Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur placera luftavfuktare?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 00:28:20, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.. Hu ska man göra? Var i rummet( främst i vertikal led) gör avfuktaren bäst nytta och.är det olika vid olika rumstemperaturer?

Vid golvet där luften är fuktig och tung(??) eller vid taket där luften.är varm och håller mer fukt?

Hur påverkar den inbyggda fläkten valet av placering?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



igelkottar

#2 » 09:58:54, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår och blivit lärd spelar det ingen roll eftersom luften roterar i rummet
och då för det med sig fukten i alla fall. Men visst gör man noggranna mätningar
så kan man allt hitta skillnad för stunden, men inte i det hela.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Thelemorf

#3 » 10:32:27, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftavfuktaren avger ju värme så det känns väl kanske bra att ha den lite "lägre" så ger den lite nyttigare arbete?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 22:35:01, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet säger att om man ofta har svalt där man använder en kondensationsavfuktare funkar det bäst att ha den högt upp. Svalare vid golvet gör att det blir ännu större risk att den bottenfryser.
När jag skruvade hemma hos mina föräldrar så hade jag avfuktaren stående ca 170 cm över golvet och placerad så den blåste förbi kaminen. Detta gjorde att man fick lite bättre värmespridning i lokalen.
Kondensationsavfuktare bör, så vitt jag har förstått, inte användas under ca tio plusgrader. Står iofs fem i bruksen, men då bottenfryser de för mig hela tiden. :sad:
Prova och se var du tycker den fungerar bäst. :grin: Har du möjlighet att dra dräneringsslang till avlopp så tycker jag det är en stor fördel. En sak mindre man glömmer att göra :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#5 » 23:47:03, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dina erfarenheter :thummar .

Har 4 st avfuktaere i drift och alla utom en står på golv och alla i rumstemperatur och alla med dränering till avlopp. Springa runt och tömma behållare finns inte i min värld..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#6 » 09:47:34, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådens ämne kake inte är så viktig i en bostad men om man tänker sig en takhöjd på säg 6m. Då kan det vara en stor skillnad i klimat mellan golvnivå och uppe vid taket. Vid så stor rumsvolym blir ju påverka av fläkten begränsad eller fläktsystemet måste anpassas.
Frågan är också av driftekonomisk karaktär. Var i rummet får jag bäst nytta av tillförd energi? Går det att koppla utvunnet vatten/ tillförd kw till subjektivt bättre klimat?
Får man ut mer vatten/kw nära daggpunkten eller vid en högre temperatur som uppe vid taket?

Kanske hela svaret är det som stridis2 säger att i praktiken är en hög placering att föredra pga risken för ihopfrysning vid låg placering vi låg temperatur.

Att tråden handlar om kondensationsavfuktare i första hand står väl klart

För utrymmen med låg temperatur brukar ju sorptions avfuktare rekommenderas istället. Pratar då inte om torrbollen utan om kontinuerligt arbetande utrustning med roterande sorptionstrumma som omväxlande genomblåses av luft som ska avfuktas respektive luft som lyfter ut fukten.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 23:16:58, 20-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Thelemorf

#7 » 10:27:39, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=34553.0

Enligt den tråden förefaller det som att en hög placering ska ge bättre effekt då en kondensationsavfuktare fungerar bättre vid högre temperatur och fuktig luft har lägre densitet än torr.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert

#8 » 22:53:14, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller sorptionsavfuktare brukar man leda den torra luften dit man vill ha det torrt, därför man lägger slang i krypgrunden när man avfuktar. En kondensormaskin ger mest vatten och ekonomi om den får så fuktig luft som möjligt då behöver den inte sänka temperaturen så mycket, kylmaskinen får bättre arbetstemp(verkningsgrad). Att stoppa in varmare luft men med samma mängd fukt gör att maskinen får jobba mer att sänka temp innan avfuktning uppnås och då minskar avfuktningskapaciteten.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#9 » 23:14:44, 20-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en intressant trådlänk...

Med ledning av det är det då viktigast att fläkten orkar hålla luften i rörelse i hela rummet och det är ju så tillverkarnas storleks rekommendationer ser ut. Det handlar om m3 per minut från fläkten..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#10 » 06:48:42, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudsaken den får avge luften åt något håll ostört typ diagonalt hörn/hörn...långtidsverkan gäller! Har själv en lite med kompressor å det funkar perfekt menjustörre rum mer tid (kanske veckor) :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#11 » 09:38:06, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra svar i denna tråd! :)
Länken till Värmepumpsforum visar på ett fåtal bra svar medan flertalet är antagande gissningar utan ens egna observationsstudier i det man uttalar sig om - dessa självutnämnda "vetare" kan orsaka mycket problem för dem som inte tänker noga efter rimligheter i påståendena.

