Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vilket är rätt sätt för att gräva ner ett flisförråd?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 23:25:16, 05-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Om man ska kräva ner ett flisförråd så att botten på förrådet står ca 1,5 meter under marknivå och väggarna sticker upp ca 0,7m över marken, hur gör man det rätt så marken runtomkring håller och så att det inte blir en svimmingpool i gropen?

Storleken beror lite på vilket förråds som väljs men det står mellan förråd som är antingen 2,4x2,4m + motor som sticker ut ett par dm på ena sidan, eller måtten 2x3 meter.
För båda alternativen behöver man minst 2dm marginal runtomkring för att kunna komma åt om något krånglar nångång i framtiden.
Det blir även en tunnel/kulvert från "gropen" in genom källarväggen.

Det ska gå att köra traktor ända fram till kanten på gropen så det måste vara stabilt och rejält, är det bara 2 st l-stöd i fyrkant som gäller då eller fungerar t.ex. hålbetong som man fyller med betong sen också?

Räcker det att fylla och packa jorden utanför l-stöden eller ska det vara duk och makadam där först?
Det blir gräsmatta runtomkring när det är färdigt. Samma som det är nu.

Hur mycket ska man gräva ut undertill och fylla med makadam? Vilken storlek och ska det vara kanske två olika storlekar i två lager?

Det är i stort sett bara vanlig jord där, men man vet såklart inte helt säkert vad man stöter på när man börjar gräva sig neråt.
Det ligger relativt högt men regnar det kraftigt kommer det såklart lite vatten som måste ta vägen nånstans.
Ska man lägga massa makadam under för att fungera som stenkista eller bara lägga lite och istället låta t.ex. l-stöden sticka upp ett par cm för att stoppa inringning av vatten och sen ha väggar och tak?

Avstånd till huset är 3 meter och skruven som går där ligger i ett fyrkantsrör som är ca 200x200mm, även här undrar jag hur man gör den tunneln lättast, man vill inte gärna fylla på med jord direkt mot fyrkantsröret för då lär det inte hålla länge. Någon form av rör olämpligt material kanske är bra att gräva ner och sen sticker man i skruvröret? Men runtomkring det ytterröret, vad ska man ha där?

Många frågor men hoppas på hjälp av duktiga personer som gjort något liknande tidigare eller allmänt vet hur man gör med markarbeten.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



dc_lindberg

#2 » 08:47:41, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför gräva ned?
Vad är skälet?
Du inser att det du funderar på att göra kostar säkert x10 mot att ha det uppe på backen.


(jag vill ha accumulatortankar i backen utanför huset, inte inne i källaren... tankar kan få för sig att läcka... xm3 med vatten är massor av väta på fel plats om diväteoxiden smiter... Det kan omöjligtvis vara reglerat av någon tung lagstiftning att ha vattentank i backen... men(!) sådana tankar finns inte att köpa... - varför måste jag ha acc-tankarna inomhus???... Är det något liknande resonemang du tänker utifrån, eller?)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn

#3 » 09:45:40, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom TS vill kunna köra fram med traktorn så antar jag att han tänker fylla förrådet med hjälp av skopa eller eventuellt vagn. I sådana fall skulle jag börja med att fundera på om det är möjligt att göra en ramp för att traktorn ska komma upp istället för att gräva ner förrådet med alla komplikationer som kan uppstå. En möjlighet kan vara att göra både och. Gräva lite grundare och göra en mindre ramp.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

JagArJag (trådstartaren)

#4 » 10:19:53, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Varför gräva ned?
Vad är skälet?
Du inser att det du funderar på att göra kostar säkert x10 mot att ha det uppe på backen.


(jag vill ha accumulatortankar i backen utanför huset, inte inne i källaren... tankar kan få för sig att läcka... xm3 med vatten är massor av väta på fel plats om diväteoxiden smiter... Det kan omöjligtvis vara reglerat av någon tung lagstiftning att ha vattentank i backen... men(!) sådana tankar finns inte att köpa... - varför måste jag ha acc-tankarna inomhus???... Är det något liknande resonemang du tänker utifrån, eller?)


Det är många anlendingar till varför det ska grävas ner så mycket det går.

