Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tilläggsisolering av tak i äldre hus, hus?

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 01:11:03, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om denna tråd ska vara här eller i uppvärmningsavdelningen?

Hus från början av 1900-talet, ca 15cm sågspån mellan övervåningen och vinden, sågspånet gör inte jättemycket nytta och jag vill få någonting bättre där istället, tänker mig 40-50cm riktig isolering istället.
Finns det någon här som är bra på dt här med tilläggsisolering av äldre hus som kan säga hur man ska göra för att slippa få mögel och fuktproblem i framtiden?
Häller man på fel isolering på sågspånet så blir det problem sägs det, och ska man ta bort sågspånet och lägga dit diffusionsspärr så finns det folk som har idéer om att det blir fel det också eftersom hela huset är byggt för "att vara otätt" och luftas överallt.

Kan man lösa många problem genom att sätta en ventil i varsin ända av vinden, direkt under nicken, och låta självdrag lösa fuktproblemen? Eller blir det värre då om fuktig luft utifrån kommer in?

Att ösa hur 100kvm med 15cm tjockt lager sågspån kommer inte att hända, en rejäl dammsugare kan få mig att ändra åsikt, men var får man tag på en sån? Tänkte ringa cramo osv på måndag men vet ni något ställe som kan ha sånna så säg till. Att anlita någon att ta ur spånet känns som en alldeles för dyr operation för att gå att motivera.

Att blåsa på lösull har jag fått pris på 14700 inkl moms efter rot, men jag vill inte blåsa på det ovanpå spånen eftersom det var vanlig glasull som inte gör sig av med fukten som kommer upp från bostaden, dvs mögel kommer som ett brev på posten efter en tid.

Ventilation några cm hela vägen ner till takfoten är givet, men det är diffusionsspärrar, isoleringsmaterial osv som är det kluriga.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



Ivar Risslén

#2 » 04:18:17, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hört med någon som säljer s.k. Ekofiber vad det skulle kosta? http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpre ... isolering/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#3 » 06:47:54, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften kondenseras där det blir "rätt" tempskillnad, även mitt i isoleringsskikt om det vill sei tokigt,
Det spelar mindre roll vad för slags isolering (angående kondenseringspunkten) skillnaden i typ av isolering kommer mer i om den är förlåtande för fukt eller katastrofal, sågspån tar upp kondenseringfukten och avger den när förhållandet tillåter det, vilket inte alla isoleringsmaterial gör.

Så i vilket fall som helst rekommenderar fabrikanten gastätt innertak, vilket ger ett övertryck mot innertaket,(två och trevåningshus med öppen trapp)

för att slippa problem med luftrörelse genom konstruktionen på övervåningen måste det vara trycktätt på varje position, annars läcker mer luft genom färre "hål"
Slipper inte övertrycket ut uppåt genom innertaket på grund av folie eller något får överdelen av ytterväggen övertryck å börjar automatiskt transportera varm luft och då automatiskt fukt genom väggen istället och möter kall luft och börjar att kondensera...

Tillåter du läckage genom att ha ett otätt innertak , sågspån som kan avge fukten när det blir varmt, inte har fuktutfällning mot yttertaket, inte rinner längs konstruktionsvirke, dom horisontella takbjälkarna som är inbäddade i sågspån, är dom också friska så har du inget fuktproblem just nu men vill värmetäta övervåningen mera...

Sågspån ? överdriv mängden på ena delen genom att raka rent på spån på halva och isolera med vad du vill på den andra? poängen är att inte blanda olika isoleringsmaterial.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gustavors

#4 » 08:45:36, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta skall följas då jag sitter i samma sits!
MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

dc_lindberg

#5 » 09:04:09, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inga digitala bilder på det vi gjorde - pappersbilder ligger i en låda någon stans...

I början av 90-talet la vi om precis exakt det som TS frågar om i villan (byggd 1956).

Vi la på ca 2"x4" på hanbjälkarna för att få tillräcklikt mycket isolering.

