Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur "skarvar" man betong vid omgjutning

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 16:48:12, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag behöver gjuta om i en ladugård och undrar hur man gör det för att slippa gjuta om hela golvet.
Det som behöver göras om är:
1. Flytta ränna för gödslet, rännan är ca 5dm bred och ska flyttas 6 dm, dvs gjuta igen befintlig och sen göra en ny ränna en ca 1 dm bredvid nuvarande.

2. Flytta ränna för gödslet, rännan är ca 5dm bred och ska flyttas ca 3 dm, så här handlar det om delvis igengjutning och delvis att bila upp golvet och gjuta ny rännbotten.
För båda rännorna gäller dessutom att dom nu är ca 1dm djupa och ev ska göras 2dm djupa istället.

3. Göra rak botten på 2 andra rännor som nu litar för att urinen skulle rinna rätt. Dom är ca 5,5 meter långa och lutar från 1dm vid ena kortsidan till nästan 2dm vid andra kortsidan. Dessa rännor ska göras till samma djup som ränna 1 och 2 som jag skrev om ovanför. "väggarna" på rännorna måste vara gjutna hela vägen ner, så om jag tar bort golvet och gräver ur underlaget så måste jag få väggarna hela med betong sen. att bara hälla dit betong fungerar knappast så hela "väggen" på båda sidor måste väl gjutas om?

4. Bila upp golvet och gräva ur ca 6dm djupt för att sen gjuta både botten och väggar, även denna ränna ska bli ca 5dm bred.
Denna ränna kommer det att ligga spalt/"nät" över som djuren helt eller delvis går på.

Om man bara gjuter emot befintlig betong så spricker det väl ganska omgående? Det ska ju hålla för djur som ska bo där inne och med lite marginal så vill med att allting ska hålla för åtminstone 800kg's djur.
Ska det vara någon speciell typ av "klister"/"fog" just vid skarven, + att man borrar och stoppar in armering med X antal dm mellanrum? Detta kan inte vara första gången detta problem uppstår, men hur löser man det?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



dc_lindberg

#2 » 20:54:42, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granne till mig har präntat in i mig att man måste ha speciellt "klister" - i framtiden kanske mitt minne också registrerar kunskapen.
Så, jag är också intresserad av svar på din fråga av liknande skäl - överväger att bygga till friggeboden 10m2 får ju nu vara 15m2 :)
...nu gjöt jag golv i friggeboden -utan- tanke på att staten skulle i framtiden ge oss möjlighet till fler m2 på våra trädgårdsbodar... så... jag har precis samma undra som du, av samma skäl. Jag vill dock gjuta till 5m2 och sitter i samma sits - golvet skall dessutom stå pall för 400kg/m2 eller bättre...

Följer tråden med stor nyfikenhet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael.Andersson

#3 » 21:41:34, 24-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gjöt våran spolspilta i efterhand i vårt häststall förra helgen. Jag borrade in grova armeringsjärn i det befintliga golvet som jag sedan najjade armeringsnätet i. Skarven som blev mellan golven tänkte jag pusta ner med diamantslipskiva.
Återstår att se hur skarven ser ut efter några år.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

JagArJag (trådstartaren)

#4 » 22:59:01, 24-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tips utanför forumet.
Befintlig betong vid skarven skär/slår man till en lutande backe som fungerar som skarv, sen när man har gjutit så sprider man ut/gnider in vatten och cementpulver över skarven.

Sen ska man väll alltid blöta upp befintlig betong innan den nya läggs dit, och borra in armeringsjärn i den befintliga.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Ulf

#5 » 08:46:48, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Sen ska man väll alltid blöta upp befintlig betong innan den nya läggs dit, och borra in armeringsjärn i den befintliga.


Detta har jag oxå hört, den gamla betongen ska vara duktigt blöt. Detta är väl för att den gamla inte ska dra åt sig vattnet från den nya.

Om svärfar gjorde ngt annat vet jag inte, men det verkar vara ok hos kossorna.
Det gamla var armerat med lieblad, inte några stycken, utan massor, det blev en dryg skottkärra.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg

#6 » 10:41:10, 25-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...på tal om lieblad... råkade ha av fars favoritblad... närmare 20 år sedan... tro inte han glömt - får äta upp det då o då !
:lmao:
Har någon handlat av:
http://www.schroeckenfux.at/

Ser fram emot vidare beskrivning/rapport om hur golvgjutningsarbetet går :)
Bilder?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se