Skrev en litet uppsats på en kurs om allergi och astma på miljömedicin för några år sedan.
Det som spekuleras i i denna sträng, och på Värmepumpsforum, gäller luftens sätt att röra sig i "slutna rum"; detta fanns (finns?) inte studerat vetenskapligt! Grundforskning/-data saknas! Alla data/regler/lagar ss hos BoVerket var (är?) baserat på 2-dimentionella rum... ett rum är 3-dimentionellt...
Allt som fanns var på samma nivå som på Värmepumpsforum - och det gällde på den absoluta toppen inom medicinsk forskning. KTH's databas kom vi inte åt från KI, så jag kunde inte få fram om det gjorts examens/kursarbeten på området.
Här i denna sträng på Maskinisten har flera redogjort för bra egna observationsstudier vilka helt kullkastar vårt mänskliga allmänna s.k. logiska tänkande ;)


Av praktiska skäl (ex.,: slö, slapp, lat och likgiltig) står min avfuktare på golvet i "tvättstugan" - nu skall den ställa högre!
Måste ju pröva vilken skillnad detta kan medföra :)
Grundforskning!
:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#12 » 20:51:44, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som hittills inte tagits upp i tråden är hygrostaten i maskinen.. Den har ju en.avgörande roll för hela projektets funktion.. Med ovan sagt om att fläktens förmåga att röra om hela rummets luftassa under drift så blir hygrostaten avgörande för när maskinen ska gå igång. Min avfuktare i tvättstugan (wods enkla15) förvånar mig varje gång. Den.står på golvet och ungefär havvägs in i upphängningen av en tvättsats så startar avfuktaren.Detta utrymme har då kontinuerligt haft avfuktare i 7 år och sedan 3år har källarväggen isolerats med isodrän system..

Låste en artikel om avfuktare i vi i villa för säkert 10 år sedan där det nämndes att ett rum med betongytor kan ta upp till ett halvårs kontinuerlig drift för att nå önskad rumsfuktighet
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#13 » 21:06:43, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel, extra, fläkt kan nog ha sina fördelar i lite mer 'röriga' rum...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert

#14 » 21:10:59, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man befuktar luft (torkar tvätt) sjunker temperaturen på just den luften värmet som behövs för att avdunsta vattnet kommer från luften som passerar kläderna. Beroende på hur rummet ser ut skulle den kylda luften kunna vilja sjunka mot golvet innan uppblandning har skett. Om det är möjligt tror jag du skulle kunna få mest ut från avfuktaren om den blåser på det du vill torka eller om du kan suga genom det du vill torka.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

dc_lindberg

#15 » 05:25:17, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se'n jag ställde en 60W's Jula/Anslut 45cm's fläkt (endast hastighet 1, behöver aldrig högre varvtal) på golvet o låter den "blåsa" på tvätten så torkar tvätten på i snitt 40min jmf med i snitt 1 dygn innan.
Luftavfuktaren går i ca 15min när man hängt tvätten jmf med 1-2timmar innan jag ställde dit den stora fläkten.

Källaren var alltid "unken" förr. Ställde en motsvarande fläkt i bortersta änden av källaren, riktaden den så den skapar en virvel i det rummet. Inom ett dygn blev luften bra i hela källaren (100m2 fördelat på 6 rum + korridorer).

Har frysskåp i det bortersta rummet också. Använder dem som komplemetvärmekälla eftersom det rummet är nedgrävt för djupt... källåder bara någon decimeter under betonggolvet...
Kompis sa åt mig att sätta en fläkt bakom frysarna. Resultatet blev som han antog. Driftkostnaden för frysar och fläkt är ungefär samma som utan fläkt. Frysarna går mycket mindre när kylelementen "kyls av" hela tiden :)
Värmen från dem gör hela källaren något lite mer behaglig. Värmeelementen i källaren är underdimensionerade... de är fullt påslagna året runt och de ger endast "dräglig" värme.

Nu vill jag givetvis ha fläktar som öser på lika bra luftmängd lika tyst som de stora Anslutarna (o gärna kullagrade - för man måste plocka isär o olja om Anslutarnas bronslager 1-2ggr/år...) - men som drar mycket mindre än 60W's.

Dessa mina erfarenheter svarar iof inte på TS grundfråga, utan anknyter endast till underkommentaren om hur att få tvätten torr.


:back_to:
I vilket rum och på vilken höjd gör luftavfuktarens bäst nytta kvarstår att svara på.
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se