Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Parkeringsyta, bärighet, bärlager, tjocklek,

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 09:40:49, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letat efter exempel på hur att göra, och inte göra, en utökad parkeringsyta på sin täppa.
Det här är en bra sträng:
Stenläggning/uteplats


Nu sitter jag å våndas... olika råd från olika håll... :klia:
Svår beslutsångest... :svettas:

Så här ser läget ut just nu:
- ca 20cm urgrävt (upp till 30-35-ngt som djupast)
- ca 8.5 m x 3 m
- god stabilitet i den djupt grävda änden
- sankt i den grunt grävda änden...
- väl paddat med Dynapac CM13 (ca 150kg)

Materialtillgång f.n.:
- ca 6m3 otvättad 16-32
- markduk klass 1 (räcker till två lager i kors)
- 6-7cm's betongplattor (flesta från St:Erik Betong, Superplattor, trafik klass 9)

Läget:
20cm - 7cm - sättlager => hm... 10cm kvar till krossen?...

Avsett att tåla:
- minst 2 ton axeltryck, parkerat.
- önskemål att klara minst 4 ton axeltryck
- vore bra om det tål att köra ned lastbil på... (ex., FL12 o.dyl.) vid behov

Jag är väl påläst vad Boverket och Svensk byggtjänst rekommenderar, så skulle jag följa det så... åt H för grunt... då skulle jag behöva gräva ur 50cm, 40cm bärlager, 10cm kvar till sättsand och "trädgårdsplattor" 7cm eller helst 9cm (för tung trafik); men, verkligheten ger inte dessa möjligheter, så... hur lyder erfarenheterna, tips, råd, förslag, (andra former av synpunkter och kommentarer) ?


Om tråden kan utvecklas till att ge goda råd och tips generellt till alla medlemmar vore bra :)

Så här ser läget ut 2014-10-07:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Åsa-Nisse

#2 » 09:52:50, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få maximal bärighet ska du jobba med så grova material som möjligt. Makadam 16-32 är ypperligt till dräneringar och liknande, men inte för bärande ytor.
Lagertjocklekar ska vara mellan 2-3 ggr största stenstorlek för att få bästa låsning i lagret. Förstärkningsgrus 0-80 16-25 cm, Bärlager 0-35 ca 7-10 cm och minimalt med 0-8 stenmjöl för att justera till före plattläggning. Vattna ordentligt när du packar varje lager för sig. Markduken har ingen större effekt för att öka bärigheten, men är värdefull för att hålla jorden borta från förstärkningsgruset och hindra blandning. Sen får du räkna med att det kommer att bli ojämn tjällyftning eftersom du har olika djup och även olika material så grunt under.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 10:41:57, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmiddag fram till 10 tiden skulle det dugga lite o resten av dagen skulle vara uppehåll...

...duggregn kallar väderspåtjänsten detta - fyllt på sig på ca 1 timme:
Bild

SMHI behöver ny kristallkula!

Bilden visar var och varför det blir sankt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#4 » 11:40:25, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:För att få maximal bärighet ska du jobba med så grova material som möjligt. Makadam 16-32 är ypperligt till dräneringar och liknande, men inte för bärande ytor.
Lagertjocklekar ska vara mellan 2-3 ggr största stenstorlek för att få bästa låsning i lagret. Förstärkningsgrus 0-80 16-25 cm, Bärlager 0-35 ca 7-10 cm och minimalt med 0-8 stenmjöl för att justera till före plattläggning. Vattna ordentligt när du packar varje lager för sig. Markduken har ingen större effekt för att öka bärigheten, men är värdefull för att hålla jorden borta från förstärkningsgruset och hindra blandning. Sen får du räkna med att det kommer att bli ojämn tjällyftning eftersom du har olika djup och även olika material så grunt under.


Håller med till fullo.

Dock säger min ringa erfarenhet att mosar man på det dära grovsinglet på marken utan duk så blandar det upp sig lite o blir stenhårt och har hyfsad bärighet. Har själv gjort om gräsytor och leriga ytor till vägar på detta sätt. Sedan lagt typ 0-30 uppepå senare efter nåt år. Hade ingen padda.

Vet ju inte om det skulle bära mkt mer än 6-10 ton.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 12:09:39, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan tummen och annat finger, hur tjocka lager har du provat Magloman?
Fanns ju inga markdukar att lägga förr, så hur skiljer sig stabiliteten mellan den äldre tekniken o den "nyare"?
...å rent nyfiken - hur byggde Romarna upp sina vägar? De har ju liksom hållit i två millenier :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#6 » 12:14:35, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har provat så lite som bara en sten tjockt. Det funkade till en enkel traktor men sjönk fort ner. Ska nog vara 2-3 stenar tjockt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Åsa-Nisse

#7 » 20:15:49, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den äldre tekniken var lika bra som den nyare. Markduk fanns inte, men man löste det ändå. Över mossar lade man ris och småträd i ett flätverk innan man fyllde med jord och sten. När sedan virket trycktes ned under vatten och inte fick syre så konserverades det för evigt. På lera och svaga jordar lade man ett lager sand för att fungera som materialskiljande lager. Sedan fick man göra som vid ett hamnbygge, med lite grövre och grövre till man hade sitt förstärkningslager. Sen på med bärlager och slitlager på toppen. Det är viktigt att de olika lagren kommer i rätt ordning och det svåra är ofta att ha bärighet när man bygger, för sedan kommer det att hålla. Förr var det inte så bråttom heller och man jobbade med naturen. Var det regnigt och blött så fick det ligga still tills det torkat igen istället för som idag mosa runt i skiten med tunga dumprar. Även principen att bygga med tjäle användes flitigt. Trampa ock låt frysa och sen köra ut överbyggnaden som även den frös ihop. Vägjobb på vintern som sedan fick vara ifred till sommaren när det tinat och torkat. Kanonresultat.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 07:12:43, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skåne-Hallandsvädret har nu letat sig upp till Tokholma... Fjollträsk gör nu skäl för "-träsk"... Monsunen har slagit till!

