Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gjuta platta - Räcker det med ett varv lecablock som kant?

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 14:54:14, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det med att mura en kantram med lecablock (ev med armeringsnät i spåren på lecablocken) och sen håller det att gjuta i, eller behöver man ha betonghålsten i ett par lager?
Storleken på plattan blir ca 150kvm och jag tänker mig runt 12cm tjocklek.
Det blir nog skb betong så man slipper springa runt och vibrera, dvs betongen flyter lätt så det blir mer tryck på kanten/ramen.

Har ni förslag på något som är smidigare att göra kanten av? Är det bättre att snickra ihop en ram av rejäla plankor och sen gjuta den? Blir det mer eller mindre jobb jämfört med att mura en ram?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



jörgen.ottosson

#2 » 15:21:38, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker spontan att, även om det borde funka som "gjutform", så känns det som du får en svagare " kantbalk" om den består bara av leka (och ev. armering) för jag antar att du tänker ställa någon form av byggnad på?

Om du inte vill köpa någon forma av L-stöd ( eller får tag i någon betongprodukt som kan funka som kant) så förestår jag att du snickrar en form. Plattan är ju inte något du vill göra om senare.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 15:56:49, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag tycker spontan att, även om det borde funka som "gjutform", så känns det som du får en svagare " kantbalk" om den består bara av leka (och ev. armering) för jag antar att du tänker ställa någon form av byggnad på?

Om du inte vill köpa någon forma av L-stöd ( eller får tag i någon betongprodukt som kan funka som kant) så förestår jag att du snickrar en form. Plattan är ju inte något du vill göra om senare.


mm anade att det var så att lecablock inte var någon höjdare.
Åsikter om betonghålsten?

Finns några bra förslag på hur man snickrar ihop en form för att gjuta ramen? så man inte överarbetar sig i onödan dvs.
22, 45 eller 95 mm brädor som täcker helt? Hur långt mellan stöttorna ner i backen? Hur långt ner ska dom? Dimension på stöttorna?
Rekomenderad höjd?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#4 » 18:21:01, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjuter du en sula o ställer lecastenen på så håller det. Man brukar ju mura med leca sen övergå till tex trä.

Ska du gjuta ända ut gör du en lågform enkelt.

Vad blir det för stomme? Tänker mest på cc mått på väggreglarna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Åsa-Nisse

#5 » 20:57:07, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en ren platta på mark utan isolering?
I så fall gräv ut 20 cm längst ut och ställ en planka på kant som form och sen lägg i 2 st 12mm armeringsjärn i botten.
Ett armeringsnät 2 cm under ytan håller ihop så du slipper sprickor.(skapligt)
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

JagArJag (trådstartaren)

#6 » 22:18:44, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Gjuter du en sula o ställer lecastenen på så håller det. Man brukar ju mura med leca sen övergå till tex trä.

Ska du gjuta ända ut gör du en lågform enkelt.

Vad blir det för stomme? Tänker mest på cc mått på väggreglarna.


Jo att man har leca ovanpå betongen om man inte gjuter upp motsvarande höjd med betong direkt vet jag. Men nu menar jag längst ner, dvs det som håller betongen på plats när man gjuter själva plattan.
Såg nånstans att låga l-stöd gör att det kostar närapå samma kostnad att köpa sånna som att köpa lecablock och mura ihop dom, har inte själv räknat men det är ju klart smidigare att ställa dit l-stöd än att mura lecablock.

Du menar att man gör en ytterform/kant av trä och sen gjuter hela plattan mot den? Så både ytterkant och själva plattan gjuts samtidigt. Vad bygger man den av och hur rejält måste man slå ner stöttorna för att virket inte ska flytta på sig av all tyngd från betongen?
20cm tjock och 20cm bred ytterkant, räcker det eller ska den vara bredare? 10-12cm för övriga plattan verkar vara lagom enligt dom flesta.

