Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hittar inget ang dimension av stolpar och takbalkar

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 18:19:24, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag försökte söka mig fram till befintliga trådar men fick tyvärr ge upp så jag gör en ny tråd och ställer ett par frågor, hoppas någon av er är vänliga att dela med er av eran kunskap.

Jag undrar vilken dimension man bör ha på stolpar och takbalkar för en byggnad på 12x19 meter.
Innerhöjden blir 3 meter som lägst, sen blir det såklart högre där taket är högre pta lutning, snö och vattenavrinning.
Trä är billigare att köpa, men metall är starkare så man kanske inte behöver lika många?

Takstolsfabriken i närheten säger att dom gör trätakstolar på upp till 15 meter som klarar öppen spännvid hela vägen utan extra stolpe i mitten.
Men vad behövs det för stolpar för att hålla upp dom takstolarna?

Vet ej vad det är för snözon men det gäller bygge i småland.

Dom tankar jag har för stomme är något av följande, men kom gärna med fler alternativ.
1.
Trästolpar på cc ca 1,8-2,5 meter (olika avstånd som varierar beroende på det som ska vara i byggnaden på dom olika plattserna.), rejält hammarband och även övriga takkonstruktionen i kraftigare trästolpar/reglar.
45x95 på cc 500mm mellan takstolarna och sen läggs vanlig takplåt på det, t.ex. trp40.
Finns en annan byggnad här som är byggd såhär och det har hållt i över 30 år än så länge. Stolparna står där på cc 2 meter på respektive rad med stolpar, tre rader med stolpar finns det. Men nackdelen är ju alla stolpar här och där.

2.
Trä eller metall -stolpar på cc ca 2 meter med rejält hammarband så man kan sätta köpta trätakstolar på cc1200mm
45x95 på cc 500mm mellan takstolarna och sen läggs vanlig takplåt på det, t.ex. trp40.

3.
Metallstolpar och några överliggare så den självbärande takplåten har något att ligga på. Takplåtsleverantören säger att deras plåt klarar upp till 6-7 meter mellan balkarna.

Det vore snällt om nån av er har kunskapen och viljan att säga vad för olika dimensioner som krävs, och om något av måtten eller dimensionerna jag skrev är felaktigt?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



JagArJag (trådstartaren)

#2 » 18:24:14, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde skriva att jag förmodligen vill isolera taket för att försöka behålla lite värme i byggnaden när det blir som kallast ute.
Inte tokmycket isolering, men ändå som hjälper lite mot januari och februarikylan.

Det blir delvis plåtväggar och även ev en sida öppen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 09:15:03, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att det inte kommer något svar.
Jag inse att det säkert finns svar i några av alla trådarna som finns här på forumet, men jag kan som sagt inte hitta dom. dom flesta byggen jag hittat är med trä, och dom få jag har hittat som är i stål har tyvärr ingen info om dimension på stolpar och balkar/takstolar.
Är det någon som vet någon tråd som skriver mer om dimensionering får ni väldigt gärna länka till den eller skriva namnet på tråden, alternativt vem som startat den så jag kan leta reda på den.

Jag har läst en tråd som beskrev bygge med metallkonstruktion men jag hittar tyvärr inte tillbaka till den.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

dc_lindberg

#4 » 09:49:47, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Bo-Verket så nötterna inte hitta på några nya dumma regler.
Sedan 2013 får man nämligen inte tillverka sina egna takstolar till bostadshus (nu gäller frågan iof inte bostad, så reglerna är säkert lättare, men... bättre kolla en (1) gång för mycket än bli olycklig senare...), så vida man inte kan styrka att de klarar belastningskraven... gäller även om man kopierar gamla takstolar som stått i 50-100-x00 år... byråkrater!...

Bättre ta grövre än man behöver, tror sig behöva, då sover man lugnare om natten ;)

Kolla Maglomans tråd om maskinhallsbygge.
Magloman´s verkstad/garage under byggnation

Se även:
Ny Maskinhall/Garage 2013

Vilka andra trådar har du själv hittat?
Senast redigerad av dc_lindberg 10:49:22, 19-10-2014, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#5 » 10:42:55, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskriv vad du ska använda byggnaden till, gärna nån planlösning i paint.

Vad blir det för grund, grus eller betongplatta?

Ska du bygga själv eller kommer du köpa den tjänsten?

Vad har du för möjligheter att köpa in matrial. Har du egen skog du kan såga eller måste allt byggnadsmatrial köpas in?

Vad har du tillgång till för maskiner; traktorer o sånt för o lyfta med?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JagArJag (trådstartaren)

#6 » 11:39:30, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maglomans imponerande tråd har jag sträckläst, likaså slimswedes tråd.
Sen är det fyra andra som jag läst tidigare men tyvärr inte hittar tillbaka till. Endast en av dom hade en metallstomme så jag vill gärna ha tips på fler sånna.
Dom trådarna har varit väldigt intressanta och givande att läsa, men dom flesta är maskinhallar med isolerade väggar vilket gör att det bärande sitter mycket tätare mot hur jag kan ha.
Finns det någon tråd om bygge av lösdriftshall eller liknande?

