Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Maskinhall / Ridhall

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LandVes (trådstartaren)

#1 » 14:13:46, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har länge planerat att bygga en ny hall till mina jordbruksmaskiner men även för att kunna riva en gammal maskinhall, ett gammalt stall och även andra byggnader. För att fastigheten ska bli attraktiv att sälja en dag bör jag ta öka måtten ytterligare till ca 20m x 40m för att kunna sälja den som ridhus.

Jag har fastnat för stålstomme med plåttak och plåtväggar. Detta blir billigt och rationellt. Problemet är att det inte är så vackert med plåtväggar och byggnaden ska ligga ut mot en väg.

Eftersom man ska placera byggnaden mot en väg har jag funderat på att byta plåtväggar mot stenväggar. Av nån anledning har jag fastnat för siporex då detgår att köpa billigt från Poland. Men problemet uppenbarar sig efter väggarna är uppmurade. Kostnaden för att putsa en så stor byggnaden är smärtsamt stor. Jag har grunnat mycket hur man kan rationalisera detta. putsspruta, jag och 2 polacker. Kanske man kan slopa tjockputsen och bara tunnputsa och kvasta? Då skulle visserligen fogarna synas med den kanske kan bli snyggt ändå?
En annan tanke har varit att måla direkt på siporex blocken? Då krävs det att fogarna är snygga och kvastade antagligen.

Nu vill jag höra vad ni tycker? Ni kanske helt omkullkastar mina planer med bättre idéer?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 16:17:36, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

plåt på fasaden med ett bryt på lite under mitten med kanske en färg nere och en annan uppe tycker jag är helt ok när bygget blir så pass stort som ditt.

Går ju brädfodra längre fram i tiden eller mura en tunn vägg utanför/istf plåten om så önskas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jimmy Nilsson

#3 » 20:09:44, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur du bygger din hall angående utseende är en kompromiss av estetik och plånbok. Men vill du ha en hall som är användbar som ridhus så är dina mått för små. (om du nu inte tänker på ponnyharvande ridskolor) Måtten på en internationellt godkänd hall är 60X25 invändigt med skyddande sarg runt om. Så bygg inte förlitet om du vill kunna ta bra betalt som hästgård efteråt.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

LandVes (trådstartaren)

#4 » 20:23:05, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy:

Det var ju bra att du uppmärksamma detta. Jag antar att man kan bygga 25m x 40m. Då borde hallen enkelt kunna förlängas? Om jag bygger fullskaligt blir det väldigt dyrt. Eller är det dumsnålt?
Kanske smartare att bygga större med billigare lösning, tex plåt tak och väggar.

Betongplatta i en maskinhall känns väldigt onödigt. Håller ni med? Eventuellt kan man gjuta på en mindre yta om man vill mecka.

Jag har fått en betongstomme som har spännvidd på 10-12 meter om jag minns rätt, vilket är för litet till en maskinhall, men den byggnaden är lång. Tänkte att jag skulle bygga ihop detta med den stora hallen så man får en verkstad i den lilla hallen. Vad säger ni om det?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#5 » 20:33:12, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längd på en hall är det billiga.. Det dyra är bredden. Jag hade nog plåtat hallen med lite infällningar här och där i taket av korrugerad plast för gratis ljus. Gjuta golv i en sån hall är inte gratis ! duger gott med kross. Och då som du själv sa en mindre platta till domkrafter och annat trögrullat sattyg. En Fasad kan man alltid snygga till med tiden om man springer på ngt lämpligt material.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Jimmy Nilsson

#6 » 20:34:52, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En parantes. Hästfolk vill gärna ha iaf en gavel som är fönsterklädd. Hitta ngt stort fastighetsbolag som bytar fönster och voila så har man en gavel i princip gratis gjord av utbytade fönster .
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

LandVes (trådstartaren)

#7 » 21:13:26, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy:

Du menar riktiga fönster? Man kommer inte undan med transparent plast? Det finns ju trapetsformad plast.

Angående ljusinsläpp tänkte jag dels i taket och högst upp på väggen mot taket. Då får man ljus även när solen står lågt.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#8 » 21:45:04, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktiga fönster ja.. Kan fota vårt egna ridhus imorrn så ser du hur jag menar.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

LeifAndersson

#9 » 21:50:53, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga gjutna plattor alls om hallen ska användas som ridhall i framtiden. Anlägga en ridhusbotten är vetenskap och det finns inte plats för överfyllda betongplattor! Tänk på att anlägga en ridhusbotten är dyrare än en gjuten platta, så det kostar att sadla om till ridhus!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LandVes (trådstartaren)

#10 » 11:11:23, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det risk att man bygger för stor hall?
Jag har ett hobby lantbruk 10ha + 14ha.
Jag måste bygga nytt maskinhall oavsett. Bygger jag ny hall tänkte jag bygga så pass stort att jag kan riva ett gammalt stall och en gamma loge.
Stallet är inte mycket värt. Logen är dock en välbyggd byggnad och har använts till spannmålslagring. Det är en byggnad på 12m och rosa eternit på väggarna och grå eternit på taket. Den ligger tyvärr mitt i siktlinjen mot sjön, så den tar massa fin utsikt. Så den är jag sugen på att riva, trots den är otroligt välbyggd!

Den nya hallen kommer ligga ut mot vägen och dels skydda mot insyn.

Jag bifogar en bild.
Röd markering: Stall
Blå markering: Loge/Kvarn 12m hög
Lila markering: Maskinhall, väldigt dålig kvalitet
Grön markering: Planerad hall
Huset är den enda byggnaden som inte är markerad
Sjön syns längst upp.
Bild
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 11:24:31, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt men du vet väl vad som gäller "eternitrivning"? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LandVes (trådstartaren)

#12 » 11:33:04, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det har jag bra koll på. Det är inte så avancerat.

Dock är det ett jäkla jobb då samtliga paneler/takskivor är väldigt stora! Det kommer bli väldigt tungt att jobba med!

Är det nån som har nått bra förslag vad man kan använda det till? Om man inte kör iväg allt så blir där över till nått enkelt vedförråd etc.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#13 » 11:35:58, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev du koll, tror inte på annat än "deponi" :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LandVes (trådstartaren)

#14 » 11:40:34, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om asbestsanering med 3 stegsslussar, loggning av undertryck, rapportgenerering etc. Så avancerat tänkte jag inte göra det här.

Tycker det är slöseri att slänga massa takskivor och väggpanel. Det är ett bra material. Ett vedförråd blir där material till. Men det blir väldigt mycket att deponera. Gillar inte att slösa med resurser.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#15 » 12:18:23, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha vad händer om du blir påkommen med detta? Finns nog andra som kan redogöra bättre än vad jag kan om detta :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ac tc, Tector, Tommy.N och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se