Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Ladugård till Stall & Verkstadsprojektet

108 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#1 » 20:25:59, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har storslagna planer på att bygga om våran ladugård till stall och garage.

Jag har någon tråd här redan men tänkte att jag skulle samla allt i en projekt tråd.

Börjar med att lägga lägga upp några bilder på hur ladugården ser ut idag, och lite funderingar angående de olika momenten.

Bild

Där bakom studsmattan står den, lite sne och så men det ska nog bli ordning på det med :grin:

Bild

Denna del kommer bli stall med fyra boxplatser.

Bild

Denna del kommer bli verkstad/garage.
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet



Daniel_qpqp (trådstartaren)

#2 » 20:35:34, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu till de första funderingarna, vi börjar med verkstadsdelen ... :vissla:

Bild

Bild

Detta har tidigare varit kospiltan, tanken är att riva ut allt och bila bort golvet isolera och gjuta ny platta. Detta då det är enorma nivåskillnader och stora sprickor i den.

Bild

Även ytterväggarna har sprickor och har funderat på hur man ska gjuta ny klack under väggarna?

Bild

När jag snabbgrävde vid väggen grävde jag 60cm men det var fortfarande betong sula, hur skulle ni gå tillväga?

All input uppskattas verkligen :smile:
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

björken

#3 » 21:27:17, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig lagård!
Är du helt säker på att du vill bygga om denna istället för att bygga nytt? Jag har provat på bägge och även om det är trevligt med gamla byggnader på gården så blir det mycket jobb eller mycket kompromisser när de ska användas till något helt annat än de byggdes för.
Garage och stall i samma byggnad innebär en brandproblematik som du behöver hantera, inget omöjligt men lite extra jobb.

För att kunna ge råd behövs lite mer info om hur du tänkt dig slutresultatet, takhöjder, golvmaterial, väggmaterial, ev isolering.

Att det är så stora sprickor och sättningar innebär sannolikt att grundläggningen har brister, vilket i princip innebär att du får lyfta byggnaden och gräva ur under och göra om grunden med ny dränering och packat bärlager osv om du vill ha bättre förutsättningar framöver.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

MekJan

#4 » 21:28:26, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte göra tvärtom, stall i lagårdsdelen och verkstad i trädelen kan bli lättare med ombyggnaden kanske. :vissla:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#5 » 21:47:41, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Trevlig lagård!
Är du helt säker på att du vill bygga om denna istället för att bygga nytt? Jag har provat på bägge och även om det är trevligt med gamla byggnader på gården så blir det mycket jobb eller mycket kompromisser när de ska användas till något helt annat än de byggdes för.
Garage och stall i samma byggnad innebär en brandproblematik som du behöver hantera, inget omöjligt men lite extra jobb.

För att kunna ge råd behövs lite mer info om hur du tänkt dig slutresultatet, takhöjder, golvmaterial, väggmaterial, ev isolering.

Att det är så stora sprickor och sättningar innebär sannolikt att grundläggningen har brister, vilket i princip innebär att du får lyfta byggnaden och gräva ur under och göra om grunden med ny dränering och packat bärlager osv om du vill ha bättre förutsättningar framöver.

Hej och tack för synpunkterna!

Har funderat på att bygga nytt. Men känner att det borde gå att "rädda" befintliga byggnaden. Plus att jag skulle vilja behålla "ladugårs looken"

När det gäller brandskydd tänkte jag lösa det med "brandvägg" i leca mellan stall och verkstad och dubbelgips i innertak.

När det gäller sättningarna är jag mer konfunderad, golvet har jag tänkt att bila upp och gräva ut sedan blir det att gjuta en ny platta enligt konstens alla regler. Men hur ska man göra med väggarna?

Jag har inte grävt och sett om sprickorna går hela vägen ner. Men att lyfta den murade delen känns svårt?!

Trädelen kommer jag att lyfta och gjuta ny platta under och mura upp med leca, eller der är iaf planen.