Grunden blir betong med riktigt underlag.

Byggnaden gäller en lösdriftsbyggnad för nöt. Vet ännu inte om det passar bäst med liggbås eller om det blir foderliggbås för att få plats, det är ont om kvm att bygga på för att inte förstöra välbehövlig åker och betesmark.

Ang regler så finns det många sånna, att hitta alla är inte det lättaste så man får kolla med väldigt många ställen, tack för tipset, ska kolla det också.

Ang dimensionering så har jag fått tips att på setras och moelvens sida på internet finns dimensioneringshjälp, men jag har inte hunni kolla hur dom fungerar ännu.

Maskiner som finns att lyfta osv med är traktor och skogskärra, så att lyfta upp takstolar borde inte vara något problem.

Glömde jag någon av era frågor nu tro?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 11:41:27, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ritning kan jag försöka fixa något enkelt.

Det blir nog en blandning av att göra saker själv och ta in hjälp, tyvärr finns inte tid till att göra allt själv för jag vill få det klart snabbt istället för att låta det ta några års byggtid.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Molnia

#8 » 12:01:37, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din lokala takstolstillverkare måste ju ha kunskapen att räkna fram hur kraftigt hammarband du behöver för respektive avstånd mellan pelarna.
när denna "dröm-tråden" blir verklighet så tänkte jag höra med den firman som gör takstolarna; Molnia @ Vart på gården ska man bygga verkstad?

här finns en pdf om svenskt trä och standardsortiment men även lite tabeller för takstolar.
den ger inte svar på alla dina frågor men tipsar ändå om den.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8437,d.bGQ
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 13:30:27, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo träkonstruktioner har jag fått tips på, bla länkarna jag skrev om ovanför. Takstolstillverkaren kan hjälpa till mot konsultarvode som jag gärna betalar när jag är övertygad om att jag vill bygga i trä istället för metall, det finns fördelar och nacktdelar med både trä och metallstomme och jag vet för lite för att kunna välja ännu.

Jag ska kolla din drömtråd och se vad som står där
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Molnia

#10 » 21:00:39, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja min dröm tråd tar ännu inte upp något om dimensionering eller hållfastberäkningar, det är mest planlösning och allmänt spånande om traktorverkstad..
länkade dit mest för att jag tänkte på de 4 stolpar med limträ-hammarband som jag ritat in.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 22:18:23, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, här kommer två snabbritade skisser över dom två alternativen som jag funderar över nu. Det finns fördelar och nackdelar med båda, som med allting...

Jag är tyvärr inte lika duktig på detta som magloman m.fl. så det blir paint för min del. Jag har laddat ner 'sketchup make' så det finns hopp om att det blir bättre i framtiden men än så länge blir det paint :)
yttermåtten är runt 12x19 för båda varianterna.
Jag vill såklart ha så få stolpar som möjligt i lokalerna. Det finns ställen där jag kan ha stolpar om det behövs, vissa ställen är "mindre dåliga" som t.ex. avgränsning mot foderbord där man ändå behöver något att fästa foderbordsinredningen mot, och även vid liggbåsen kan man ha stolpar.
Men det bästa är ändå som vanligt att slippa stolpar för byggnaden och bara sätta dit stolpar om det behövs för t.ex. att fästa inredningen.

Jag ser det som att det finns tre alternativ
1. Man köper riktiga fabriksgjorda trätakstolar och sätter dom på riktiga stolpar som är uträknade med belastning
2. Köpa rejäla stålstolpar och balkar att lägga ovanpå.
3. Som tredje alternativ sätter man rejäla stolpar på flera ställen och lägger på ett rejält hammarband och reglar ovanpå alla stolparna, dvs som det är gjort på alla äldre ekonomibyggnader, man överdimensionerar rejält och sen ökar man dimensionerna ett par steg till.

Isolering ska in i taket oavsett vilken lösning det blir för stommen, som jag nog skrivit tidigare så blir det inte tokmycket isolering, men tillräckligt för att det ska hjälpa att hålla kvar lite värme i alla fall.

Bild
Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Ivar Risslén

#12 » 22:41:32, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenskt trä har en lathund som man kan ladda ner. Den finns även som en app. Om du googlar på svenskt trä så får du träff. Där finns det beräkningsprogram för byggnader.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#13 » 23:11:49, 19-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under downloads sen bygg(?) finns nåra pdfer oxå

Du säger stolpar, jag säger väggar. En stolpe är ingenting utan stagning i sidled. Takkostruktionen är i regel beroende av bra väggar. Det du vinner i färre stolpar förlorar du i stabilitet och dyrare takkonstruktion.

Jag tror på rediga väggar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magnus71

#14 » 20:25:15, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej läste ditt inlägg.Jag jobbar på en smidesfirma som tillverkar stålstommar i Småland.Enligt försäkringar i dagens läge måste man ha enligt Ce-märkning om man ska ha folk eller djur där om det händer något du kan ju ringa och höra om pris.vi både tillverkar och monterar.Det heter ABT-balken och ligger i Vislanda I Alvesta kommun.lycka till
magnus71
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:31:04, 26-07-2014
Ort: alvesta kommun
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: mf 50


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se