Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tilläggsisolering av tak i äldre hus, hus?

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Michael Meier

#31 » 09:34:44, 10-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:....Eftersom du isolerar bättre får du kallare på vinden. Kall luft kan innehålla mindre fukt än varm, därför får du kondens. Ökar du inte ventilationen på kallvinden får du fukt- och mögelproblem (i alla fall om du inte har riktigt bra ventilation sedan innan)....


Det där går det ju inte å komma ifrån, nu när TS vill isolera mera, kallare utrymme är ju poängen, vad det för med sei får lösas samtidigt eller efteråt (kanske svårt att komma åt gavlarna när det är fullt med isolering överallt.

har du några bilder på ventilationen stridis2? 50X50 är ju enormt :)

Ivar Risslén skrev:Är den gamla spånisoleringen torr och fin så finns det ingen anledning att ta bort den....


Nä just det :thummar: å andra sidan vill TS öka på K-värdet på vinden och ja tror inte att mera spån lät någe intressant :)

Alltså, det är skitsvårt att garantera friskhet i isoleringsmaterialet vid en förändring, man vet vad man har men inte vad man får, just därför garderar isoleringstillverkarna sei med att det "måste" vara gastätt innertak eftersom kondenseringspunkten är obekant och ingående fakta är orimligt kostsamt att få fram.

Eftersom stridis2 fick utfällning mot yttertaket OCH det räckte med ventilation för att få bort det, så lär den vägen vara en någolunda säkert kort, för den kåken lär garanterat släppa luft genom innertaket upp till vind.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



dc_lindberg

#32 » 10:02:49, 10-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
Hur tog du bort sågspånet?
La du skivor, rulle eller lösull?
Nockventilerna, är det sånna vanliga ca 15x15cm fyrkantiga?


Sågspån)
Sopskyffel och sopborste => sopsäck.
Dammsugare (Nilfisk från 1950-talet).
=> komposten => blev finfin kompostjord med tiden :)

Isolering)
Skivor och rulle. Fick komplettera lite med tunnare lager - därav rulle. 90% var dock skivor (balar) som man fick skära till.
OBS!!!
Vid tillskärning bör bitarna vara något större än "hålet" de skall läggas i... snickarna som gjort jobb åt oss på 70-talet valde att göra de bitarna något mindre än hålen... när vi bytte den isoleringen (blev enklare än att komplettera), så blev de golven varma :)
Lägg hellre lite extra tid på att skära till rätt storlek - slarv straffar sig !
Fluffigt material kommer att sjunka ihop med åren... sågspånen hade sjunkit ned med ca 1dm sedan de lades 30 år tidigare... därav var vi inte ett dubb intresserade av lösull (som var alternativet 1990-95). Dessutom ligger inte löst fast... vi föredrog de fluffiga "skivorna" i balar av dessa skäl.
Rekommenderar, varmt, stenull framför Gullfiber trots att isoleringsvärdet är sämre, brandsäkerheten är bättre men det är inte därför heller - skillnaden i stickande klåda under och efter arbete med styggelserna är milsvidd. Klarar du gullfiberns stickande klådighet, då ska du givetvis välja den ;)

Nock)
Ja. Standard 15x15cm.
MEN !!! - taket ligger "löst" ovanför väggarna - så vår vind -är- ett kallutrymme på vintern, o hett som Sahara på sommaren i solsken...
OM din vind är tätad mellan tak och väggar och allt du har som ventilation skulle vara 2x15x15 standardventiler... Ivar Risslén har påpekat de problem som då kan uppstå...
Vet inte om förbättrad ventilation skulle kunna kompensera för dagg-punkts problem/risker vid "tät" vind ?