Ska lägga upp lite fler bilder och försöka förklara hur jag tänkt, kan inte lägga upp jpeg via taptalk?! Vet någon varför?
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#6 » 21:49:25, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Varför inte göra tvärtom, stall i lagårdsdelen och verkstad i trädelen kan bli lättare med ombyggnaden kanske. :vissla:

Det passar mycket sämre med hagarna och med infart från vägen.... plus att här hemma driver jag tesen "att man måste ha en verkstad att bygga stallet i"
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#7 » 22:01:32, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite fler bilder...

Bild

Tror att väggen går under golvet och att jag kan gräva ur och isolera likt vilket källarprojekt som helst?


Bild

Men väggarna är jag mer bekymrad över, hur ska man göra? Dränera och laga sprickorna bara?
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

björken

#8 » 07:51:46, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som jag ser det är var du drar gränsen med det som ska bevaras/lagas och vad som behöver rivas och byggas nytt.

Min erfarenhet är att det som ser bra ut när man börjar har en benägenhet att sticka i ögonen senare och det slutar med att man bytt allt.
Utan att vara någon byggnadsexpert så tycker jag att den stora frågan för dig är grunden, är inte den bra blir inget annat bra heller. Jag hade nog lyft trästommen, en del i taget och grävt ur och gjutit ny sula/platta och murat upp ny Leca i garagedelen innan jag åter ställer ner trästommen. Då är frågan, är den så bra att den motiverar allt extra arbete och kostnader med att jobba mellan stöttor och under pallningar jämfört med att börja från början någon annanstans? Svårt att bedömma sånt på bilder dock.

I mitt fall började jag lyfta logdelen, gjöt ny sula och murade sedan delvis upp och gjöt delvis upp en kant runt om till blivande golvnivå + 40cm. Sedan insåg jag sakta att det inte blir så bra ändå så bygger nu en ny byggnad på 240kvm, hälften stall och hälften verkstad. Gamla logen får bli för maskinuppställning och i gamla ladugården har vi fåren, de är inte så kinkiga på takhöjd och golv under ströbädden.
Har du inga får kanske gamla ladugården kan bli snickarverkstad, skönt att göra träjobb separat från bil och maskinmek.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Johan600

#9 » 09:56:49, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök riv så mycket som möjligt och ta reda på hur rådande förutsättningar ser ut? tex bila ur golvet och gräv upp runt om för att kolla hur pass dålig grunden är? Det är lätt hänt att man börjar renovera lite i nåt hörn sen ångrar sig när man stöter på större problem längs vägen..
Det är dessutom lättare att få råd när man vet mer om förutsättningarna :thumme:
Mvh Johan
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844

Lasse Hällegerd

#10 » 15:30:04, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag håller på med ett liknande projekt!
Ladugården är på 180 kvm och 100 kvm blir verkstad. därtill är planen att ca 60 kvm av ladan ska bli maskinhall, med stora dörrar och högt i tak.

Började glatt med att bila bort foderbord och gjöt igen den delen av golvet. Har sedan isolerat innertaket, gjort i ordning ytterväggar med nya panel, renoverat fönster, satt in luftvärmepump
och en hel del mera jobb och kan bara säga att det kommer bli snyggt och charmigt MEEEN det hade varit mycket enklare och snabbare att bygga en ny maskinhall/verkstad istället.


Lycka till!//Lasse
Bild
Bild
Bild
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14

EE

#11 » 20:32:06, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björken och Lasse har bra synpunkter här. Jag har själv ett liknande val framför mig (riva/renovera) och indikationen i dagsläget är "riva" utan att några beslut är tagna.
I mitt fall måste dessutom taket läggas om vid sidan om de vanliga problemen (snett och vint, låg takhöjd inuti, omodernt små portar osv).

Regelverket för hållning av hästar kräver 2,5 m i takhöjd, och det brukar inte gå att hitta utan stora ombyggnationer i en äldre ladugårdsbyggnad. Och i garage/verkstadslokal vill man inte heller ha dålig takhöjd när man ändå bygger! Endera gräver man neråt eller höjer innertaket, i vissa fall behöver man göra både och för att bli nöjd och då var det samma kostnad att bygga en ny byggnad i från första början...

I ditt fall menar jag inte att du nödvändigtvis måste riva, men som tidigare sagts ger du dig in på ett väldigt orationellt projekt som kan kosta och ta otroligt lång tid innan färdigställande.

