Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vilka regler gäller angående hästar? T.ex. Storlek på åker/stall

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg

#16 » 20:47:27, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...
Frågeställningen var bra, men jag ser inte svar på de viktigaste frågorna...

Polisen i Stockholm fick inte ha kvar stallarna i Storängsbotten. Spiltorna (då hade hästarna inte boxar) var för små... med 5cm... Just det 5cm!... I Enköping drabbades stuteri (?) av att spiltorna/boxarna var 2cm (!) för små...

Dvs, du måste begära skriftligt svar från -din- miljömupp + -din- veterinär...
Å -det- får du räkna med att blir en allt annat än angenäm resa... skräckhistorier publiceras löpande i ATL.

Gällande blanda under samma tak.
Skulle inte förvåna mig om mupparna skola ha "åsikter" om det...
Vilket/vilka lagrum de stödjer sig på?
Finns inga!
Mupperi-lagarna är "ram lagar" = tyckande åsikter som -du- får bestrida i domstol... o gissa vem som får betala kalaset...

Men kusar är ju kul, o trevliga, så kör hårt.
Miljömedveten kör Havremoped ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



LeifAndersson

#17 » 22:13:40, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höns får du inte ha i samma lokal som nötkreatur eller hästar. Men är det väl avskilt så bör det inte vara några problem bara det är godkända lokaler var och en för sitt ändamål. Men höns ska absolut hållas i separata lokaler och helst i separata byggnader avskilda från fyrbenta djur. Visst ser det trevligt ut med en höna sittande på en häst, men hönans små inneboende överger gärna fjäderfäet till förmån för hästen där den blir till stora problem. Så håll hönsen borta från fyrbenta djur så undviks sådana problem. Även de partiklar i luften som brukar bli en följd av fjäderfä är inte bra för häst och nöt att inandas så även ventilationen med blandade djurslag blir ett problem när de ska ha olika miljöer för att må bra.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ptr

#18 » 22:43:03, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två sorters hästägare.

De som har häst för att de har råd.
Samt de som har häst fast de inte har råd.

De förra har råd att betala för flärd, men det duger inte med vad som helst var som helst.
De senare är glada om de har råd med mjölk till kaffet.

Det är fler som vill bygga och hyra ut eller sälja till de förra.
De senare får glada om de hittar nånstans att ställa hästen.

Det är inte så många av de förra så det räcker till alla de fina "hästgårdarna" som skulle kunde ha varit en lönsam historia.
Till de senare så finns inte gårdar och boende så att det räcker, då de inte är en lönsamma

Så det är gott om stallplatser till priser som den större andelen hästägare inte har rådd att ha sina hästar i.

Det går att lösa med att jobba mera, fler dygnspass i vården eller vad det nu är de råkar jobba med, vilket gör att de inte har tid att umgås med sin häst överhuvudtaget.

Det är då "medryttarna" gör entré! Visserligen så får de möjlighet att umgås med en häst och odla en hobby som de inte heller har råd med, men annars r det ofta att det bygger på att de får "hjälpa till". Rena svartjobben många gånger! i vissa regioner så betalar de dessutom.

Är de sen riktigt duktiga och förhoppningsvis seriösa så får de bli fodervärdar,om inte annat för att ursprungliga ägare gått och fått barn.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#19 » 22:43:27, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så att tro att det går att få gården på fötter på nåt vis genom att bygga stall på vinst och förlust är nog vågat. Möjligen om man kan hitta en nisch där det går att hålla uppe servicebyggnadsstandarden och ha lösdrifter som grund. Kanske kan man då få ruljans på det även med den senare kategorin.

Hyfsade priser till differentierad standard där krutet lagts på bara det som behöver kosta. Men är då åkermark med så kanske foderhanteringen ändå ska vara kvar. Det skulle kunna gå att ha rullande arrenden med växtföljden eller att arrendatorn tar vall.
'
' Bara lite lösryckta idéer!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Yrrol (trådstartaren)

#20 » 22:58:04, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast om stallet står tomt så bör det ju inte vara en kostnad. Frågan är hur man kan bygga ett stall så den kan brukas till annat användbart.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

LeifAndersson

#21 » 23:06:59, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Fast om stallet står tomt så bör det ju inte vara en kostnad.


Hur menar du nu, står stallet tomt kan det inte vara annat än en kostnad som jag ser på det i vart fall. Hur ska du kunna förränta dina investeringar med ett tomt stall? Och även tomma stall kostar i underhåll. Ska ett tomt stall inte vara en kostnad får du riva det och anlägga en viltåker på platsen.
Senast redigerad av LeifAndersson 00:08:44, 24-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Yrrol (trådstartaren)

#22 » 23:17:18, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny byggnad är behöver ju inget kostsamt underhåll på många år.

Ser inte hur 100 kvadrat åker skulle vara mer vinstdrivande investering.

Nu var det dock inte vinst i första hand jag sökte. Då kunde jag valt att bygga största maskinhallen att ställa husvagnar i. :grin:
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

LeifAndersson

#23 » 23:30:00, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:En ny byggnad är behöver ju inget kostsamt underhåll på många år.

Ser inte hur 100 kvadrat åker skulle vara mer vinstdrivande investering.

Nu var det dock inte vinst i första hand jag sökte. Då kunde jag valt att bygga största maskinhallen att ställa husvagnar i. :grin:


Så du menar att nya byggnader inte kostar något i ränta och försäkringskostnader. Och ett nytt stall som står tomt måste värmas upp på något vis för att inte skadas eller förstöras av fukt och kyla så att bygga ett stall och låta det stå tomt låter som en ovanligt dålig idé. Om man inte tycker det är ballt med ett nytt stall på gården och har råd med det vill säga.
En viltåker är det billigaste i underhåll jag kan erinra mig just för stunden, men den genererar tyvärr inte mer intäkter än ett tomt stall, men den kostar i gengäld betydligt mindre i underhåll så rent ekonomiskt skulle det bli en ren framgång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan_m

#24 » 23:36:33, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:En ny byggnad är behöver ju inget kostsamt underhåll på många år.

Ser inte hur 100 kvadrat åker skulle vara mer vinstdrivande investering.

Nu var det dock inte vinst i första hand jag sökte. Då kunde jag valt att bygga största maskinhallen att ställa husvagnar i. :grin:


Hade jag varit du så lät det som en smartare investering, mindre arbetsinsats. En här uppe har minst 200 fack han hyr ut, alltid fullt... Allt i plåt.. Litet underhåll.

Talar av egen erfarenhet, vi har stall och både egna och inhyrda hästar. Vi tar eget torrhö och balar det, har ca 20ha betesmark/insådd vall. Det är nog kanske en plus minus noll affär som täcker kostnader för traktorer, redskap, diesel, gödsel om man inte räknar alla arbetstimmar....... Hästar kostar..... För att inte tala om allt trams som kan vara när man hyr ut, dom betalar ej, osams, mm, mm... Det är oftast tjejer, och tjejer kommer av naturen inte överrens med varandra ;) nu ha jag så tur att det är min sambo som har hand om det, ja ä bara fastighetskötare :)

Det kan som sagt bli en enda soppa om man inte har väl skrivna kontrakt, vi har lärt oss den hårda vägen....
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Yrrol (trådstartaren)

#25 » 23:52:30, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte tänkt ta lån eller värma. Trodde nya byggnader klarade kyla likt gamla gör men ah.

Skrotar planen om färdigt stall och riktar in mig på ett maskinhall med en mindre isolerad sektion istället. Där hela byggnaden kan byggas om till stall i efterhand.

Till min förvåning var maskinhallar dyrare. :(

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: G-son och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se