Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Blanda större mängder betong ( traktorblandare )

77 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Henrik.E (trådstartaren)

#1 » 01:20:14, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska blanda ca 10 m3 betong om några dagar för att gjuta ett golv.
Köpte mig en Fliegl 802 traktorblandare för ett tag sen för att kunna blanda all betong jag behöver själv.
Har några större gjutningar som ska göras framöver så jag får se det här som ett litet projekt för att testa och komma igång.

Ni som blandar/gjuter större mängder själv, hur blandar ni eran betong och hur ser ni till att få i rätt
mängd av grus, sten och cement ?
Väger ni i allt material eller öser ni bara i med skopa.

Häller ni i vatten till rätt koncistens eller mäter ni i det så det blir exakt rätt mängd varje gång ?

Man vill ju att själva blandningen ska gå så fort som möjligt så man har ju inte tid att stå och fylla vatten med vattenslangen
som ger 20-25 liter/min. Jag tänkte mig att jag skulle fylla några fat med rätt mängd vatten och sedan pumpa från dom med en dränkbar pump till blandaren.

Cement köper jag nog på storsäck när jag ska gjuta lite större mängder men den här gången blir det nog 25kg säckar
då det bara är 10m3 som ska blandas.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



Göran Ekman

#2 » 06:54:36, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fyller våran blandare (en Fligel 802 )med hjälp av last maskin och en liten skopa som mått 'två rågade skopor stämmer med bladarens volym cement i små säck oftast från något bygg varuhus matchar prismässigt stor säcks priset men det blir en rackarns massa tom säckar. Pallen med cement står upplyft på ena sidan blandaren med pallens ena kort sida över blandar kanten, vattnet har vi i en en kubiks plast behållare med skala på den står uppgillrad på ett stativ på motsatt sida om blandaren mot cement pallen
En grov slang från vatten behållaren till blandaren , en skopa grus cement vatten ex vis 125 liter ( kräver viss talang i huvudräkning) en skopa grus till blanda och gjut. Har blandaren står på samma ställe hela tiden upp pallad på lastpallar (tycker det känns vingligt att köra runt blandaren har en 100 hästars traktor till blandaren ,täcker traktorns bak ända/hytt med en lättvikts pressening kör ut betongen till bygget med teleskop lastare och egen tillverkad fyllskopa. Har gjutit en del skalblocks väggar hänger då på ett reglerbart spjäll på skopan har då även fylltrattar anpassade till skalblocken . Undrar vilket upplägg som är effektivast vid hemma gjutningar gjorde någon form av efterkalkyl på betong blandningen anser att vi har 5-600 kr/kubik för att gjuta med egen betong. Kommer jag på nått mer skriver jag mer. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Åsa-Nisse

#3 » 08:42:46, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, vill man slita så må det vara hänt.
Jag gjöt en platta förra onsdagen 10,25m³. Det tog 1,5 timme. Vibreringsfri betong med två roterbilar så var det utlagt och klart. Det enda jag behövde göra vara att gunga lite i bruket så jag fick en slät och jämn yta. Jag vet att jag har rätt kvalitet på betongen. Jag behövde inte klabba med rengöring på mer är stövlar och sloda. (5 min) Behöver inte slita med jobbet. Inte heller köpa grus/ Makadam/ Cement/Flyttillsats. Inte skaffa vibrostav.
Bara vattna lite försiktigt på eftermiddagen när solen vill titta fram och torka ytan.
Pust va jobbigt. Det kan få kosta en krona ibland.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Thelemorf

#4 » 10:31:45, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mängden vatten beror ju på fukthalt i sand/grus/sten så det varierar ju rätt mycket.
Sen beror väl blandningsförhållandet rätt mycket på vad det är man gjuter och vad man har för cement.

Till 10m³ hade jag jämfört pris mellan att beställa en bil och ställt det mot jobbet att blanda/skotta/kärra själv.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#5 » 12:41:22, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Tja, vill man slita så må det vara hänt.
Jag gjöt en platta förra onsdagen 10,25m³. Det tog 1,5 timme. Vibreringsfri betong med två roterbilar så var det utlagt och klart. Det enda jag behövde göra vara att gunga lite i bruket så jag fick en slät och jämn yta. Jag vet att jag har rätt kvalitet på betongen. Jag behövde inte klabba med rengöring på mer är stövlar och sloda. (5 min) Behöver inte slita med jobbet. Inte heller köpa grus/ Makadam/ Cement/Flyttillsats. Inte skaffa vibrostav.
Bara vattna lite försiktigt på eftermiddagen när solen vill titta fram och torka ytan.
Pust va jobbigt. Det kan få kosta en krona ibland.