Tips)
Granne till mig lyssnade på förslag jag gav'en om hur att förbättra värmen i huset utan att krångla med bygglovs-estetiska problemen som var på 90-talet. Det krävdes bygglov för värmepump på den tiden...
Han monterade en frånluftvärmepump på sin vind - tät vind. Dessutom bytte han kutterspånen till Gullfiber (såg ut att vara ca 40cm). Den värme som den genererar och det drag som den skapar har trollat med det huset. Fick se den anläggningen för första gången bara för någon månad sedan (andre ägaren sedan den ovan). Gillade inte hur han slösat med utrymmet på vinden, men - ciggarettröken som satt sig i betongen i väggarna på huset var -helt- borta (=trolleri!), klimatet i villan är imponerade (ligger för nära vattenåder - betongplattan i källaren badar i vattenådern).
Tydligen hade frånluftvärmepump en mycket god inverkan på den villan :)

:klia:
Skulle en motsvarande pump-anläggning på din vind kunna medföra förbättring, eller skapar det enbart nya problem?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kvistarn

#33 » 11:13:50, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blåste upp 40cm selluvilla (återvunnet behandlat tidningspapper) på vinden för 4 år sen, hade då 15cm spån innan. Ingen ventilation alls, håller koll på luftfuktigheten med en liten trådlös väderstation och det har inte varit nära mögelrisk nån gång. Mögel vill ha över 80% fuktighet och minst +5grader om jag minns rätt för att växa.

har minskat pelletsåtgången med ungefär 2 pall om året.

3 personer gillar det här inlägget.
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

JagArJag (trådstartaren)

#34 » 18:23:48, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått lite fler priser från företag och konstaterar att det kan inte vara många som suger ur sågspån med dessa priser. Då får man hitta andra sätt att lösa det på, egen spånsug (om det nu fungerar?) eller hink och spad-verisonen.

Pratat med två företag ang ursugning och dom kan inte säga ett exact pris pga att dom inte vet hur lång tid det tar. Men ett tag 2500 per timme, det andra tar 2000 per timme. Båda räknar med en dags arbete inkl körning, sugning och tippning.
Frågade det ena företaget om man sparar något på att tippa här istället (kan spä ut flisen och elda det i flisanläggningen t.ex.) Man slipper betala för en timme, men det är ju fortfarande helt orimliga pengar för att suga ur sågspånen.
Priserna är dessutom exkl moms :(

Ang att blåsa in isolering så har jag fått pris från två företag.
Ett företag blåser in glasull och ska ha ca 17600:- för 50cm på 100kvm (endast aktuellt med glasull om man får bort sågspånen först)
Nästa jag pratade med skulle ha ca 13000:- för 33cm på 100kvm med cellulosaisolering (rivet tidningspapper) som då sprutas på ovanpå sågspånet.

Det är ungefär dom priserna om man ska köpa egen isolering från byggmax också, lite högre och lägre beroende på om man väljer skivor, rulle, vilken tjocklek (dvs hur många lager man får lägga).
Har ringt runt till några företag i närheten, både maskinuthyrningsföretag och större byggvaruhus men ingen har en lösullsmaskin att hyra ut tyvärr.
Ett företag hänvisade till ett ställe där man kunde hitta en, men dom har tydligen lagt ner tyvärr.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#35 » 18:25:32, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kvistarn skrev:Jag blåste upp 40cm selluvilla (återvunnet behandlat tidningspapper) på vinden för 4 år sen, hade då 15cm spån innan. Ingen ventilation alls, håller koll på luftfuktigheten med en liten trådlös väderstation och det har inte varit nära mögelrisk nån gång. Mögel vill ha över 80% fuktighet och minst +5grader om jag minns rätt för att växa.

har minskat pelletsåtgången med ungefär 2 pall om året.