- Dels är det en utseendesak att inte ha ett stort förråd som sticker upp 2-3 meter på tomten (kulvert och nytt pannrum I ett annat hus på gården går men kostar mångdubbelt mer än att gräva ner förrådet)
- Sen är det även svårt att göra ramper så man kan backa upp med vagnen tillräkligt högt för att kunna fylla förrådet.
- Sen är även pannan och flisugnen I källaren och har man då inte flisförrådet I samma höjd som ingången I flisugnen så måste man göra ett fallshakt, vilket i sig är bra ur säkerhetssynpunkt, men det innebär kostnad i form av fallshaktet och en till motor och växellåda för att driva den andra skruven. Har man det I samma nivå så drivs skruven av samma motor som driver skruven I förrådet eftersom det blir samma skruv hela vägen. Beroende på vilken tillverkare man köper förråd av så blir det dessutom billigare med en hel skruv och ränna mot att köpa en separat skruv efter fallschaktet.
- Ska man ha förrådet ovan mark så blir förrådet inte lika isolerat som det blir om det är nersänkt vilket kan underlätta om det är riktigt kallt länge och flisen av någon anledning inte är helt torr (att manuellt huga lös fastfrusen flis vill man INTE hålla på med) Visst, det går att isolera runt förrådet men då är det en kostnad och arbete som tillkommer. Ligger normalt på 20% men vill göra vad som går för att inte riskera att vakna en måndag i februari och inse att flisen frusit fast så man får spendera några dagar i flisförrådet för att få ut allting.
- Vill inte ha körskador på tomten så flissfårrådet kommer att vara précis vid tomtgränsen, intill åkern så man inte behöver köra i trädgården vid påfyllnad. Skulle förrådet stå ovan mark så betyder det att rännan för skruven går rakt over gräsmattan (ca 3,5 meter) vilket ganska effektivt gör att man inte kan använda tomten på samma sätt.
Kan tillägga att på åkern kommer det vara vara vall jämt, förutom när jag öppnar och sår med insådd igen, så tillfällena som jag inte kan köra på åkern är väldigt bregränsade och då det inte går är det vår/sommar och då går det knappt åt någon flis pga utomhusvärmen + solfångarna på taket som fixar den mesta värmen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 10:26:38, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn skrev:Eftersom TS vill kunna köra fram med traktorn så antar jag att han tänker fylla förrådet med hjälp av skopa eller eventuellt vagn. I sådana fall skulle jag börja med att fundera på om det är möjligt att göra en ramp för att traktorn ska komma upp istället för att gräva ner förrådet med alla komplikationer som kan uppstå. En möjlighet kan vara att göra både och. Gräva lite grundare och göra en mindre ramp.


Stämmer bra det, förrådet fylls med vagn och som jag skrev nyss så blir det jobbigt att göra en så pass hög vagn.
Förrådet kommer ev att sticka upp en bit ovanför marknivån, så pass mycket så vagnen ändå precis kommer over kanten.
Skruven ska vara på samma nivå som ingången på flisugnen i källaren så det är det som styr höjden. Gissningsvis blir botten på flisförrådet ca 1,2 meter under marknivån. Och det kan nog sticka upp max ca 0,5m vilket då ger ett 1,8 meter högt förråd.
Flisförrådets bottenstorlek får styra lite om det blir 0,5 eller om det blir mindre upp från marken. Vill att det ska gå i en hel del kubik i det.

Hade man haft möjlighet att lagra flisen i någon byggnad eller liknande (dvs inte i vagnar), och om man hade en riktigt stor skopa så kunde man kört med skopa istället. Men pga andra anledningar som jag skrev ovanför så ska förrådet ändå inte sticka upp så mycket.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

PerÖ83

#6 » 11:35:14, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken typ av förråd, skrapor, fjäderomrörare eller någon annan typ?
Torrflis antar jag du ska köra med?
Ska du ha någon typ av tak/lucka på förrådet?
Har du möjlighet att ha golvbrunn å dränering på flisförrådet?
Hur stort förråd ska du ha, ska du fylla en gång/vecka, månad, säsong?
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 12:08:46, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med Per och fått endel goda råd och tips, men för er andra som följer denna tråd så kan jag svara på Pers frågor lite snabbt även här.

