Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Grund för förråd/friggebod.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 05:09:48, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när man har sett de olika imponerande trådarna om garage och maskinhallsbyggen är det min tur att starta ett gigantprojekt. :vissla:

Jag vill bygga ett förråd på ca 15m2, och det blir en byggsats av nån form. Bahaus och Byggmax har ungefär det jag letar efter, så ni vet var nivån ligger!
Frågan är grunden, naturligtvis vill jag komma både billigt och snabbt undan då säsongen börjar ta slut så jag har tittat närmare på jordskruv. Sån här
närmare bestämt:
Bild

Alternativt en stolphållare då det verkar vara dålig tillgång på skruvarna.
Bild

Tror expertisen att det skulle fungera att bygga bärlinor på dessa med tanke på tjälskjutning osv? Marken är leråker där det för närvarande är vall, och dräneringen
är inte den bästa. Gjuta platta är inte aktuellt, men gräva ur, fylla med makadam, padda och sen bygga allt på cementblock kanske vore ett bättre alternativ?
Hur djupt kan man behöva gå för det tro?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



qqq

#2 » 07:41:43, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska du förankra en så liten byggnad ? Du ska väl bara ha el till den.
Den kan väl bara helt enkelt "flyta" på några betongplattor i varje hörn.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

63an

#3 » 07:52:28, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaa de skadar inte med 9 stenar fördelade med 8 runtom å sista i mitten under golvet! Finns inte värre än golv som fjädrar onödigt, har byggt upp några hundra av såna där och använde betongstenar som var 2dm höga så de går att justera mittstenen och får luftning under golvet...finns ritning med paketen så kryssmått kan användas normalt å glöm inte att vattenpass är nödvändigt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Pistongen (trådstartaren)

#4 » 08:06:41, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, så det räcker med att lägga ut betongstenar? Det är ingen risk att det sjunker eller tjälskjuter då? Då blir det ju inga större problem.
Jag fick nämligen för mig att man var tvungen att köra på npn form av plintar i jorden. Det är som sagt bara förråd, el skall in men det är allt.

63an, du som har byggt många av dem, är det nån speciell du rekommenderar eller avråder ifrån? Är lite sugen på den här från Bauhaus: http://www.bauhaus.se/lillevilla-59-28mm.html
eller den här från Polhus/Byggmax: http://www.polhus.se/produkter/Förråd-Emil_171¨

Den från Bauhaus har ju två rum, ett större för maskiner och ett mindre för andra verktyg så den leder nog.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

LeifAndersson

#5 » 08:19:01, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog bli bästa grunden. Då förankras byggnaden ordentligt på köpet.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#6 » 08:32:49, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördel med sten är att med långgafflar kan du bära den till annan plats...justera om något sjunker osv. "Sorselestugan" är min favorit håller bra kvalla å är stabil att göra med tyvärr sålde jag annat fabrikat som avsågs att köras i botten av en fyllhund som fick statsbidrag!
Tillägg! Finns på webben :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ulf

#7 » 09:19:13, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan finns det ju andra skruvpålar.

De används bla för altaner, bryggor och förråd. Jag har ingen aning om hur väl dom funkar.
Men de borde ju gå att skruva upp oxå. Kanske inte heller är något där det är allt för mycket sten.
Hos Alfabryggan så finns det med förlängningar, i teorin kan den ju bli hur lång som helst.

Fast dom är ganska dyra...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

63an

#8 » 10:00:49, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det är bra saker men vill man uppfylla kraven på rakt å rätt+ kryssmått så är det enklast med rejäla betongstenar, märks när golvplanken ska läggas då kan du skruva bäst du vill men romboiden är kvar sedan vid takläggningen då blir det skojigt värre! Alltså grunden till snygg stuga är uppfyllt kryssmått, så är det bara! :thumme: Att hålla på med arbete med plintar osv. när motparten har kommit underfund om att Vi skulle nog flytta bodan till en annan plats för de blir mycket trevligare :lmao: :you are velcome :djaevul: Inte fel att isolera golvet heller i byggnadsskedet :cool:
Hälsade på en sommargäst som köpte färdigmont. från någon i södra delen av landet, bara att hänga på fönster å så! Nu hade de regnat en del å jag går inte husesyn hos andra men han var envis så vi kollade, vid dörren hade nått pucko på fabriken vänt väggbrädor vänster om ingången så fjädern var neråt/felvänd! Gissa om han fick vatten in på golvet han begrep inte varför? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