Ganska bra besparing, grattis.
Hur många pallar förbrukar nu nu per år och hur stort är huset? Vet du något om isolering i väggar? är det 2 eller 3-glasfönster?
Hur varmt har ni inne på ett ungefär?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#36 » 18:28:05, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att jag har den mesta informationen som man kan få tag på nu så det blir att kolla och fundera lite hur man ska väga dom olika variablerna.
Ni får gärna fortsätta att diskutera detta ämne om ni vill, bra tips och idéer är alltid bra för oss alla.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Ivar Risslén

#37 » 18:43:06, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet hur jag skulle ha gjort. Glasull= Bort med spånet och ny diffusionsspärr för det finns nog ingen sedan tidigare= mycket jobb.
Cellulosaisolering= Sprutkostnad och isoleringsmaterial. Snål och lat som jag är så skulle jag välja det senare alternativet. Men det är jag det.
Erfarenheten som jag har från mineralull i lösform är att det sjunker ihop ganska mycket. Sprutar de så att det blir 50 cm så efter ett år är det 40 cm och efter ytterligare några år så har det sjunkit någon decimeter till. Hur mycket som cellulosaullen sjunker ihop har jag ingen erfarenhet av.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JagArJag (trådstartaren)

#38 » 18:47:11, 12-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är så jag känner nu också, dvs att man kollar så spånet inte är fuktigt nånstans, ev ta bort spån som är fuktigt samt åtgärda orsaken, och därefter låta dom blåsa på rakt ovanpå. Förmodligen får dom spruta på lite mer än 33cm också, han tog just 33 för med hans priser var det enkelt att ge mig ett pris med huvudräkning då. Billigare att lägga på lite extra när man ändå håller på.
Får se hur det blir och om jag ändrar mig eller om någon mer fakta tillkommer.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Michael Meier

#39 » 07:44:54, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket område söker du kring ?, så kan jag förmodligen ge dei namnet på ... fem stycken firmor som lånar ut alternativt hyr ut maskinen :) såg en maskin idag som inte var lämpli å släpa upp på vinden för å suga sågspån (den ska stå i bilen å blåsa upp på vinden) .

visst är dina priser inklusive material? ... det kostar å lyfta luren och titta på medans andra jobbar,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JagArJag (trådstartaren)

#40 » 08:46:34, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt växjö/jönköping

Jepps isoleringskostnaderna är inkl isolering.
Isoleringskostnaderna var inte så farliga jämfört vad det kostar att köpa isolering själv.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

kvistarn

#41 » 19:40:31, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
kvistarn skrev:Jag blåste upp 40cm selluvilla (återvunnet behandlat tidningspapper) på vinden för 4 år sen, hade då 15cm spån innan. Ingen ventilation alls, håller koll på luftfuktigheten med en liten trådlös väderstation och det har inte varit nära mögelrisk nån gång. Mögel vill ha över 80% fuktighet och minst +5grader om jag minns rätt för att växa.

har minskat pelletsåtgången med ungefär 2 pall om året.


Ganska bra besparing, grattis.
Hur många pallar förbrukar nu nu per år och hur stort är huset? Vet du något om isolering i väggar? är det 2 eller 3-glasfönster?
Hur varmt har ni inne på ett ungefär?


Vi klarar oss på 7 pall, huset är från 36 och ca 220kvm, vägggarna består av 70mm timmer och luftspalt och råspont+tretex, sen tilläggsisolerat med 45mm utvändigt på långsidorna, gavlarna har tidigare ägare bara satt ett lager asfaboard sen ny panel på så väggarna har inte mycket till isolering. Fönstren är original tvåglas, inne har vi ca 20 grader, utom i sovrum där det är runt 16-17 . I källarn är det runt 18.
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

OL

#42 » 20:32:59, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska prata med Stefan på wederslöfs byggnadsvård, som du redan fått tips om. Glas-eller mineralull är inget alternativ. Gör du en fuktspärr under isolering så riskerar du att få utfällning av kondens mot den med rötskador på trämaterial i konstruktionen som följd. Har du ingen fuktspärr så kondenserar det i isoleringen och du får mögel. Dessutom mumma för mössen att bygga gångar i då det inte faller ihop och då går isoleringseffekten ner.

