Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga garage i anslutning till befintligt hus.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 00:27:15, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, då var det frågestund igen :)

Vi bor i ett nytt hus, inte ens 2 år gammalt men nu börjar ideerna om garage komma. När vi projekterade huset var det inte tänkt att att vi skulle ha det som primärboende och därför togs vissa delar inte in kalkylen. Garage är en av de punkterna. SÅ..

Vad säger exptertisen, är det ens värt att titta på att bygga garage direkt anslutning eller blir det för mycket krångel? Jag tänker garageplatta mot husplatta tex, ett annat problem är att där vi vill ha garaget går det både el, vatten och fiber. Dvs garagegrund kommer att ligga över ledningarna,,, fast hur ofta behöver man komma åt dem? Å andra sida,, Murphys Lag gäller alltid mig. Vore det ett bättre alternativ att ha ca 1m mellan byggnaderna och ha en "tunnel" emellan? Det vore behagligt att gå från bil direkt till hus när det blåser snöstorm eller ösregnar.

Ena bilden är på gaveln, marken bortåt sett är uppfylld så allt ligger i nivå. Den extremt avancerade paintbilden skall endast ses som skiss, ej skalenlig :smile: Jag har inte lagt ner så mycket tid på byggsats kontra lösvirke etc utan vill se om det är görbart öht först. Goda råd och/eller avråd mottages tacksamt! :buga: :thummar:


Bild

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



magloman

#2 » 00:35:02, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem att bygga över ledningar. Blir det mot förmodan fel på dom så får man lägga ner nya.

Jag skulle bygga minst 2-3m ifrån huset sen en plattgång emellan med skärmtak samt en spaljé från det blåsigaste hållet.

Sen lägga takåsen 90 grader mot husets så det är lätt o förlänga det bakåt i framtiden.

Dubbla portar i bredd. Gärna 3m höga.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fredrik_

#3 » 19:51:31, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Carport/cykelparkering/förråd mellan hus och garage? Även som vindfång.
Kan ju finnas flera fördelar med detta..
Kolla även byggregler/försäkringsbolagsåsikter.

Dra in tomrör extra om det finns hål i plattan redan som det är, så det finns i reserv.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen (trådstartaren)

#4 » 05:17:10, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Tänkte inte ens på byggregler/försäkringar så det skall kollas. Hade gärna haft dörr mellan garage och hus. Tanken är att det skall stå en pall ved där också så man kan gå ut o hämta ved i pissetofflorna fast det är snöstorm och -15 ute. Men jag börjar misstänka att det kan komma kosta mer än vad det smakar. Men det låter bra att det borde funka att gjuta över befintliga rör, ett problem mindre :thumme: Uppvärming,, luftvärmepump eller golvvärme. Och i så fall, elektrisk slinga eller krångla med att koppla in sig på värmepumpen i huset? Det blir ett relativt litet garage och det skall ju inte vara rumstemperatur. El är ju enkelt, och jag har så låg årsförbrukning i alla fall. Juli 2013-Juli 2014 blev det bara 7900 kWh allt så en elslinga borde inte öka på så fruktansvärt mycket.

Det skall inte bli ett "mekar garage" Till sånt finns det maskinhall 500m bort som passar bättre och ärligt talat är bilar det absolut sista jag vill skruva på. Parkera bilen o en pall ved i värme, kallförråd för snöslunga o gräsklippare är det som gäller. :) Å andra sidan bygger man ju alltid för litet!
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

v702

#5 » 05:30:00, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig ts, slå ihop garaget med huset om det går. Finns ingen anledning ha en blåsglugg som samlar yrsnö och bös om man inte måste, bekvämt ska de va. Tycker du är helt rätt ute.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

jpd

#6 » 08:47:03, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pistongen skrev:Uppvärming,, luftvärmepump eller golvvärme. Och i så fall, elektrisk slinga eller krångla med att koppla in sig på värmepumpen i huset? Det blir ett relativt litet garage och det skall ju inte vara rumstemperatur. El är ju enkelt, och jag har så låg årsförbrukning i alla fall. Juli 2013-Juli 2014 blev det bara 7900 kWh allt så en elslinga borde inte öka på så fruktansvärt mycket.


Stoppa in en vattenslang om det skall gjutas, den kostar så lite och är så svår att få dit efteråt. Då finns i allafall möjligheten att senare koppla in VPn från huset.
Tror du ska räkna ett överslag på driftskostnaden - en elslinga kan fort bli dyr att hålla igång. Vore väl trevligt att behålla en låg årsförbrukning? Det har stor betydelse om det är frostfritt eller 15 grader som planeras?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

v702

#7 » 09:29:21, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske ska ha en sådan här: http://www.legoelektronik.se/sortiment/ ... -luft.html med elelement lr nåt som hjälper till vid kyla.
OBS Länken är bara ett förslag, finns många samt att den ganska lätt byggs av en själv. Ger ett bra värmetillskott stor del av året och ger ett välventilerat utrymme, bra för både bil och ved.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#8 » 10:10:56, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det för bil som används dagligen är alla former av värme ett superbra sätt att se till så den håller sig lagom fuktig vintertid.
(Smälta snön, men inte hinna torka upp.) Befrämjar rost mm på bästa sätt!

Där är det bättre med endast ventilation, möjligen lvp som avfuktar när temperaturerna tillåter.

Men allt är valfritt som brukar påpekas!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#9 » 12:52:56, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik el-slingor i golvet är mitt råd pga tillförlitligheten över tid. Ingjutning av gv-slang för ev framtida behov är ju bra och väl motiverat kostnadsmässigt!

En billig llvp sköter väl jobbet bra.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valtra mega

#10 » 15:48:33, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har garage med dörr in till huset använder det inte till bilar men en motorcykel står där har man kört med motorcykel och kör in den varm så söker sig en lukt av varm motorcykel in i huset . Jag skulle undvika dörr direkt från garage till hus om jag skulle bygga
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

v702

#11 » 16:11:07, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju låta mc stå ute till den svalnat, om man vill. :-)
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Pistongen (trådstartaren)

#12 » 04:55:52, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var det många bra svar :)

Tanken är att det skall vara runt 15 grader, bilen används inte varje dag heller så den hinner nog torka upp. Men bra idè med avfuktare, och det lutar nog åt en separat luftvärmepump fast det blir ett kondensorpaket på utsidan men man får väl plantera nåt som skymmer det värsta. Men slang kan man ju som nämnt gjuta in i alla fall, det kostar ju så lite i det stora hela. Vi får se vad det blir av det framöver.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

TomKat

#13 » 22:10:05, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv byggt fristående garage men det var en del funderande. Fördelen med tillbyggt är närheten och att en vägg är klar. Nackdelen kan vara avgaser och liknande. En anan sak att ta hänsyn till är att tillbyggt kan ge rätt till ROT-avdrag medans fristående inte gör det

I slutändan blev det tomten som bestämde för mig skulle behöva förvandla hela framsidan till infart för att kunna ha tillbygt garage. :insomnia:
TomKat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:02:43, 02-02-2014
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Case IH JX70
Fiat 25CF
CAT 301.8


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se