Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Poolbygge, frågor, funderingar och förverkligande

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 14:59:59, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Nu ska det byggas pool! Ja, kanske inte just nu, men planeringen kan man i alla fall göra så här års. :mrgreen:
Därför skulle jag vilja bolla en del idéer innan alltför mycket köps in och görs. Jag beklagar att bildmaterialet inte är det bästa, men det är vad jag har, och förhoppningsvis bättre än inget. Mycket råd och dåd behövs också. Poolen blir en ovanmark-pool från JF Fritid som är 7,6*4,5*1,32m. Poolen kommer att grävas ner i ett hål med sluttande sidor så ingen grus ska ligga an mot poolsidorna. Sedan kommer hålet att täckas av trädäck.

Placering
På flygfotot rakt uppifrån är norr nästan rakt upp. Det översta huset med rött tegeltak är boningshus med ingång nästan rakt åt söder. Huset i mitten är garage där vi också ställer bilarna framför. Portarna rakt norrut. Som synes så kan man köra runt garaget och både genom gården och in till verkstad / loge. Detta gör att det är mycket svårt att placera en pool större än fyra meter i diameter nära husets entré. Vägen genom gården är vår privata så den trafikeras mycket lite. Landsvägen, som syns i norr på det gamla flygfotot, ligger ca 50 meter från boningshuset.
Området är ganska plant, så där behöver man inta ta mycket hänsyn. Träd, buskar och övrigt insyningsskydd går att såga ner, flytta och eller plantera nytt.
Var, och varför, hade ni placerat en pool?

Isolering
Många som bygger ovanmark-pool ställer den på 50 (vissa på 100) mm markisolering, men få isolerar sidorna. När inte poolen används så täcker man toppen med ett soltäcke, alltså flytande bubbelplast. Vad tror samlade kunskapsbanken här om detta? Hur mycket påverkar isolering i botten respektive på sidorna uppvärmningskostnaderna?
Tanken är att docka poolen till husets värmepump, NIBE 1145, 13kW, med ca 800 meter kollektorslang.

Markarbeten
Ska man börja göra hålet nu på hösten eller ska man vänta tills våren? Fördel på höst är att marken hinner sätta sig, man ser om man behöver dränera och man är en liten bit på väg med bygget. Nackdel är att man får löv och annat skräp som behöver tas upp och kanske lite sämre avstjälpningsmöjligheter för snö om vintern blir snörik.
Bör man gräva så plant och rätt som möjligt, sedan avjämna med några cm stenmjöl och därpå ställa eventuell isolering samt pool? Eller finns det bättre sätt? Dränering, ska den ligga utanför poolen och under bottenytan av stenmjölet?

Plintar
Jag har sett både folk som bygger på plintar och bara lägger betongplattor på marken. Vilket är bäst, har det någon betydelse? Bör man gräva ner plintarna även nere i hålet? I så fall bör man fixa det samtidigt som man gräver resten.

Det lär komma fler frågor men jag tror vi håller här så länge. Blir det bra så kanske jag lyckas pula ihop en projekttråd om det hela. :mrgreen:

Bild
Tomtkarta. Norr är rakt upp.

Bild
En dålig flygbild rakt uppifrån, troligen tagen 2013. Norr är rakt upp.

Bild
Flygfoto, troligen från tidigt 60-tal.

Bild
Flygfoto från en oktobermorgon 2011.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Holger

#2 » 15:06:37, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörande placering: jag hade placerat den någonstans där den inte syns från vägen osv. Bakom den stora byggnaden? Soligt ska det vara i alla fall, kanske med ett skuggigt hörn ifall det blir mycket varmt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Andreas Mattsson