Cellulosa är hygroskopiskt, dvs kan ta upp och öka sin egen fukthalt vid hög fuktighet och avge fukt vid torrt väder. Det gör att den håller samma fuktighet som träkonstruktionen och kan ta emot fukt utan att det kondenserar till vatten. Risk för fukt i konstruktionen och kondens på vinden OVANFÖR isoleringen blir det alltid om en ökar på jmf tidigare och ändrar. Jag har av erfarna byggnadsvårdsfolk fått lära mig att kring 35 cm spån el cellulosa är förhållandevis riskfritt. I ett gammalt hus drar det ju en del på vinden och är inte så tätt så det är nog inte alltid extra ventilation behövs.

Vi betalade ca 20000kr för ca 120 kvm till ca 35 cm tjocklek. Vi har strimlat tidningspapper, en typ av cellulosaisolering. Wederslöf har både thermocell som är träbaserat och denna. Jäkligt snabbt och värt pengarna jmf spån enl min mening, även om jag tänkt på och letat efter det alternativet också. Sågverken och möbelindustrierna häromkring bedömde jag hade för oren och otorr spån. Tänkte aldrig på stallströvarianten...

Om du ska ta bort det gamla eller inte beror på. Har du problem med att det trillar ner spån i springorna eller liknande så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Annars gör det absolut ingen skada och sparar ju bara in på materialkostnader (förutsattatt du inte mot allt sunt förnuft väljer glasfiber el mineralull, då måste det bort).

Lycka till!!!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Michael Meier

#43 » 22:05:24, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OL skrev:....Gör du en fuktspärr under isolering så riskerar du att få utfällning av kondens mot den med rötskador på trämaterial i konstruktionen som följd....


Orkar du förtydliga, OL ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#44 » 22:45:07, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:Nej jag förändrar ingen ting! Du har missförtått mig. eller så gav jag inte tillräckligt med grundinfo. Ena halvan av vinden har ca 25 cm spån isolering och snedfacken är fyllda upp till samma nivå . I den andra delen har spånet rasat ner i snedfacken och dränerat av spånet på vinden ner mot snedfacken. Detta har troligtvis hänt när förra ägaren bytt panel i trapphuset och inte fyllt på med spån efter att jobbet blev klart.
Det fanns ingen vindslucka på huset när jag köpte det . Den har vi satt dit när vi lade om taket.
Isolationen på vidnen blir således återställd till vad den var en gång för hundra år sedan. Har det funkat så länge så funkar det nog min livstid med ,,,,

Ledsen för sent svar, men när jag är i arbetsperiod har jag dåligt med tid för nätet... :vissla:
Jag tror nog ditt hus fungerar, men du gör samma tankevurpa som många andra, så för att hjälpa (inte för att skriva dig på näsan!) så, jo du har säkert förändrat huset! Du har säkert varmare i bodelen, du har antagligen centralvärme istället för lokala eldstäder (förändrar ventilationen radikalt), det duschas, diskas och görs en massa annat som ökar fukthalten mycket.
Vad jag vill säga är att jag tycker man ska vara försiktig vid materialval vid tillägsisolering (du gjorde helt rätt som valde kutterspån) och man ska kontrollera kallvinden med jämna mellanrum för att se så det inte blir konstigheter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#45 » 22:52:41, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
OL skrev:....Gör du en fuktspärr under isolering så riskerar du att få utfällning av kondens mot den med rötskador på trämaterial i konstruktionen som följd....


Orkar du förtydliga, OL ?


Om man lägger plasten ovanpå takbrädorna rinner fukten ner på dessa. Även om man läger plast under så någonstans måste man ansluta till otätat utrymme, och där kan bli problem. Tätar man en del av byggnaden så ökar ångtrycket på övriga, otätade ytor.

Apropå kutterspån. Jag bar upp allt i papperssäckar i mitt gamla hus och lade ut det för hand. Det är inte speciellt arbetsamt, och anpassningen mot sneda bjälkar och dylikt är underbart enkel jämfört med glasull. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Whiplash och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se