Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Intäkter på maskinhall?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Solidmind.se (trådstartaren)

#1 » 08:43:51, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla
Vi står i valet om att flytta till gård med en stor nybyggd maskinhall på 450kvm. Ena delen ca 200 tänkte jag skärma av, isolera och omvandla till kontor och snickeri. Den andra delen hade jag lite tankar på att eventuellt hyra ut som lager, husvagnsuppställning eller nått liknande just för att kunna bära upp den ökade bolånet som vi kommer få. Någon som har erfarenhet eller tips på vad man mer kan göra med så mkt outnyttjat utrymme? Hur mkt cirka man man räkna på att få in per kvm? Finns det någon pris/kvm tabell man kan använda sig av?

Tack på förhand!
/Matthias
Solidmind.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:27, 26-05-2011
Ort: Landskrona, Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 09:28:17, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i kommun där du bor vad andra lokaler kostar att hyra. Både kallhyra o varmhyra.

Priser brukar anges per kvm och år. Häromkring ligger industrilokaler i utkanten på stan på ca 400:-/kvm och år. Centralt kanske 800 och uppvärmt bortåt 1000 kanske.
Uppställningsplats för husvagn torde kosta ca 200-300 om det vore häromkring iaf.

Så 250 kvm bör ju gå att få 250x200=50.000:- för varje år tycker jag minst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#3 » 10:03:41, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kolla i kommun där du bor vad andra lokaler kostar att hyra. Både kallhyra o varmhyra.

Priser brukar anges per kvm och år. Häromkring ligger industrilokaler i utkanten på stan på ca 400:-/kvm och år. Centralt kanske 800 och uppvärmt bortåt 1000 kanske.
Uppställningsplats för husvagn torde kosta ca 200-300 om det vore häromkring iaf.

Så 250 kvm bör ju gå att få 250x200=50.000:- för varje år tycker jag minst.


Teoretiskt blir det dessa intäkter. Men i praktiken om du ska hyra ut till en massa olika "gäster" i din hall så blir de faktiska intäkterna betydligt mindre. På vintern har du kanske skaplig beläggning men på sommaren blir det gott om plats i hallen. Här i trakten finns det mycket militära hallar som sålts och som hyrs ut till kleti och pleti för förvaring av lite av varje. De har 40-50% beläggning på årsbasis och en jäkla massa kundförluster! Så ska du hyra ut försök att hitta en hyresgäst för hela hallen och på ett lite mer långsiktigt kontrakt. Då slipper du en massa strul med "hyresgäster" som tycker att de gör som de vill både med hyra och ordning i och kring hallen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BosseJ

#4 » 10:23:17, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leifs förslag är både rätt "tänkt" och realistiskt. Men glöm nu för allt i världen inte att avtala om vem som skall göra vad i och runt lokalen, inte heller vem som skall betala underhåll och reprationer osv.

Den dagen det beger sig så lägg upp kontraktet här eller skicka det till mig så skall jag granska det. Kanske kan det hjälpa dig från att falla i någon av de vanligaste fallgroparna iaf.

/B
Glad amatör som försöker lära sig genom att fråga, undersöka och försöka.

2 personer gillar det här inlägget.
BosseJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:21, 01-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, -74
BM 425 Terrier
Can Am Outlander 500 XT, -11

eric larsson

#5 » 04:14:44, 13-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas verkligen att det kommer att ordna sig till det bästa för ts iallafall
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

Solidmind.se (trådstartaren)

#6 » 14:14:49, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack gubbs!

Priset blev för högt så hade inte råd att bjuda över, men nu har jag underlag att räkna på om det dyker upp ngt likande!
Ännu en gång tusen tack!
Matthias

2 personer gillar det här inlägget.
Solidmind.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:27, 26-05-2011
Ort: Landskrona, Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se