Min planerade parkeringsyta är nu på G att bli en "Plaskepöl"...

Tvingas nu ta till mig mycket av råden i ditt inslag Åsa-Nisse; ...vänta på bättre väder, och att det torkar upp... ...ha gott tålamod...



Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#9 » 10:07:56, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag flyttade norr så fanns en "kattstig bakom huset",NCC byggde på E-4an så det blev deras största grävare å nån himla stor EL-xxx med sidtilt på planskopan de rev upp å byggde så att jag kan köra runt med lastbil +släp kopplat! Nu var det underlaget å har man sagt A så blir det B oxå underlaget var väldigt ojämnt material så jag rådgjorde å satsade på 2dm 16/32...till att börja med! Nästa sommar kom de å slutförde E-4an å då kollade vi läget på min väg å de blev lastbil med släp å väggrus sen El-xxx igen som fick fria händer att stuva till lutning å planera, ett halvt släp med grus blev i hög att ta av å tack vare att jag byggde högt så är vatten inte nått problem å gissa om den är poppis att åka runt å vända på! Så mitt råd är att alltid bygga ordentligt högre än omgivningen å gärna lut åt rätt håll! Dyrt ja man får välja funktion eller problem :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#10 » 11:52:36, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sånt elände jag glömde att vi hade en häftig vält oxå! :ohnej: El-xxx samarbetade med välten å pytsade i svackor! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#11 » 12:15:23, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

@dc_lindberg du lär ju köpa nån dränkbar pump o ha där ... :idee:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jope

#12 » 12:44:58, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Den äldre tekniken var lika bra som den nyare. Markduk fanns inte, men man löste det ändå. Över mossar lade man ris och småträd i ett flätverk innan man fyllde med jord och sten. När sedan virket trycktes ned under vatten och inte fick syre så konserverades det för evigt. På lera och svaga jordar lade man ett lager sand för att fungera som materialskiljande lager. Sedan fick man göra som vid ett hamnbygge, med lite grövre och grövre till man hade sitt förstärkningslager. Sen på med bärlager och slitlager på toppen. Det är viktigt att de olika lagren kommer i rätt ordning och det svåra är ofta att ha bärighet när man bygger, för sedan kommer det att hålla. Förr var det inte så bråttom heller och man jobbade med naturen. Var det regnigt och blött så fick det ligga still tills det torkat igen istället för som idag mosa runt i skiten med tunga dumprar. Även principen att bygga med tjäle användes flitigt. Trampa ock låt frysa och sen köra ut överbyggnaden som även den frös ihop. Vägjobb på vintern som sedan fick vara ifred till sommaren när det tinat och torkat. Kanonresultat.

Underbart att läsa dina sakliga och mycket intressanta inlägg.. Mer av dessa..

1 person gillar det här inlägget.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 20:06:03, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att skicka ned högen med kross, som ligger på byggplasten vid änden på urgrävningen, i den sanka delen av "graven". Krossen är ler-blandad...

Är det en helkorkad eller bara dum idé?
Dvs kan jag räkna med någon nytta av att ha lite kross under markduken i gyttjan, eller ... ?

Har ca 1m3 fin-sållad 0-8 sand (finns inte ett dugg över 0-5 i den), som tyvärr har blivit humus-blandad av tidens tand. Funderar på att breda ut den över leran under markduken.
Samma undran om det som om krossen ovan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#14 » 20:28:49, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På med storstövlarna å ut med ett järnspett å kolla om det överhuvud finns bärighet de ska man göra när de är blött, kanske du tar dit folk som kan sånt där du vet man har ju sina begränsningar. Billigast är att göra riktigt direkt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 23:29:49, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så gjorde jag på andra sidan huset där jag blev tvungen att anlägga en dräneringspump till grundvattnet... kommunen gav mig 15cm för grund anslutning av dagvattnet... vi upptäkte 1995 (ca 10 år efter kommunen gjort om gatan utanför oss) att kommunen pluggat (ja, precis så står det - pluggat!) dräneringen för oss... 1995 blev det en absurd våravsmältningen, tjäle i backen, massor med snö, slog om tvärt med ösregn... skolgården bakom oss lämnade sitt vatten ned på vår tomt... blött... lång historie.
Botten i brunnen, ca 4m ned, "pinne" ca 6m lång, tröck ned den så långt jag kunde - ingen botten minst 10m ned... mina 1m's betongrör sjönk, o försvann... Kvicksand är spännande!

Plattsättning i trädgården, markvibrator, padda

Tack för tips, och påpekan!
Tänkte aldrig på att kolla så - liksom föll mig aldrig in... lite glömsk... 20 år sedan förra gången...
Rapport kommer!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se