#3 » 15:22:10, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

rent spontant.
Bild
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 15:56:40, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input. Fler förslag?
Jag skulle kanske ha nämnt att ungarna är åtta år gamla. Poolen kommer garanterat att användas allra mest av dem.
Insyningsskydd är inga problem. Landsvägen är en 80-väg, och boningshuset ligger 50 meter fån den. Så länge man inte lägger poolen närmare vägen än boningshuset så kan man springa naken utan att folk ser så mycket oanständigt. :mrgreen:
Det syns inte på bilderna, men jag har planterat en björkallé längs infarten. Man kan fortsätta med denna längs landsvägen på båda sidor så stör det insynen ganska mycket, framför allt om man kör snabba fordon. Annars är jag inte rädd för att plantera häckar och / eller bygga fasta insyningsskydd. Det är de minsta problemen i det här projektet. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Fredrik_

#5 » 16:16:04, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte också vinkeln mellan de husen verkade mest logiskt!!
Angående att gräva nu och att HÅLET skulle hindra snöröjningen, hur blir det då när poolen med tillhörande anläggning är klar!?! :klia:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PO

#6 » 19:32:03, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid södra gaveln på uthuset ner mot byn, huset som ligger på västersidan då alltså vore mitt val. PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 20:29:10, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Angående att gräva nu och att HÅLET skulle hindra snöröjningen, hur blir det då när poolen med tillhörande anläggning är klar!?! :klia:


Om poolen hamnar på ett ställe där det är lämpligt att ha ett snöupplag så blir den platsen "förstörd" för detta efter att hålet är grävt. Väntar man till våren så har man möjlighet en vinter till att ha upplag där innan platsen blir "förstörd" (egentligen förädlad :mrgreen: ).
Men jag har gott om plats att lägga upp snö på, så det är iofs bara ett mycket litet problem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerÖ83

#8 » 22:46:29, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja enligt avatar bilden lär du knappast ha problem med att lyfta bort snön :mrgreen:

Gillar läget till öster om huset, ganska nära ladan så kanske du får kvällssol å lätt dags skugga :thummar:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 14:25:21, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har poolen kommit. :mrgreen: Står fortfarande på pallgafflarna i verkstaden. Har inte ens hunnit öppna och göra leveranskoll ännu, men varje lång resa börjar med ett litet, litet steg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#10 » 14:27:24, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckans ost!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 09:39:03, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla förslag på placering. I vinkeln mellan husen hade varit trevligt, men eftersom det bara är ca nio meter mellan boningshus och lolänga, och den senare är tolv meter hög, så blir det både trångt, skuggigt och minskar / stänger helt möjligheten att ta sig runt huset på den sidan. Bakslidan av lolängan, ungefär vid cirkeln i nedre högra hörnet hade varit bra solmässigt, ligger i lä och är insyningsskyddat, men jag tror det blir för långt från boningshuset samt att det kommer att försvåra möjligheten att köra med maskiner runt husen.
Det blir alltså som PO föreslog, gaveln av huset längst till väster. Jag skissade upp lite hur jag tänkte mig. Svart fyrkant kan bli ett uterum (någon gång i framtiden... :vissla: ), rött blir trädäck och vad den blå fyrkanten är får ni gissa själva. :mrgreen:
Jag får leja bort grävningen eftersom mina maskiner är lite för små för detta. Där står bland annat en gammal askestubbe som jag inte tror jag rår på. Jag har plockat upp en innan. Den kunde jag inte lyfta ena sidan av med teleskoparen som tar tre ton!
Grävaren kommer om knappt två veckor, så till dess måste jag ha bestämt mig för hur konstruktionen ska se ut.
Bild

Isolering
Vad tror samlade kunskapsbanken? Är det värt pengarna med markisolering? 50 mm till den ytan kostar i runda slängar 5.500 kr. Isolering runt kanterna kan man göra sedan, men grunden (liksom till hus) är jobbig att ändra på.

