Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dra 40mm PRK-koppling?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mauritz Sjöqvist

#16 » 19:11:32, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slang under byggnad ska ligga i skyddsrör typ kabelslang och oskarvad enligt byggreglerna.

Då kan man byta den utan att hacka sig genom plattan.

1 person gillar det här inlägget.
Mauritz Sjöqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:36, 20-06-2009
Ort: Järna
Maskin: Åkerman H10Blc
Volvo 4300
Hanix H50b
JCB 407b



krokodilen (trådstartaren)

#17 » 20:43:25, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo och eftersom jag kör 40mm PEM, vilket egentligen är åt h-vete för stort och bara åbäkigt så har jag slang och skyddsslang i ett, dvs om slangen behöver bytas så funkar det nog att skjuta en 25mm PEM inne i befintlig 40mm.

Nu är i alla fall PRK-kopplingen utanför byggnaden och jag har gjort om jobbet flera ggr nu. La slangen lite grundare först för ev åtkomst skull men precis när det var klart kom jag på att vi har ju nåt som kallas tjäle i Svea rike! :snow:

Gör om gör rätt,,, igen och jag erkänner mig måttligt road nu av detta grundarbete, hjärnan vill liksom inte riktigt vara med mig. Avslutade dagen med att springa med skallen före in i en 2"4" regel så blodet & stjärnorna sprutade kring mig! :hurra:

Jag kommer att koppla på vattnet och provtrycka kopplingen innan jag fyller igen schaktet det kan ni lita på för när Murphy tagit ett grepp släpper han sällan omgående.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mauritz Sjöqvist

#18 » 21:03:57, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att stå på tills det är klart känner igen symptomen.....uppförsbacke hela vägen men när det är klart kommer man bara ihåg dom goa bitarna :grin:

Annars är det bara att ut och sprätta lera välta träd eller utöva någon annan själsligt läkande verksamhet en stund tills gnistan är åter.

1 person gillar det här inlägget.
Mauritz Sjöqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:36, 20-06-2009
Ort: Järna
Maskin: Åkerman H10Blc
Volvo 4300
Hanix H50b
JCB 407b

MekJan

#19 » 21:17:01, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slår man skallen i en planka skadar det ju inte nåt viktigt . MEN HUR GICK DET MED PLANKAN ? :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Ulf

#20 » 09:29:58, 21-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt beslut! Undvik alla former av inbyggda skarvar! Även om du har världens dyraste och bästa koppling så finns Murphy och han kommer garanterat på besök...

Angående plastkopplingarna, dom är kanon på rätt plats. Jag har dom för sjövattnet till bevattningen. Jag tycker de sitter betydligt bättre än motsvarande metall- eller metall/plast-koppling. Hade problem att det sköt isär innan jag skaffade plastkopplingarna.
På sugsidan har jag 63-slang och på trycksidan 32.
De är smidiga när det måste demonteras/monteras varje höst och vår. 32-slangen på trycksidan är nedgrävd för länge sedan och borde med nuvarande pump egentligen vara en 40, men jag har ingen lust att byta då den ligger på garanterat frostfritt utom i ändarna (min 2+m). Flödet nu är ca 60 lpm och med 40 får jag kanske 75lpm. Trycket nere vid pumpen ligger på 8-9kg7cm3.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

krokodilen (trådstartaren)

#21 » 09:48:07, 21-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provtryckt skarv utanför grund.

Bild

Bild

Sänkte ner slangen ytterligare till 80-90cm djup och isolerade runt med 100mm cellplast.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se