Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ny krona på skorstenen

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 21:29:16, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har arbetet börjat med att byta den gamla kronan på skorstenen. Huset är från 1940 och kronan har lagats tidigare. För ca 6 år sedan installerade jag insats till den nya pannan. Har haft problem med att vatten letar sig in bakom plåtbeklädnaden och att det har varit söndervittrat runt ventilationskanalerna. Kronan hade ingen droppnäsa och ett utlägg på endast 20mm.

Började med att kapa sönder kronan med vinkelslipen.
Bild

Därefter plockade jag ner de stenarna som var lösa/trasiga. Efter att jag tog bilden plockade jag bort lite mer stenar.
Bild


Har målat plåten med lite kall-galv runt ventilerna som var lite rostangripna. Därefter limmade jag dit nya insektsnät över ventilerna.

I ventilationskanalen till köket (ej köksfläkt) hade getingar byggt ett bo som helt täppte till kanalen. Grovdamsugaren och långa röret på tog snabbt bort detta.


Har också lagt lite tid på att knacka rent de bortblockade stenarna och stålborsta dom.

Kan inte klaga på utsikten och vädret idag.
Bild

I morgon fortsätter arbetet med att börja mura tillbaka stenarna igen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Stridis2

#2 » 23:23:12, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg utsikt! :smile:
Själv ska jag plocka gjutformen på andra skorstenen imorgon och förhoppningsvis få den putsad. Ungefär en månad sedan jag gjöt krona på första skorstenen, och putsade den för två veckor sedan. Man måste ta hand om skorstenarna. En sak många förbiser eller struntar i.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andreas A (trådstartaren)

#3 » 17:18:22, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag murat tillbaka de stenar jag plockade bort för att de var lösa. Det blev ytterligare 8 stenar som lossnade när jag rengjorde innan murningen.

Har aldrig tidigare murat skorsten men det verkar som att det sitter.

Bild

Nästa steg blir till att i veckan fixa med gjutformen.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#4 » 19:52:29, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag glömde ju tipsen bland mitt svamlande i förra inlägget. När man ska gjuta kronan så behöver man någon form för innerrören. Jag gjorde i tretex / asfaboard. Det är lätt att forma och lagom mjukt så man lätt kan kila fast bitarna. Passar de inte så bara bryter man av en bit. :mrgreen:
För att bruket inte ska ramla ner mellan insatsrör och gamla pipan kan man fylla med stenull.
Är det runda pipor (vilket jag hade på min andra skorsten) så kan man valsa / bocka en plåt lite för stor så man kan pressa ner den i den gamla kanalen. Då tar plåten och fjädrar utåt och blir kvar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD400

#5 » 21:59:19, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför buntbanden? Låg inte stenarna kvar annars?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

östemann

#6 » 22:05:52, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som avslutning på jobbet ska du väl montera en skorstenshatt så står det sig i många år framöver. :thumme:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Andreas A (trådstartaren)

#7 » 22:45:49, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bunt banden och trästickirna hade jag som stöd. Stenarna ligger så de har en halvsten överhäng. Buntbanden håller stenarna över ventilationskanalerna. Detta är nu bortplockat för ikväll gjöt jag kronan.

Här är en bild innan första hinken med finbetong åker på.
Bild

Skorstenshuv blir det ingen. Den lilla mängd vatten som träffar rökgångarna torkar snabbt upp.

Har ingen bild nu när gjutningen är klar för du blev mörkt och inget batteri i telefonen. Var precis uppe och glättade ytan, får se om det behöver en omgång i morgon bitti.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se