Markarbeten
Jag har sett allt från några cm stenmjöl på naturgrus till jättekonstruktioner med markduk - kross - fint material - markduk - stenmjöl - pool. Det senare känns överarbetat, men hur mycket ska man göra? Kan man jämföra med att gjuta en garageplatta (då kan grävaren avgöra)? Behövs kapillärbrytande under poolen? Vare sig eventuell isolering eller poolduken släpper igenom så mycket fukt som kommer underifrån.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

L.tech

#12 » 13:37:46, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som slår mig direkt är nog att inte glömma dränering runt polen så att det inte fryser på vintern.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 21:27:13, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom grävmaskinisten aldrig kom så köpte jag mig en egen maskin. :mrgreen: [Grävmaskiner] Vad tro ni om denna: Komatsu PC 120-6

Jag har börjat gräva hål, men jag behöver råd om underlaget. Tanken är att avjämna den orörda naturgrusen med ett lager kross utan nollfraktion för att det ska vara kapilärbrytande. Ovanpå detta läggs markduk och sedan stenmjöl. Är detta rätt tänkt? I så fall, vilken fraktion bör jag ha på krossen, och hur tjockt bör det ligga?
Någon markduk som är bättre eller sämre, och var får man tag på det till ett så bra pris som möjligt?

Jag kommer att göra en liten försänkning i ytterkant där jag lägger ner en dräneringsslang som leder till en pumpbrunn. Jag tror inte detta behövs, men det är mycket lättare att göra innan än efter poolen är monterad. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tomruu01

#14 » 06:54:41, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en ovanmarkpool som jag byggde in i altanen år 2000. Mina erfarenheter är att mark isoleringen gör stor skillnad på temperaturen. En bekant har en oisolerad och när vi träffades så sa vi vilken temp det var i poolen. Jag hade alltid ca 5 grader högre temp. Till slut trodde han inte på mig utan kom hem och kontrollmätte. Sen tycker jag att soligaste läget under hela dagen är att föredra.Vid installationen så monterade jag dräneringsslang runt ytterkanten av poolen till en pumpbrunn. Eftersom den jobbar emellanåt så gör den absolut nytta.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Tomas
tomruu01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:11, 05-09-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex Hr 18, Terex/benford 3000, Ford 3000

mansaxel

#15 » 10:35:03, 13-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du får hål i linern (den ljusblå platspåsen som tätskikt i poolen) är det viktigt att din dränering orkar dessa kubikmeter. Vår pool är nersänkt i grus med matta direkt på gruset, och utan isolering. Det är nog bra att ha isolering; bara att känna efter vad som händer när man kör ner handen i ett hål i jorden. Inte är det solvarmt direkt.

Hur ska du göra med maskinrum etc? Vi har en hög altan så att vi kan ställa filter, pump etc under poolens vattenyta. Eftersom pumpen normalt inte är självsugande är det närapå ett krav.

Skulle jag bygga pool idag skulle jag tänka väldigt, väldigt länge på att försöka få till ett bottenavlopp. Vår är 5,5m tio-kantig, dvs nästan rund, och skröfset som blåser i lägger sig i mitten, och det vore skönt att kunna bara öppna en ventil och skapa sug där.

Att tömma en pool är dessutom väldigt enkelt om man kan öppna en kran längst ner, inte lika enkelt om man måste dränkpumpa och ha sig.

Tänk också på att byta filtersand; det spar man FORT in på kemikalieförbrukningen. Vi byter typ vart tredje-fjärde år.

Vårt bästa knep för att hålla vattnet klart och fint är att inleda badsäsongen så här:

* Börja med att rensa poolen från skräp.

* Fyll på och börja filtrera.

* Börja bocka till pH-värdet. Mät, fundera, justera, VÄNTA. Mät igen. osv.

* När pH är OK, chock-klorera och mät, börja hålla efter med standarddos klor.

* Nu kan du slå på värmen.
mansaxel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:08:43, 07-12-2013
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Internet, världens största maskin
Jungheinrich pallvagn
Storebro? SA 205 svarv
IXION pelarborrmaskin
Atlas Copco kompressor LE3N


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tompa1976 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se