Vilket pris fick du ge per m3 ? Hur långt är det till betong stationen? Har man investerat i traktor blandare måste man se fördelarna med den annars blir man ledsen. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Henrik.E (trådstartaren)

#6 » 13:24:03, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det bara 10 m3 så beställer man ju så klart färdig betong så slipper man ju köpa en blandare för 28.000kr + moms.
Nu är det bara 10m3 jag behöver just nu men behöver blanda ca 300 m3 längre fram. Ska bygga verkstad,maskinhall och lite annat framöver.
Sist jag köpte färdig betong så betalade jag ca 1700kr+moms/m3 utkört. Köpte 14 m3 då så det blev två bilar.
Materialkostnad för egen betong blir ca 700 kr+moms / m3 så är det stora mängder man behöver så tycker då jag att det är värt att hålla på själv.
Sen att man själv väljer när man vill ha sin betong är ju värt mycket.

Jag kommer nog att ha traktor och blandare stå stationärt på blandningsplatsen. Sen lyfta i storsäck med cement med lastmaskinen.
Grus och sten tänkte jag fylla i med grävmaskinen och smalskopan. Tror skopan rymmer 550 liter så då får man bra kontroll med hur mycket man har i.
Under tiden man blandar så byter jag till en större skopa ( 1300 liter ) på grävaren, tippar sen hela satsen betong i skopan och tömmer sedan där jag vill ha den.
Har en 25 tons bandgrävare så utligget på stickan är ca 10 m. Då kommer man ju åt att tippa överallt och slipper då pumpa eller kärra ut betongen.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Göran Ekman

#7 » 13:26:39, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:laes_detta:
Thelemorf skrev:Mängden vatten beror ju på fukthalt i sand/grus/sten så det varierar ju rätt mycket.
Sen beror väl blandningsförhållandet rätt mycket på vad det är man gjuter och vad man har för cement.

Till 10m³ hade jag jämfört pris mellan att beställa en bil och ställt det mot jobbet att blanda/skotta/kärra själv.

Finns det olika kvalitéer på cementen? Mängden vatten får man justera vid varje sats. Tror att vi använder lite för mycket cement. Verkar som om det duger för bonn gjutningar. Men det är kul att blanda själv. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Blom 1

#8 » 13:40:13, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör så här när jag blandar https://www.youtube.com/watch?v=KtPuDUC ... DZbmAHTTUA
denna omgång var inte lönt att skaffa storsäck utan det fick gå med små.
Jag kör alltid 0-35 grus när jag gjuter då har man alla fraktioner tycker det fungerar kanon. Har vatten i 1 m3 containers stor slang så det går fort att fylla blandaren, som filmen visar tar det ca 8 min att blanda 800 l, tycker med att det är smidigt att kunna justera dels tiden samt inte behöva "stressa" för betong bilen kostar/min. Vi har blandaren på en Case 5150 Pro den står på tomgång sedan är det bara att rulla iväg och tömma.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

orwak

#9 » 19:58:59, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 602fliegel som jag byggt en passande skopa som jag har på lastmaskiner för att satsa med,när vi byggde maskinhall höll vi ena gaveln öppen och backade in på armeringen,vilket ledde till att man fick klossa denne heltiden.(dumt)
Blandar med en 2wd 75 hk som inte är jätte lämplig att backarunt med,elakt mot bakaxeln... Funderar på att till nästa stor gjutning skaffa mig ett transportband så att blandarn kan stå stationärt,kanske 2 band där det ena ligger under det andra så man kan få utskjut. Annars tycker jag det blir mycket bra med egen blandad betong:)
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Henrik.E (trådstartaren)

#10 » 03:13:08, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutningen har dragit ut lite på tiden men nu börjar det bli dags. Börjar ju bli kallt om nätterna nu.
Körde hem ca 4 ton cement idag så nu är det bara att köra igång.

Problemet är bara det här med blandningsförhållanden !
Har läst många trådar här på forumet och även andra forum men alla verkar blanda helt olika och många verkar förväxla vikter och volym.

Tex så körde nån här med 6X25 kg cement i sin 800 liters blandare vilket ger 187.5kg cement/m3 betong. Dock nämndes inte vilken kvalite det blev.

Nån annan här på forumet nämnde att för K30 kvalite användes en 250 kg storsäck för att blanda 800 l vilket ju är 312.5 kg /m3

Hos Finja kan man läsa att receptet för K30 är 1 st 25kg säck cement 45 liter 0/8 grus och 40 liter 8/16 sten vilket ska ge 60 liter färdig betong vilket omräknat blir 417kg cement /1m3 betong.

På ett annat forum användes 400 kg/m3 cement för att få k25.

PÅ ytterligare ett ställe står det att för K30 kvalite används 25 kg cement, 40 liter 0/8 grus, 35 liter sten vilket skulle ge 80 liter färdig betong vilket ger 425kg/m3.

