Rickard Erixon skrev:... frågan är hur man ska göra med fallet på dränrören trots allt? ...
Eftersom kåken står på lerjord så skulle nog jag lägga rören plant eller med ett nästan obefintligt fall.
Ska du lägga rören med nåt större fall så måste du ner under sulan och då riskerar du sättningar om lerjorden blir tillräckligt blöt så den mjuknar.
För att förhindra detta kan du ju flytta rören utåt och slänta 1:3 från sulans underkant ner till rören men det spricker på att det nästan aldrig finns plats att lägga massorna. Det blir ju enorma mängder att gräva upp om man ska göra så. Är det dessutom en liten maskin så spricker det ju på att man helt enkelt inte har räckvidd nog att bli av med massorna.
Det är alltid farligt att gå ner under sulans nivå på lerjord.
Sen finns det ytterligare en risk men den risken kanske är försumbar:
Om kåken står på väldigt blöt lera och man lägger rören betydligt djupare så finns det ju risk att leran under kåken torkar. Den blir givetvis inte helt torr men vattenmängden minskar i alla fall och då minskar volymen vilket definitivt kan ge sättningsskador.
Jag är i alla fall mycket försiktig med att gå för djupt i lerjord.
Rickard Erixon skrev:... avleda dränvattnet till det kommunala avloppet. ...
Det brukar vara förbjudet eftersom det ökar den totala volymen avloppsvatten att behandla för reningsverket.
Rickard Erixon skrev:... Isodränsäljaren tyckte dock att jag endast skulle ha dränvattnet till den öppna brunnen och strunta i att ha markavlopp för takavrinningen. Utan istället försöka leda bort takavrinngen minst 1m från grunden. ...
Takavvattningen är en annan sak än dränering och dom två ska ha minsta möjliga samband.
Har man gräsmatta så fungerar utkastare oftast alldeles utmärkt bara man har "tätt" material i åtefyllningen, typ lerjord. Det handlar alltså om förhindra att takvattnet rinner ner runt kåken och belastar dräneringen.
Pumplösning/pumpbrunn är ju lösningen om grundvattnet ofta står upp på sulan.
Rickard Erixon skrev:... Hur långt ifrån grunden bör brunnsröret i såfall vara? och vilket grundarbete kräver ett öppet rör i schaktbotten? (packad mak+duk eller?) Står att brunnsröret är 3m i offerten, behöver det bottna på 3m? är väl onödigt om grundvattennivån ändå är högre. Och om jag har förstått dig rätt så bör jag köra markavloppsrör från dränrörets lägsta samlingspunkt från grunden ut till brunnsröret istället för dränrör hela vägen? ...
Dv-brunnen behöver nog inte vara så långt bort, men man måste ju kunna komma fram med klipparen mellan kåken och brunnen.
Öppet rör i botten? Alla riktiga dv-brunnar har ju en botten så jag har aldrig stött på frågan tidigare.
3 m längd? Röret går ju att kapa!
Ja, det ska vara markavlopp från drän till dv-brunn. Finns ingen anledning att använda dränrör där. Tänk dig att du har brunnen 10 m från huset, varför ska du då dränera den sträckan?
Vi gjorde så här med en kåk i vintras:
Drän som vanligt, några meter avloppsrör ut till en dv-brunn. I denna borrade vi hål runtom några dm dm under inloppet. Dessa hål är utloppet. Ställde brunnen mitt i en stenkista, på markduk (runt hela stenkistan). Kunden har alltså fått sig en dv-brunn med slamficka som kan rensas, en markduksskyddad stenkista (befintliga bumlingar och singel) och en möjlighet att inspektera nivån i stenkistan (så länge nivån är högre än utloppshålen). Och eftersom avloppsröret har 110 mm fall från drän -> brunn så vet han att nivån kan stiga upp till hjässan i röret (synligt genom locket) innan vattnet bröjar stiga runt kåken.
Dessutom kan han som nödlösning pumpa bort vatten ur brunnen och därmed få bort allt vatten ur stenkistan ner till samma nivå som dom borrade hålen.
Sätter du sen ett larm i brunnen så behöver du inte kolla nivån alls. Däremot får du inte glömma att kolla så att larmet fortfarande fungerar!
Jag tolkar det som att vägen inte är din? Då ska du nog inte börja gräva i den heller för då blir väl ditt nästa inlägg från fängelsecellen antar jag.