Angående sprickor i väggen så tycker åtminstone jag att det ser värre ut än vad det i praktiken är. På den tiden som det där byggdes gjordes knappt nåt grundarbete och ingen armering användes, vet inte ens om termen "kapillärbrytande" fanns vid ladugårdbyggnationer på landsbygden. Så att det spruckit efter femtio år eller mer, är nog inget att oroa sig för. Troligen har det spruckit som följd av tjäle på senare år när byggnaden stått tom och därmed frysning under kall platta. Det kan säkert röra sig nån centimeter till men om du på bra sätt ser till att bygget hålls så torrt som möjligt så finns nog femtio år till utan större förändringar om du gjuter en ny någorlunda isolerad platta. Kantbalken kommer ingen vart så länge som inget bryter i plattan.
För att undvika att sånt där händer använder man helt andra metoder för kantbalkar och plattor idag - men det är orimligt att ta den kostnad som det skulle innebära att göra om enligt dagens byggstandard.

Nu kanske jag varit onödigt negativ, men om målet är något annat än ett relativt svåranvänt kallförråd eller fårhus så vill jag mena att en gammal ladugård är en dålig utgångspunkt. Detta är mina egna reflektioner utifrån min egen byggnad.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#12 » 21:24:16, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fullkomligt rätt för man kan tro att jag har ju bla, bla, byggnaden å de e bara att fixa lite sååå...för de första så får man det aldrig klart å sen blir det dyrt speciellt i förhållande till vad man får! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Daniel_qpqp (trådstartaren)

#13 » 22:46:17, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj det var en entydig kör! [CRYING FACE]

Näe men tack för att ni tar er tid att svara! Jag uppskattar det verkligen!

Jag förstår att det är "enklare" att bygga nytt. Men det tror jag blir dyrare om man väger in att det ska rivas och innan...

Dessutom måste jag ju spara på material då det faktiskt står en byggnad där redan [WHITE SMILING FACE]. Jag hoppas och tror att jag är ganska införstådd med projektes omfattning. Och jag är inte rädd för stora projekt, då jag nyss är klar med helrenoveringen av huset vi bor i. Och det huset är helt ombyggt nu.

om det är som jag misstänker att väggarna inte står på plattan, så borde ju inte väggarna spruckit? Eftersom väggarna är åtminstone 80cm under markytan känns det som det skulle gått mycke cement annars...

Ska lägga upp lite fler bilder och försöka förklara hur jag tänkt mig [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

1 person gillar det här inlägget.
Daniel_qpqp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:25, 12-01-2014
Ort: Umeåområdet
Maskintyp: Ej angivet

Molnia

#14 » 23:22:05, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill du läsa mer om liknande jobb har jag en tråd där jag ganska kortfattat berättar vad vi gjort.
i början på tråden finns en länk till en annan tråd på skogsforum där jag har mer ingående berättat vad vi gjort.
Bygga om ladugård till snickarverkstad och slaktrum
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

björken

#15 » 08:22:43, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, lite fler detaljer på målbilden, planlösning, takhöjd, portar osv vore intressant.

Antar att du kommer göra större delen av jobbet själv? Annars är det nog väldigt svårt att räkna hem ekonomiskt. Hur har du det med tillgång till verktyg och maskiner? Kommer ju gå åt en del saker till bilande, grävande, utkärrning, stämp och lyft som kanske inte ingår i allas verktygslåda. Jag hyrde en del saker, men det innebär en viss press att verkligen kunna jobba på hela dagar vilket kan vara svårt när man har heltidsjobb, familj och annat (nu vet jag inte hur det ser ut för din del). Så det är inte helt fel att bevaka blocket och annat och köpa egna prylar när det dyker upp.

Ett annat tips är ju att göra en plan där man skriver ner vad som ska göras respektive inte göras och sedan hålla sig till den, kommer man under arbetets gång på att man vill ändra något så bör man analysera konsekvenserna, lätt annars att man hamnar i att dra på sig för mkt jobb och kostnader som riskerar möjligheten att alls bli klar.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se