Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Att dränera längst ladugården?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 20:08:25, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Tänkte låta en grävare lägga ner nya dräneringsrör, samt rör till stuprören som idag slutar ovanför mark.

1)
Jag är dock orolig för grävningen längst den sektion där konstruktionen vilar på stora plintar/fundament.
- Att dessa ska gevika under grävarbetet eller sen efteråt när man packat gruset och anser sig nöjd.
- Bör man kanske fylla delvis med jord istället?

2)
Då detta är ladugårdsbyggnad så anar jag att det räcker att gärva, lägga slang med rätt lutning, på med grus och sen vara nöjd. Inget finpyssel som med husgrunder såsom på med asfaltolja på grunden. eller fiberduk osv?

3)
Vilken grusdimension?


Givetvis vet grävaren men jag vill ändå vara lite förberedd/påläst före jag kontaktar honom.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Åsa-Nisse

#2 » 08:19:55, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll dig på behörigt avstånd från plintarna så att de inte rasar. Sen gör du stick in till stuprören med den ledningen. Fiberduk runt gruset är ett sätt att förlänga livslängden på dräneringen så att den inte sätts igen av finmaterial. Grus till liknande projekt har jag använt makadam 8-16
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Göran Ekman

#3 » 12:23:22, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Makadam 4-8 runt ledningarna säger dom på dränerings firman där jag handlar prylar och tjänster. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 17:10:53, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad innebär behörigt avstånd?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Baron3D, mönnerumsgård och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se