Det blir antingen hydrauliska skrapor (förmodligen från JÖAB) eller så blir det omrörarförråd från Ståhls plat. Det är dom som har intressantast prisläge för det man får.
Jag har redan byggt två flisförråd och får inte lägga massa tid längre så då får man köpa sig tid helt enkelt :)

Torrflis är det som gäller ja, för att slippa mögglet och minska risken för att det fryser fast.

Det blir tak/lucka på förrådet som lyfts upp antingen hydrauliskt eller med eldriven vinsch.

Ang dränneringe ligger allting I stort sett längst upp på en "kulle/ett berg så det är inte så fuktigt där. Jag tänkte därför gräva ett rejält hål under, fylla med mellanstor mackadam och sen lgäga på ett bärlager ovanpå och därigenom få hoppas jag att vatten coh snö som ev kommer ner där lätt rinner ner.
Ev blir det drännering runtom väggarna på "gropen" för att bli ännu mer säker på att vatten inte tränger upp I förrådet.

Storleksmässigt så är det bätter ju större :) Men större kostar ju också så det blir väl I stil med 10m3, standardstorlekar på bottenplattan får avgöra tillsammans med den höjd det går att få.

Som väggar funderar jag på l-stöd istället för att gjuta, för att spara tid som man kan lägga på annat där man kan spara mer pengar på att jobba själv istället.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 22:46:09, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till er som bevakar så kan jag informera att jag har funderat och funderat och kommit fram till att det blir en hel del jobb att gräva, lösa vattenproblem, lucka och uppstickande förrådsväggar som man vill få snyggt, flistransport från förrådet under gräsmattan genom väggen och sen vidare in till flisugnen.
Förrådet och sträckan under gräsmattan gör att det blir för långt för en skruv (det går inte att köpa hur långa som helst) så även det är ett problem som annars behövdes lösas.

Det blir ett köpt förråd som jag delar i tre delar och tar in genom fönstret och därefter sätter ihop igen, att ta in det helt går inte)
Förmodligen svetsar jag dit kraftiga vinkeljärn längs hela undersidan av botten och skruvar sen ihop det med ett gäng M10 eller M12 bultar med tillhörande muttrar.
då håller delarna ihop och man slipper ligga och svetsa 4 st 2,4m strängar (över och under) och därefter slipa översträngarna så inte armarna "fastnar" där.

För att fylla förrådet blir det ett brett transportband som sticker in halva förrådets bredd in igenom fönstret som man öppnar just vid påfyllning, och utanför fönstret sticker transportbandet ut ca 3 meter. Vagnen tömmer flisen i lagom fart på bandet som tar in flisen och lägger i en hög mitt på förrådsbotten vilket gör att det rinner ut jämt åt alla hållen istället för att man häller in direkt innanför fönstret och bara får förrådet halvfullt.
För att komma till transportbandet med vagnen utan att förstöra gräsmattan vid vår och höst så gräver jag bort jorden enbit ner, t.ex. 0,5m (får se när man är där hur mycket som behövs) och fyller med markduk, mindre makadam, sand och överst betong/gång-plattor som man kör med hjulen på. Mellan plattraderna blir det not en dm matjord och gräs igen.

Stommen till väggarna för förrådet blir i fyrkantsprofiler (metall), t.ex. 40x40x4 med formplywood innerst och gips direkt utanför för brandskyddet.
Ett par dm utanför förrådet blir det en vägg med stomme av samma fyrkantsprofiler och sen dubbelgips och ev eldfast isolering (markisolering) mellan. Självklart blir det en dörr/lucka där också så det går att komma in på ett smidigt sätt.
Vill ha lite kraftigare metallstomme i väggarna för att dom inte ska ge upp direkt om det börjar brinna där inne.
Även taket får åtminstone dubbelgips.

Som jag skrev tidigare så blir det även en fläkt som ständigt suger ut luft från förrådet och blåser det utomhus, för att få bort en oönskade mögelsporer osv.

Det blir även minst två fallschakt mellan flisugnen och förrådet samt vattensprinkler som känner av om det blir varmt i skruven. Skruven blir ca 4 meter från förrådsväggen så där finns plats att sätta en vattensprinkler med givare för att tömma ner vatten om det behövs.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se