Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Inredning av övervåning smålandsvilla diffusionsspärrsfunderingar

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 08:52:40, 11-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och ska inreda den övervåning som just nu är helt oinredd. "nakna" takstorlar och spånskivegolv. Mellanbjälklaget är isolerat annars skulle det bli kallt på nedervåningen. Men nu är det dags att ta tag i detta och jag har kommit en bit på väg.

Jag har tagit vissa beslut och påbörjat jobbet.

En smålandsvilla är en 1.5plans villa.

Luftspalt mot insidan av undertaket är på plats. Det blev läkt ca 35mm och vanlig masonit. Blev riktigt bra faktiskt. Men att hantera fullstora masonitskivor själv är faktiskt ingen lek.

Har även beslutat att lösullsisolera och har "salat på" takstolarna så mycket som det bara går att få plats med. Kommer bli totalt 335mm isolering i snedtaket. Det blir nog ganska lagom tror jag. I vilket fall får det inte plats mera utan att man flyttar på fönstren i gavlarna.

Nu till själva frågeställningen...
På bilden har jag försökt att illustrera mitt problem.
Den blåa linjen är diffplasten. Frågan är hur man gör nere vid golvet och bakom takstolarnas stödben. Den röda linjen är befintlig plast under isoleringen i mellanbjälklaget.
Bild

På smålandsvillans typritning menar dom att man ska ta ner plasten på insidan av stödbenet och vika ut den över golvet. Det är helt ok för mig att göra så men eftersom jag har beslutat att lösullsisolera vill jag för enkelhetens skull isolera hela taket ner till takfoten. Och om jag låter plasten gå ner enligt det streckade exemplet på stödbenen så finns det inget som kan hålla upp lösullen ner mot takfoten. Och fylla hela "kattvinden" med isolering är väl iof bra ur energisynpunkt men det blir rätt mycket isolering.

Den igentliga frågan är: Hur ska jag göra med plasten nere vid takfoten? räcker det att lägga den som jag har ritat? Dvs ut ett stycke över isoleringen i golvet eller måste man göra något mer avancerat som att leta upp plasten i mellanbjälklaget under isoleringen mot innertaket på bottenvåningen. I skissen som röd linje. Viket skulle bli rejält pyssligt med mycket flytta isolering och skärande i plast och tejpande mm mf. Vill altså helst inte göra det.

Jag vet inte om det har betydelse men huset har undertrycksventilation.

Om man väljer att ta plasten ner mot golvet på stödbenen. Vad använder man för att hålla upp lösullen i taket utanför stödbenen då? Ännu mera masonit?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet




Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se