Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gammalt betonggolv med olja på

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

södergård (trådstartaren)

#1 » 11:57:25, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den gamla verkstan som jag tänkte göra slaktbod i. Men det har ju spillts en o annan "droppe" olja på golvet.
Nu lutar golvet runt 15cm på 5m så min tanke va o gjuta upp golvet jämnt. eller ja lite fall mot brunnen naturligtsvis. men gjuta direkt på golvet med oljan funkar det? eller måste jag få bort oljan?
O om det går o gjuta så blir det bara 5cm betong vid porten. kanske lite dåligt..
södergård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:14, 23-04-2011
Ort: vadstena
Maskintyp: Traktor



r0ffe4u2

#2 » 14:39:56, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i samma funderingar och undrar om det finns någon syratvättmedel man kan använda, och sedan slipa gamla golvet grovt.
Men finns det tex någon primer man kan lägga på så att nya betongen fäster och inte ligger som en lös kaka ovanpå? (i mitt fall kommer jag att lägga armeringsnät ovanpå gamla golvet, kansker borra ner järn som fäst ihop med mattan?)
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

södergård (trådstartaren)

#3 » 15:31:21, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo armering blir det här med.
borrar ner järn där porten är & svetsar dit ett vinkeljärn också
södergård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:14, 23-04-2011
Ort: vadstena
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#4 » 17:55:54, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att på F5 i Ljungbyhed så skulle de behandla golven i hangarerna. Första omgången släppte så man blev tvungen att blästra bort oljeskadad betong. På vissa ställen betydde det att man fick ta bort hela plattan tjocklek, 20 cm.
Finns kanske bättre prylar idag, men jag är tveksam...0:)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Åsa-Nisse

#5 » 19:12:43, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar för mig! ( var har jag hört det förut?)
Tvätta golvet två tre gånger med avfettning. Jag använde först vanlig petroleumbaserad avfettning och sista gången var det alcros Målartvätt. Sen ruggade jag ytan då det var fläckvis betong och gammal färg, med en fräs från Cramo. ( Dammande som tusan) Detta var för ca fyra år sedan och det håller än. Tunnaste jag lade var bara en cm.
Vad som är viktigt är att golvet är vått innan man gjuter nytt, så det inte torkar ut betongen innan den hinner brinna.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se