Vi gjorde så här:
- bort med sågspånen
- dammsög torrt
- vindpapp som "fuktspärr"
- Gullfiber, ... 40-50cm(?) vi dubblerade den då rådande rekommendationen från BoVerket
- "förankrade" isoleringen med ribbor, så den kan andas och att man skall kunna gå/krypa ovan den.
- mycket bra ventilation av vinden (öppet mellan tak och väggar samt ventiler vid nock på gavlarna)
=> ledde till ca 1m3-1.5m3/år (drog ca 5-6m3 innan) sänkt oljeförbrukning till uppvärmning

Inte haft problem med fukt/mögel på vinden efter/av åtgärden.

I mitt fall blev det riktigt bra :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jos4561

#6 » 10:03:41, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

lej en sugbil för spånet, härikring används dom till "allt", polarn hade en sån för att suga ur trossbotten, gick skitfort, ha ett fönster lr dyligt öppet OCH spärrat, öppet hade han men inte spärrat, kostade en ruta när undertrycket drog igen fönstret.
sen lejde grannen hans samma bil vid dräneringen (halv källare, halv torpargrund) funkade kanon.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 12:14:33, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du hört med någon som säljer s.k. Ekofiber vad det skulle kosta? http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpre ... isolering/


Har inte hört om det tidigare, men läste en del på deras site nu och vet inte om man blir lugnare eller inte...läser man deras info så kan man tro att det är snudd på omöjligt att tilläggsisolera utan att riskera att det blir fukt och mögelskador.
Tätar man blir det fel, tätar man inte blir det fel. Är det för mycket ventilation blir det fel, är det för lite ventilation blir det fel osv osv
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 12:15:13, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Detta skall följas då jag sitter i samma sits!
MVH
Håkan


Har du hittat något nyttig information nånstans?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 12:21:44, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Har tyvärr inga digitala bilder på det vi gjorde - pappersbilder ligger i en låda någon stans...

I början av 90-talet la vi om precis exakt det som TS frågar om i villan (byggd 1956).

Vi la på ca 2"x4" på hanbjälkarna för att få tillräcklikt mycket isolering.

Vi gjorde så här:
- bort med sågspånen
- dammsög torrt
- vindpapp som "fuktspärr"
- Gullfiber, ... 40-50cm(?) vi dubblerade den då rådande rekommendationen från BoVerket
- "förankrade" isoleringen med ribbor, så den kan andas och att man skall kunna gå/krypa ovan den.
- mycket bra ventilation av vinden (öppet mellan tak och väggar samt ventiler vid nock på gavlarna)
=> ledde till ca 1m3-1.5m3/år (drog ca 5-6m3 innan) sänkt oljeförbrukning till uppvärmning

Inte haft problem med fukt/mögel på vinden efter/av åtgärden.

I mitt fall blev det riktigt bra :)


Verkligen trevligt med så mycket mindre förbrukning för uppvärmning, grattis till lyckat jobb.

Hur tog du bort sågspånet?
Tror du det fungerar med en vanlig spånsug (som finns på snickerier) ev kanske man får gå runt och "luckra upp" spånet efter 100 års hoppackande, och tror du man kan ta bort säcken under spånsugen och istället ställa en stor kärra under sugen? Eller blir sugtrycker lidande?

Undra om det fungerar med en fläkt som används för att blåsa upp spannmål, fast man kopplar på en slang vid inloppet som man går runt med, och utblåste sköts via en slang ner i en stor kärra utanför?

La du skivor, rulle eller lösull?

Nockventilerna, är det sånna vanliga ca 15x15cm fyrkantiga?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#10 » 12:24:48, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:lej en sugbil för spånet, härikring används dom till "allt", polarn hade en sån för att suga ur trossbotten, gick skitfort, ha ett fönster lr dyligt öppet OCH spärrat, öppet hade han men inte spärrat, kostade en ruta när undertrycket drog igen fönstret.
sen lejde grannen hans samma bil vid dräneringen (halv källare, halv torpargrund) funkade kanon.


