Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vilka regler gäller angående hästar? T.ex. Storlek på åker/stall

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 09:49:40, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på formaom gården och satsa på nytt spår; hästar.

Vill nu veta mer så jag kan planera rätt.

Exempelvis så vill jag veta hur många hästar som vore lämpligt att bygga för till den mark jag har.

1. Hur mycket mark anses 1 styck häst behöva? (för att veta hur många boxar jag lämpligen bör fokusera på)

2. Är det "lagligt" att stallet även har sektioner för säg höns eller maskingarage?

3. Var/hur förvarar ni foder hö halm spån? Och är det lätt att köpa eller bör man vara självförsörjande med hö halm?



Hittade en guide som gav svar på det mesta gällande mått och skötsel vilket kändes besvärligt men ändå;
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... jo11_1.pdf
Senast redigerad av ja-bond77 05:28:01, 24-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade länken
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Ptr

#2 » 10:45:55, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa saker kan vara olämpliga, även om de både är lagliga och traditionellt sett varit vanliga.

Att blanda djurgarage och maskinstallar i samma byggning är en sådan olämplighet med tanke på brand.

Idag väljer många dessutom att inte bygga så att en större mängd torrt fibröst material (halm/hö/spån/etc) förvaras i samma byggning.

Sen är det typen av hästhållning med ett val.
Vill man lägga sin hästägartid på att gå ut och in med hästarna, sköta om boxarna och dessutom få hästar som rör sig för lite på deras naturliga vakentid,natten - ja då är ett stall en bra lösning.

Ett alternativ, särskilt varma sommardagar är lösdrift och att inte fodra där inne. Måhända är det i alla fall bekvämt och delvis ett krav med servicelokaler för hästarna, men där blir då inte kanske lika fullstort stall, eller att man kan rumstera om i lösdriften så att det funkar.

Betesmarkens area - där finns många åsikter. Men ett är säker, man ska inte snåla!Det kan bli många tokigheter med det som kan triggas av detta. Hetsätning så de blir tvungna att gå på svältbete resten av sitt liv och annat besvärligt.

Ett mått som en del gamla gobbar här i norra Skaraborg hävdade var fem tunnland bete per häst, minst ett tunnland per häst i var hage och minst två hästar i var hage.

Har försökt att komma dit, och hör och häpna, ju närmare det målet jag kommer, desto bättre fungerar det!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#3 » 10:51:57, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foderhanteringen hos bönderna är idag så rationell så det är svårt att konkurrera med det pris som man får ge om man köper in.

Har man tillräckligt med mark, så visst. Men då enklast att leja,och samplanera med nån granne.

Kommer slåtterkrossen på vägen en morgon när du är på väg att hälla upp kaffet så har du inte hällt färdigt innan de är igång, och nog hinner du hälla i dig morgonkaffet innan de är färdiga men tar du en smörgås till så missa du showen!

Men lite grann med lie, släprefsa , sjuva och några härsestörar är en trevlig övning.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 11:11:54, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att jag kanske hamnar på 7-10 hektar betesmark vilket då bör vara säg 5 tunnland. Och då räcker detta bara för 1 häst att beta.

Men man bör ha minst två hästar, och då behöver jag 20 hektar? Inte är väl alla så generösa?

Eller var dessa mått just självförsörjande bete utan att man tillför mat?

Tycker det är massa folk som har mindre hagar åt sina hästar, fast kanske har missat att dom har fler i det dolda.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

MekJan

#5 » 11:15:25, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tunnland är cirka ett halvt hektar. :smile:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

enok75

#6 » 11:17:25, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mek jan hann visst före:klia: Nu tror jag nog du räknade fel det går två tunnland på ett ha, i vart fall gör det det här
Senast redigerad av enok75 11:18:30, 23-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Yrrol (trådstartaren)

#7 » 11:18:15, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta om städningen.

Ladugården har ju haft sin gödselhög utanför dörren, och säg att man kör vidare på det så vet jag inte riktigt vad man ska göra av högen sen.

Såg ju smidigt ut att ställa ett flak och hiva allt i denna för enkelt köra bort det - fast jag vet inte var.

Finns det bönder som uppskattar att få denna gödsel, eller är den värdelös för åkrar?
Senast redigerad av Yrrol 11:28:19, 23-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#8 » 11:19:54, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hehe, ja jag vände visst på omvandlingen.
Men kort och gott så är mina ytor lagom för 2-3 hästar både gällande bete och sällskap.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

magloman

#9 » 11:24:34, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med skogsbete för hästar? Gillar dom det eller är det illa?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mats i Myrhult

#10 » 13:21:11, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur är det med skogsbete för hästar? Gillar dom det eller är det illa?

Hästarna gillar det, men inte skogen.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ptr

#11 » 18:28:45, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sen beror det med på hur stora ytor det är.
På favoritplatserna hämmas skogen fort, medans det om det finns utrymme funkar bra däremellan. Men viss tid på våren skalar de allt vad bark heter som är nåbart!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Yrrol (trådstartaren)

#12 » 18:55:56, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hanteringen av böset när det städas... containerflak eller i en hög ute... samt var gör man av det sen?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

LeifAndersson

#13 » 19:47:47, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du med städning menar att ta rätt på hästskit och foderrester så får du räkna med att det kostar att bli av med det vare sig du lämnar det hos en bonde eller på deponi. Om du har någon mycket god vän som är bonde kan du möjligen få lämna det gratis. Men då får du glömma det där med städning innehåller det balsnören, plastrester, hovsöm och allmänt skräp så är det deponi som gäller för tusentals kronor per lass!

Har inte orkat läst igenom tråden riktigt så jag har inte riktigt fattat vad du ska ha hästarna till, ska du föda upp hästar att tävla med eller ska du hyra ut stallplatser? Bara att ha hästar ger inga inkomster. Men i vart fall krävs det stor kunskap om hästar för att de ska ha det bra och din djurhållning ska bli godkänd av myndigheterna. Du behöver inget tillstånd för att ha enstaka hästar formellt, men djurskyddsmyndigheterna ställer ändå samma krav på den ansvarige djurhållaren och anläggningen där hästarna finns vid en kontroll. Djurskyddslagen ställer en rad krav på anläggningen där hästar hålls även om det bara är 2 st. Kraven för hästarnas välbefinnande är lika om du har 2 hästar som 100, alla hästar oavsett var de är uppstallade har samma rättigheter att ha ett tryggt liv och levene. Tiden med en häst i garaget är förbi sedan länge.
Så att stalla upp ett par hästar kräver ordentliga investeringar för att de ska anses ha det bra och genererar knappast några intäkter. Så att ha ett par hästar för att få intäkter från torpet kan du tyvärr glömma. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Yrrol (trådstartaren)

#14 » 20:06:30, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke var att sälja av spannmålsmarkerna och satsa på upprusta gården.

Hyra ut en stor villa. Kunna erbjuda nybyggt fristående stall bör vara ett pluss. Garanterat en värdehöjning på gården.

Har själv inget större intresse för hästar, men viljan att se en levande gård igen väger mer än vinst-tänk.

(även funderat på getter och höns fast känns ju inte lika värdehöjande såattsäga)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Peter Persson

#15 » 20:10:13, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vara hästägare innebär tom plånbok och brustet hjärta sa en jag träffade på häst kliniken sist. Mycket kloka ord
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se