Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tilläggsisolering av tak i äldre hus, hus?

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

OL

#46 » 23:37:13, 13-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Om man lägger plasten ovanpå takbrädorna rinner fukten ner på dessa. Även om man läger plast under så någonstans måste man ansluta till otätat utrymme, och där kan bli problem. Tätar man en del av byggnaden så ökar ångtrycket på övriga, otätade ytor.



Exakt.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



JagArJag (trådstartaren)

#47 » 01:07:29, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om man lägger plasten direkt ovanpå takgipset så är det minst risk för problem eftersom gips är "dött" och inte borde mögla lika lätt som t.ex. trä i innertaket?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Funderaren

#48 » 01:24:41, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla normala gipsskivor har papper i ytskiktet. Så nej, de möglar lättare än trä.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

JagArJag (trådstartaren)

#49 » 01:30:46, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Papp finns det ja, men det brukar ju sägas att gips är bra för att skydda mot det mesta.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Michael Meier

#50 » 07:45:54, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuktig instängd gips kan få vem som helst att bo på Scandic istället, fast man får ju + poäng där iallafall.

Jamenalltså hörni ... Den gastäta byggplasten ska inte användas som kondensator i en byggnad, ska inte ha olika temperaturer på båda sidor plast, det ska vara likadan temperatur !
VAR den är placerad har endast med temperaturen att göra, är den placerad inuti isoleringen så är det nästan garanterat att det blir kondensutfällning på plasten på grund av temperaturskillnad.

Och det betyder per automatik att den INTE kan sättas någon annan stans än under takstolarna,

Vi tar det en runda till om ni ursäktar. bli inte putt för att jag läser det ni skriver :) (snart blir ja lika obstinat som Maglo .)

OL skrev:....Gör du en fuktspärr under isolering så riskerar du att få utfällning av kondens mot den med rötskador på trämaterial i konstruktionen som följd....




Stridis2 skrev:....Om man lägger plasten [i]ovanpå takbrädorna rinner fukten ner på dessa[/i]. Även om man läger plast under så någonstans måste man ansluta till otätat utrymme, och där kan bli problem. Tätar man en del av byggnaden så ökar ångtrycket på övriga, otätade ytor....


Vad är en takbräda, stridis?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#51 » 08:18:57, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hursomhelst tätare huset blir närmare mekanisk ventilation blir det som ex.vis från/tilluftsagg. den saken är konstaterad redan för 45 år sedan :thumme: Kallas återvinning som rätt trimmad ger ungefär samma temp. i hela huset oavsett våningsplan! Kräver mycket skötsel tvätta filter osv men bra skiit :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#52 » 23:00:47, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Stridis2 skrev:....Om man lägger plasten [i]ovanpå takbrädorna rinner fukten ner på dessa[/i]. Även om man läger plast under så någonstans måste man ansluta till otätat utrymme, och där kan bli problem. Tätar man en del av byggnaden så ökar ångtrycket på övriga, otätade ytor....


Vad är en takbräda, stridis?


Jag svamlar om flera saker samtidigt, så det är inte konstigt om det blir otydligt. :vissla:
Om du tittar på innertaket så är det, sett inifrån huset, ofta något ytmaterial (gips, spännpapp, panel) där ovanför en träbotten som är spikade i husets bjälkar. Det är denna träbotten jag kallade för takbrädor. (Jag har lagt synliga brädor ovanpå de synliga bjälkarna, därför blev det ordet "takbrädor" jag använde)
Jag försökte alltså förtydliga OL:s inlägg.

Det andra jag svamlade om har jag egentligen inte tillräcklig kunskap om, utan jag bara återberättar vad jag själv har hört och tycker låter vettigt. Har man ingen diffusionsspärr i huset får man ut en viss mängd fukt i byggnadskonstruktionen, men denna är hyfsat jämnt utspridd och huset klarar förhoppningsvis detta. Har man perfekt tätat hus får man inte ut någon fukt i konstruktionen. Problemet kommer om man tätar vissa delar. Då ökar ångtrycket på övriga delar, och någonstans får man för mycket med fuktskador som följd.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#53 » 23:09:46, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Stridis2 skrev:....Eftersom du isolerar bättre får du kallare på vinden. Kall luft kan innehålla mindre fukt än varm, därför får du kondens. Ökar du inte ventilationen på kallvinden får du fukt- och mögelproblem (i alla fall om du inte har riktigt bra ventilation sedan innan)....


har du några bilder på ventilationen stridis2? 50X50 är ju enormt :)


Nu får jag stå här och skämmas igen. Min huvudräkning gick nog liiite fort... 0,5*0,5 är inte lika med 0,5. Och när det är en triangel så ska man viss också dela med 2 också... :vissla: Sorry!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se