Jag försökte kolla på dina bilder när du gjöt men lyckades inte få någon bra uppfattning om just dimension och fäste ner i backen för kanten tyvärr, men såg att du gjorde ett rejält jobb med att bocka och svetsa armering till ytterkanten :) Du har såklart gjort ett rejält bra jobb men hela bygget men just då var det ytterkanten jag kollade extra på :)

Det blir nog mellan 1,2 och 3m mellan stolparna så det blir en del tryck på ytterkanten där stolparna står. Baktill kan stolparna stå tätare men på främre hälften av sidorna och på framsidan blir det längre mellan stolparna.
Totalstorlek ca 150kvm, exact storlek får visa sig när träd och buskar och skit är bortrensat så man ser bättre.
Den andra blir ca 6x10 meter så där blir det inte lika mycket tryck på kanterna. Blir i stort sett bara tryck på ena långsidan eftersom taket sitter fast i befintlig byggnad på andra långsidan.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 22:20:04, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Är det en ren platta på mark utan isolering?
I så fall gräv ut 20 cm längst ut och ställ en planka på kant som form och sen lägg i 2 st 12mm armeringsjärn i botten.
Ett armeringsnät 2 cm under ytan håller ihop så du slipper sprickor.(skapligt)


Det blir nog ingen isolering eftersom det aldrig blir ett isolerat utrymme ovanpå.
menar du att plankan står mot fyllnadsmassor utanför plankan, så det håller kvar allting?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#8 » 23:05:23, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle lagt en 1x4" eller 2x4" på flasken i botten sen ställt formen på denna. Den i botten kan gå in under plattan litegrann.

Då kan du börja med att väga in dom plankorna så det blir rätt höjd.

Sen slå ner en spetsad 1x4" som håller denna liggande planka.

Sen spika två stycken 2x4" på en formplywood eller OSB eller vad fin yta man nu vill ha.

Sen ställa på denna och sträva från den nerslagna brädan.

Allt detta är bra o göra efter du satt upp profiler och snören.

Gjorde en skiss som enklare förklarar. All 2x4" kan sedan återanvändas till reglar tex.
Som brädor brukar gå köpa "formvirke" som är lite sämre kvalité eftersom man i regel eldar upp det sen bara.

Jag brukar köra med blankspik; lättare att riva formen då.

Gissar på cc 1500 på dessa, men prova o sätt upp nåra med 1500 sen sparka med foten på betongsidan. Det ska kännas stumt.

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jos4561

#9 » 07:02:36, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

farsan körde med ett varv leca som kant, sen återfyldes det med massor som mothåll utanför, göts 250 kvadrat, avtäcktes, murades varv 2 med leca och putsades, samma sak på hemgraget på 125 kvadrat. funkar då fortfarande efter ca 25 år. :thumme:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Michael Meier

#10 » 07:50:30, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte hur leca, med eller utan längsgående armering ska kunna bära stommen, behövs det ingen armerad sula längre?

Vad finns under plattan och under kantbalken? hur mye statisk belastning blir det på tre meter C/C / stolpe på framsidan?
och har stolpen något under sei som fördelar punktbelastningen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#11 » 10:23:04, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska lecan bära en stomme bör den stå på en lite bredare sula, risken att det sjunker i nåt hörn är ju annars överhängande.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fredrik_

#12 » 20:59:12, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 'slarvigt' formad/gjuten sockel, eller sula, som det muras ett varv leca avvägd till lagom höjd. (Eller ställs i det blöta)
Men frågan är om det blir varken enklare eller billigare...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JagArJag (trådstartaren)

#13 » 00:02:49, 29-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett jättestort tack till magloman som förklarade och ritade väldigt bra hur man gör en formkant.

Jag har insett att lecablock kanske kan funka om man bara ska ha en platta och inga väggar, men om man ska bygga uppåt ovanpå plattan så är det riktig armerad betong som gäller.
Med träform så kan man gjuta platta och kantbalk sammtidigt, kan knappast bli lättare.

Fick tips på annat håll att om jag ska gjuta upp mur (behövs på minst ett ställe) så förbereder man genom att bygga ytterformen i rätt höjd direkt, och även genom att armering sticker upp från plattan redan när man lägger i plattans armering, då sitter allt ihop bättre.

Ang om något ligger under stolparna så blir det ev syll där det blir vanliga väggar, det beror på hur väggkonstruktionen blir, tex trä eller stål-stolpar.

1 person gillar det här inlägget.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#14 » 00:04:20, 29-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under plattan är det såklart utgrävt och ifyllt med mackadam som är packad
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#15 » 00:14:06, 29-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leca på en syll funkar att gjuta emot.

här har du principen, fast man behöver ju inte ha så många leca på höjden sen

Bild

/EDIT: Vill man ha gjuten spolkant kan man även göra med hängform för att kunna gjuta i ett tempo. Se min tråd för hur det kan se ut :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Martinsson&co och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se