CountyBruff

#9 » 15:37:21, 26-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrapa bort gräsroten, ställ tidigare nämnd betongsten mitt på en hel ca 10 mm tjock isolerskiva av cellplast.
Tjälskjutningsrisk nära nog obefintlig.
En plastduk under grunden hindrar markfukt till stommen.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Pistongen (trådstartaren)

#10 » 04:34:26, 27-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar, verkar som att jag har överkomplicerat bygget. Det får bli att bygga bärlinorna på sten, som nämnt så är det en fördel att man kan flytta på bygget. Det verkar som att 63an känner min fru :D
Finns kanske till och med hopp om att det hinns med den här månaden hemma. Men planer och realitet är vitt skilda ting!
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

dc_lindberg

#11 » 08:55:53, 27-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så tänkte jag också...
Se'n kom våravsmältnigen 1995... tjäle, snö + regn => swimmingpool!

Grus/jord golv = alltid fuktigt i boden...

Hm...

GJUT ETT GOLV / PLATTA !
Det är relativt lätt / enkelt.
Efteråt inser du att det var värt var enda ögonblick du investerat.

Syns inte på bilden, men det stor 3-4m vatten på hela tomten... å det betydde ca 1dm på golvet i boden...
Bild
Bild
Bild

Först hade vi jordgolv...
Se' blev det trädgårdsplattor på grusbädd, vilket nog räddade det mesta i boden...
"Översvämningen" ledde till betonggolv, markduk, tvättade stenar, isolering och betong => :)

Sedan vi gjöt betonggolvet har det varit tort (och varmare) i boden - 20 år går fortare än man tror :)

:thumme:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Pistongen (trådstartaren)

#12 » 13:53:20, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten återkoppling till trådstarten, fick äntligen tummen ur ocj fick grunden gjord. Grävde ur ca 20 cm, markduk och paddad singel över och sen lecablock enligt grundbeskrivning från tillverkaren. Dräneringen fick jag automatiskt då det gick en åkerdränering precis under. Ibland skall man ha tur :D Alla stenar ligger med rätt avstånd, men det ser osymetriskt ut på bilden av nån anledning. Hade en laser till hjälp men inget slår ett långt vattenpass!

Nu har jag åkt på jobb, och jag räknar med att boden är byggd och målad när jag kommer hem, så tråkigt det kan bli ibland :P


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

outback

#13 » 21:02:42, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där golvet lär ju inte svikta ;-)
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

63an

#14 » 21:42:26, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de var lite att ta i men blir byggaren nöjd så är jag nöjd! Sen lustigt att folk talar om översvämningar å regn men man får väl se till att montera upp på sådan höjd att vattnet inte kan nå det isolerade golvet!Kuriosa: Sålde en fin stuga till en konstnär i Lövsta bruk men de skulle montera själva! Inga problem alls förrän efter 1 vecka då ringer kvinnan å ville att jag kom för något var fel! Fönstren gick åt fel håll?! Först var det stövel märken på alla planken svarta sedan var det dotterns kille som var byggnadssnickare som monterat (jojo) jag sa inget utan kollade där virket varit paketerat å där låg byggbeskrivningen orörd .... Tror att de 200 skr jag tog för uppsättning började påminna sej då men no hard feelings jag ringde fabriken å sa att fixa nya utanpåliggande fönsterbågar ni får mäta hur på insidan som nu sitter på utsidan + andra fönsterlås var dit å smällde på grejorna gratis så inte blev jag nån miljonär på friggebodar men mina kunder var alltid nöjda! Sånt är livet eller livat! :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron