Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ladugård till Stall & Verkstadsprojektet

108 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#61 » 20:31:22, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lasten och längden sen talar om hur balken kommer vara fastsatt i ändarna kan man ju räkna ut vad du behöver för balk.

Finns flera här som kan det, tex @jörgen.ottosson m.fl.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Daniel_qpqp (trådstartaren)

#62 » 20:53:02, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Kan du inte hänga innertaket i takstolarna, borde vara försumbar belastning jämfört med yttertak med snölast?

Hur tänkte du? blir det inte ostabilare?

Jag tycker två IPE balkar som jag lägger mellanbjälklaget på, känns som en stabil lösning.

Blir ju i och för sig ingen belastning nedåt på mellanbjälklaget annat än des egen vikt och isolering.

Det känns som jag måste kontakta en konstruktör, så jag får reda ut lite frågetecken
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#63 » 20:59:07, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har du lasten och längden sen talar om hur balken kommer vara fastsatt i ändarna kan man ju räkna ut vad du behöver för balk.

Finns flera här som kan det, tex @jörgen.ottosson m.fl.

om du med lasten menar vad balkarna ska bära upp är det ett mellanbjälklag.

Detta mellanbjälklag har till uppgift att hålla ihop väggarna och agera innertak med isolering, dock inte golv då övervåningen blir oinredd.

Hur balkarna (2 är min tanke) ska fästas i ändarna är jag öppen för förslag. Min tanke är att svetsa balkarna på stående balkar. Men som sagt tips motages varmt
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#64 » 22:14:10, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Kan du inte hänga innertaket i takstolarna, borde vara försumbar belastning jämfört med yttertak med snölast?


Gissar att balkarna fyller en uppgift till: att ta hand om de förändrade krafter som blir när det inte finns en hanbjälke direkt vid hammarbandet som kan ta upp dragkrafter som tidigare. Eller?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#65 » 06:23:51, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
björken skrev:Kan du inte hänga innertaket i takstolarna, borde vara försumbar belastning jämfört med yttertak med snölast?


Gissar att balkarna fyller en uppgift till: att ta hand om de förändrade krafter som blir när det inte finns en hanbjälke direkt vid hammarbandet som kan ta upp dragkrafter som tidigare. Eller?

Takstolarna kommer vara oförändrade, det jag kommer att göra är att höja mellanbjälklaget till hammarbandet.
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#66 » 07:25:10, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på hur jag tänkte mig:
Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/23/705311fa61dbdc3830d595d61d0ca5ed.jpg

De röda stagen på övre bilden vet jag inte hur mycke nytta de gör.

På den undre bilden tänkte jag att de röda tvärslagen hindrar "vippning"?!

På denna "låda" kommer innertak som oxå ska hålla ihop ladan...

Så är det någon som kan komma med någon kvalificerad gissning på dimensionen och andra tips o trix?
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#67 » 21:15:27, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

*Bump* är bara så ivrig
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#68 » 12:41:12, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
som jag nämnt tidigare så tror jag att bjälklaget och undertaket kan bäras upp av takstolens konstruktion, ska det finnas stålbalkar så är det för travers och då skulle de ligga så långt ut mot kanterna som möjligt. då skulle du inte ha de röda snedstagen du ritade in för då kan inte en löpvagn röra sig den sträckan. där skulle de även få bäst bärförmåga då snedstaget upp i takstolen (se bild) skulle stödja på balken och då hålla upp mot takstolen, inte bara bjälklaget som är väldigt lätt i sammanhanget. snö, yttertak och takstolen väger mer än vad gipsat och isolerat undertak väger.
men tala med en konstruktör på en takstolstillverkare om de kan ge rekommenderade dimensioner kanske en ritning, för en ombyggnad. då kan du även få råd om huruvida du behöver balkar längs med byggnaden under bjälklaget. skulle jag lägga ner så mkt jobb som du räknar med så är det en gott att veta att konstruktionen håller.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#69 » 20:25:54, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:Bild
som jag nämnt tidigare så tror jag att bjälklaget och undertaket kan bäras upp av takstolens konstruktion, ska det finnas stålbalkar så är det för travers och då skulle de ligga så långt ut mot kanterna som möjligt. då skulle du inte ha de röda snedstagen du ritade in för då kan inte en löpvagn röra sig den sträckan. där skulle de även få bäst bärförmåga då snedstaget upp i takstolen (se bild) skulle stödja på balken och då hålla upp mot takstolen, inte bara bjälklaget som är väldigt lätt i sammanhanget. snö, yttertak och takstolen väger mer än vad gipsat och isolerat undertak väger.
men tala med en konstruktör på en takstolstillverkare om de kan ge rekommenderade dimensioner kanske en ritning, för en ombyggnad. då kan du även få råd om huruvida du behöver balkar längs med byggnaden under bjälklaget. skulle jag lägga ner så mkt jobb som du räknar med så är det en gott att veta att konstruktionen håller.

