Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

rätat byggnad, lite sne plint. låta vara?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 11:38:16, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med åren hade några plintar sjunkit snett.
En grävare hjälpte mig räta upp samtliga fast kunde inte jobba ordentligt med 1-2stycken pga blöt åker som man skulle ta hänsyn till.
- Nu är åker blöt igen, grävmaskinisten mår dåligt, och jag är stressad att fåupp en vägg inför vintern.

Att tvinga dit grävaren och räta plinten innebär mer än bara putta på plinten för resten av byggnaden lär ju röra sig med.

Funderar på att strunta i detta, kila under pelaren (som står rakt nu men liten glipa vid plinten). bygga min vägg, skruva fast panelbrädorna vid plinten för sedan kunna lossa dom till våren och då gjuta på extra
på samtliga plintar så dom får en klack utanför byggnaden också, inte bara motviktsklack på insidan.

Vad tror ni om detta, eller bör jag satsa på att grävaren rätarupp plint samt finjusterar byggnaden igen?

Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



63an

#2 » 11:45:25, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mardröm...enkelt uttryckt, man måste nog se det på plats för att råda men nått borde nog göras så de inte välter, extra stolpe snett från utsidan eller?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Yrrol (trådstartaren)

#3 » 12:42:19, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välter gör det nog inte, en takstol har hängt fritt i några år vilket belastat övriga delar ihop med tackläckor.
Taket lagat, takstol upplyft på ny pelare.
plintar rätade såpass att pelare är lodräta.

Ska regla vågrätt, samt sätta / reglar mellan dom lodräta, sen panel.

(och lite spikplåt och annat för säkra diverse pelare i framtiden, men huset har stått länge så som det är byggt nu så den är stabil.)

jo förresten, höger om denna pelare så går taket över på en tegelbyggnad
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

63an

#4 » 13:01:26, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en snesträva från plinthöjd till andra sidans tak/väggband den där ser ut att tippa utåt, sparar många eder! Annars verkar du gilla samma skruvsätt som gamla 63an...använder 70mm plåtskruv så fort det går! Varför de då när skruven är så dyr? Jo går skitsnabbt att lossa å återanvända :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Yrrol (trådstartaren)

#5 » 13:19:05, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängde inte med riktigt i inlägget men,
Alla pelare är raka, plintarna har olika gjutna former så ögat luras.
Montageskruven är fel för vinkeljärnen men ska byta ut dom sen när riktiga väggen byggs.

Byggnaden hade stått upp även om jag togbort denna plinten helt så det är ingen rasrisk, fast puttar man så börjar andra sidan att inte vara lodrät.
Detta är mer mental grej om det är värt att gräva och ha sig för att få den mer rätt. Den kommer troligen inte bli mer motståndskraftig förrän man gjutit ut klacken/dränerat.
eller om jag låter allt vara för sedan gjuta på utvändig klack sen.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

63an

#6 » 13:43:46, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kameran ljuger inte men ljuger ändå å är du säker sååå men montageskruven är toppen och återanvändbar :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se