råspont.

Samtidigt vill jag ta chansen att göra små förbättringar för att undvika att skit fastnar. Funderar fortfarande att lägga ströläkt på lockpanelen av innertaket, bara höja lite.

Dessa dukar, andas dom eller är dom helt täta?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

danne mähl

#20 » 16:24:26, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte ändrar något från huset byggdes för ca 50 år sen så funkar nog den gamla konstruktionen bra
Men ofta så ändrar man isolering uppvärmingen (tempen på vinden)
Blir kondens under takpannorna fuktiga brädor ingen varme som torkar upp ruttnar möglar.
Tack papp på brädorna borde funka bra samma idé som råspont under (förutsatt att pappen håller mellanrumet. koplitera med en smalare brädbit i dalen)
Strö och bärläkt sist pannorna
Hittar du inte exakta pannor flytta från ett nedre hörn, ena sidan alt nedre raden Där det är lättare att fixa till avståndet så det inte syns.

Kvick fix och planera jobbet nästa år. när du har material och planen klar Men problemet försvinner inte :)
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Erland Karlsson

#21 » 09:53:11, 11-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med danne, bortsett från att papp inte är lämpligt med den befintliga "lockpanelen" som underlag, den går lätt sönder i mellanrummen där den inte har stöd.
Det är där Den oljehärdade masoniten kommer in som ersättning, den håller att lägga direkt och håller tätt utan papp. Lämna några cm öppet i nock och lägg sedan en pappremsa över nocken som du klämmer mellan ströläkt och bärläkt. På det viset får du en viss luftgenomströmning genom mellanrummen i "lockpanelen".
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Nickebonne

#22 » 19:43:02, 11-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Är mest orolig för taknocken. hade önskat lite extra skydd där kanske - känns som om den är mest utsatt. Fast att lägga en papp över den kanske också blir att man stänger inne fukt?

Nej det är inte så farligt med taknocken, det är väldigt lite fukt som kommer där, bättre med ventilation.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Andert

#23 » 14:33:30, 16-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att på bilden du hade så var det så dåligt längre ner att dem körde med masonit där medan högre upp var det bra och då blev det papp. Jag tror även att den läkt som de spikat är tillfällig för att inte halka på masoniten ser ut som om dem inte slagit i spikarna fullt.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Yrrol (trådstartaren)

#24 » 12:52:33, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh, det är så många som säger att dom har lagt masonit på sånnahär tak. Men det är ingen som vet hur det blev efter några år. Funkade det bra, eller ruttnade plankundertaket.

Modern andandes papp i all ära men rädd den sviktar ner, men oljehärdad masonit.. ja.. kanske.. sen strö och bärläkt ovanpå det samt nya pannor.. (för min fanns ej att köpa längre)


ångest.. masonit eller inte...
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#25 » 23:39:11, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig 3mm masonit/board eller oljehärdad?

Många säger vanlig för att spara pengar. Några säger oljehärdat för det är tåligare.
Men jag är rädd att den oljehärdade inte andas bra nog och att jag kväver undertaket så det ruttnar.

Glömde att masonite fabriken hade stängt så ringde deras gamla nummer för att få svart på vitt från dom om tätheten, men då kom jag till någon kyrklig församling som tagit över masonites telefonnummer. :P
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Fredrik_

#26 » 08:59:42, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl den oljehärdade som håller sig torr!! Medans den vanliga suger åt sig det vatten som kommer på den uppifrån..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#27 » 18:57:36, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvida du inte tänker isolera huset invändigt och göra bostadshus av det så inte är väl det där huset så tätt att det kommer "kväva" undertaket. Dessutom är det ju som sagt den oljehärdade som tål fukt, en vanlig masonitskiva kommer bli som en tvättsvamp om det kommer fukt under yttertaket. Slutligen ska ju ditt yttertak vara tätt, det ska ju vara marginellt med vatten som ska komma under.

Jag har lagt oljehärdad board på liknande tak och det funkar bra fortfarande efter 10-15 år. Jag hade definitivt valt det om det står mellan icke härdad/härdad masonit.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Yrrol (trådstartaren)

#28 » 19:11:32, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska isolera på insidan då, bör man avstå boarden helt då?

Jag var på ett snickeri och frågade lite, han hade inte kunskap om gamla tak men spontant menade han att luftspalten på ovansidan är tillräcklig vilketsom. Fast då fördjupade vi oss inte i hurvida det var isolerat på insidan eller inte.

Grannen la bara ny läkt och tegel på sin villa... Alla gör så olika, blir förvirrande för analyserande mig.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Ivar Risslén

#29 » 20:45:30, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du funderar på att isolera byggnaden så är min rekommendation att du river den och bygger nytt i stället. Det är besvärligt och tidsödande att börja isolera en gammal byggnad och svårt att få det riktigt bra. I slutändan så kan det bli billigare med nybygge än renovering av gammalt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Fredrik_

#30 » 22:43:20, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i vilket fall ska det vara luftspalt mellan isoleringen och undertakets råspont/masonit/brädor!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se