Tack Molnia!

Uppskattar att du tar dig tid och svarar!

Problemet med att låta takstolarna bära upp mellanbjälklaget är just takstolarna.

Bild

de saknar övre hanbalk. Är det bara att sätta dit en ny med spikplåt?

Om man vill förstärka takstolarna är det bara att sadla på befintliga takstolar eller hade ni byggt nya takstolar underifrån imellan de befintliga?
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#70 » 23:35:21, 25-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att de idag saknas en hanbjälke ser jag inte som något problem, det nya bjälklaget kommer ju bli en hanbjälke.
Bild

om du bara har det nya virket i samma dimension som det gamla så kan du ju använda spikplåtar. annars får du lägga dem mot varandra och bulta eller använda stor skruv.
om inte konstruktören tycker befintliga takstolsreglar är klena så är det ju enklare att använda dem och bygga vidare på än att få upp virke till helt nya takstolar på höskullen
konstruktionen som skulle behövas är en fackverkstakstol, eller kallat w-takstol.
Se den övre till vänster nedan, den har ju bara en vågrät hanbjälke och det kommer du ju få när du lägger det nya bjälklaget.

Bild
(http://www.bmhus.se/takstolar_htm_files/TS_typ.jpg)
Senast redigerad av magloman 10:17:01, 26-10-2014, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: la in bilden ifall länken dör nångång...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#71 » 21:12:12, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kontaktat en konstruktör nu ska bli spännande att höra vad han tror [WHITE SMILING FACE]

1 person gillar det här inlägget.
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#72 » 01:47:55, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

Bara för info:

Dina smilisiar syns bara av folk som lyckats få in samma skräp i sin dator som du verkar ha. Vi andra ser hakparanteser med text i bara.
Vill du ha roliga gubbar som vi andra ser måste du infoga dom som vi har att välja på.

M.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#73 » 07:04:56, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: :off_topic:

Bara för info:

Dina smilisiar syns bara av folk som lyckats få in samma skräp i sin dator som du verkar ha. Vi andra ser hakparanteser med text i bara.
Vill du ha roliga gubbar som vi andra ser måste du infoga dom som vi har att välja på.

M.

Ahh sitter på mobil, och taptalk. Får väl sluta med smilysarna da... [Jätte ledsen gul gubbe]
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#74 » 12:37:51, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Den syntes inte heller. Sitter på tapatalk just nu själv :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magnus71

#75 » 20:09:11, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk igenom en gång till om du inte ska satsa på nybygge istället för att bygga om.sprickbildningen i väggen är tecken på sämre grundarbete inget är omöjligt men ofantligt arbete att rätta till.har renoverat en ladugård men mycket enklare och går fortare också att bygga nytt,renovera man gamla byggnader är man begränsad till det gamla.bygger man nytt kan man ju få större öppnare ytor.annars kanske man har en stolpe man retar sig på och vill ha den.Det märks du har stort tålamod och blir säkert kanon när du blir färdig.lycka till
magnus71
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:31:04, 26-07-2014
Ort: alvesta kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: mf 50


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se