Jo det vore ju smidigt, men dom priser jag sett gör att det inte blir aktuellt, 15000 för att suga ut spånet är inte motiverat för att bara åka ut och suga upp material.
fick tips om en firma som gör så (lösullsleverantören tipsade) men den firman gick inte att hitta när jag sökte telefonnummer.
Jag ska göra något nytt försök under veckan, hoppas dom har rimligare priser än dom jag sett på nätet.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 12:29:34, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Luften kondenseras där det blir "rätt" tempskillnad, även mitt i isoleringsskikt om det vill sei tokigt,
Det spelar mindre roll vad för slags isolering (angående kondenseringspunkten) skillnaden i typ av isolering kommer mer i om den är förlåtande för fukt eller katastrofal, sågspån tar upp kondenseringfukten och avger den när förhållandet tillåter det, vilket inte alla isoleringsmaterial gör.

Så i vilket fall som helst rekommenderar fabrikanten gastätt innertak, vilket ger ett övertryck mot innertaket,(två och trevåningshus med öppen trapp)

för att slippa problem med luftrörelse genom konstruktionen på övervåningen måste det vara trycktätt på varje position, annars läcker mer luft genom färre "hål"
Slipper inte övertrycket ut uppåt genom innertaket på grund av folie eller något får överdelen av ytterväggen övertryck å börjar automatiskt transportera varm luft och då automatiskt fukt genom väggen istället och möter kall luft och börjar att kondensera...

Tillåter du läckage genom att ha ett otätt innertak , sågspån som kan avge fukten när det blir varmt, inte har fuktutfällning mot yttertaket, inte rinner längs konstruktionsvirke, dom horisontella takbjälkarna som är inbäddade i sågspån, är dom också friska så har du inget fuktproblem just nu men vill värmetäta övervåningen mera...

Sågspån ? överdriv mängden på ena delen genom att raka rent på spån på halva och isolera med vad du vill på den andra? poängen är att inte blanda olika isoleringsmaterial.


Ja det är mycket att tänka.
Har du något bra förslag på hur man ska göra för att täta ner mot bostadsdelen? Täta där det är platt med bara trä är ju inga problem, men med vad? Och hur gör man runt murstocken?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Gustavors

#12 » 12:48:46, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där om spånnsugen var ju en ide, för en sådan har man ju stående här hemma.
Jag hittar lika många för som emot när det gäller att tilläggsisolera en vind. Och har man ett gammalt hus med sågspån så blir det ännu mer ideer.

Här står det lite bra tankar, http://www.krylboisolering.se/fraga.htm

Personligen tror jag att så länge man inte har våtutrymmen på övervåningen, och om det finns ett lager papper eller papp mellan innertaket och spånet så blir överföringen av fukt väldigt begränsad.
Och har man sedan tidigare inga problem med fukt i spånet, så tror jag inte heller att det kommer att bli så stora problem om man kompletterar med mer isolering.
Jag har väldigt långt mellan bjälkarna som bär upp innertaket, och jag funderar på om man skall lägga till ett antal plankor tvärs bjälkarna som skall hjälpa till med att avlasta själva innertakets infästning mot den tillkommande vikten. (Det vore ju dumt om allt kom ned-ramlandes?)

Det som verkar vara viktigt är att man har en bra, men inte för bra ventilation av själva vindsutrymmet.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Ivar Risslén

#13 » 13:05:58, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gått länge och tänkt på att bygga färdigt övervåningen på mitt hus och ett problem har varit vilken typ av isolering som man skulle välja. Från början så är det isolerat med sågspån enligt gällande standard på 30-talet. De möjligheter som finns som jag ser det är att fortsätta använda spån (tungt) eller något som tål lite fukt och är lättare. Där har jag bara funnit Ekofiber. Får se hur jag gör när det blir dags att isolera, jag tror att det lutar mot Ekofiber om det inte blir mycket dyrare än spån. Än så spånar jag bara.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

enok75

#14 » 13:12:27, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte komplettera med nytt spån, i vår farmartjänst gjorde man det en gång på en skola med hjälp av en hökanon i det fallet användes kutterspån
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

överlass

#15 » 14:38:44, 09-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.wederslofbyggnadsvard.se/?linkref=tjanster
Den här killen är duktig på detta.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brakbrakaren och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se