Hur är det igentligen ? Används 300 kg betong / 1m3 för att få hållfasthet/kvalite K30 ? Kvaliten har ju också att göra med VCT (vatten/cementvatten) ?

Om ni orkat läsa allt så är alltså min fråga:
Hur många kg cement, hur många liter 0/8 grus och hur många liter 16/28 makadam ska jag ha i blandaren för att få ut ca 800 liter med en kvalite på K30 ? Beror ju lite på vattenmänden jag har i också men borde inte diffa på mer än +-20 liter /800 liter.
Eller alternativet om jag går upp i kvalite till K35.


Står ju på mina säckar med cementen vad blandningsförhållandet är för olika kvalite men inte hur många liter färdig betong det ger. Det kan ju diffa rätt mycket i volym när det ska blandas ca 160 st säckar.
Står ju inte heller hur många liter det är i en 25 kg säck. Alla beskrivningar på 25 kg säckar oavsett fabrikat verkar tro att alla blandar betong med spade :aaargh:
Nu ska det ju blandas storskaligt och inte en skyffel hit och en skyffel dit där kvaliten blir varierande från gång till gång.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Göran Ekman

#11 » 08:50:59, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har kört 9x25=225 till 800 liter vilket ger 281,25 kg cement per kubik . Vilken betong kvalité det ger vet jag inte , kommer inte ihåg hur vi resonerade när vi hittade på receptet men någon tanke fanns det. Inte mycket till svar . Fördelen med att gjuta i den här årstiden är att det inte brinner så fort.Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Torbjörn Pettersson

#12 » 18:14:48, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blandar 300 kg/m3. Vet inte om det är rätt... Jag tycker köpt betong blir hårdare än egenblandad? Men det kanske beror på gruset??? Kör med vanligt slitlagergrus 0-18.
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

roger.larsson81

#13 » 19:17:41, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var och jobbade på betongstation, frågade jag varför man använder sand och inte typ 0-18 grus.
Svaret var att kvaliteten på betongen blir bättre.
Sanden är runda små korn utan micro sprickor, och det har cementen lättare bita i.
Kross grus är kantigt och har micro sprickor, detta har cementen svårare att bita i.
Makadamen som man använder skall vara av en viss sort och kvalite för att inte påverka kvaliten och detta var det mycket noga med.
Man hade olika sand och makadam sorter för olika kvaliteter.
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige

Henrik.E (trådstartaren)

#14 » 22:52:06, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat runt lite mer idag om blandningsförhållande på betong men ju mer
man läser desto mer förvirrad blir man :klia:

Tror jag blandar efter säckens instruktioner för K30 kvalite så får jag väl se hur många liter
färdig betong det blir på 10 säckar. Borde ju bli mellan 6-800 liter / sats då om man
går efter dom olika bud som finns att läsa.
Lär väl bara mäta upp hur många liter cement en 25 kg säck innehåller först då man ju alltid
pratar om "delar" i instruktionen bakom säckarna.
Konstigt nog verkar det inte gå att ta reda på volymen i en 25 kg säck. Har googlat i säkert 5 timmar
och tillverkarna nämner inget :aaargh:
Ska det vara så svårt att ta reda på viktvolym på cement ?

Jag har 0-30 vägmaterial sorterat ur egna grustäckten men det känns som man inte har koll på % av
fraktionerna om man kör på det. Har använt det ibland när jag gjutit småsaker som plintar mm men
vill ha bättre koll på kvaliten nu när det ska gjutas golv.

Nån som har koll på hur mycket vatten 0/8 gjutgrus kan innehålla /m3 som mest ?
Det har ju regnat en del sista tiden så fuktkvoten i ballasten är ju rätt hög nu.
Blandade några blandare i en liten tombola här om dagen, brukar ju bli bra med ca 12 liter på en
25 kg säck cement i vanliga fall men det blev alldeles för blött den här gången. Hade i 8 liter sista
laddningen och då vart det bra. På 10 säck blir det ju 40 liter vatten det kan diffa.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Hansborg

#15 » 00:14:11, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik.E skrev:Har kollat runt lite mer idag om blandningsförhållande på betong men ju mer
man läser desto mer förvirrad blir man :klia:
.

instämmer till fullo, man blir väldigt förvirrad...
Nu var det ett tag sedan jag konverterade en gammal betongblandare... efter att jag kommit igång steg sementpriserna med 50% .. medans fabriksbetong blev oförändrat....



hursom.. jag blandade 300kg cement/ m3 betong körde med riktig "betongsand" 1 mix = 120kg sement ca 600-700kg sand.

Det åtgår ca: 1.3m3 sand till 1m3 betong.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se