Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Brunt dricksvatten

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

martin.andersson (trådstartaren)

#1 » 20:46:58, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns egentligen ingen underforum för den här frågan, men jag lägger den här i alla fall.

Jag har egen, borrad brunn (foderrör i botten av en gammal grävd brunn). Ibland kommer det plötsligt rödbrunt (rostfärgat) vatten i kranen. Det kan vara nästan som äppeljuice i färgen. Några timmar senare kan vattnet klarna upp igen. Jag har inte sett något samband med regn eller torka utan detta uppstår när man minst anar det.

Foderröret sticker bara upp en halvmeter från brunnsbottnen och vattennivån ligger ofta över röret. För ett par år sedan (som ganska nyinflyttad så jag har inte någon tidigare erfarenhet) renoverade jag den grävda brunnen och satte in cementringar och gjöt cement över foderröret så att ytvatten inte skulle kunna ta sig ner i borrhålet (Det var problem med ytvatteninträngning tidigare och vattnet ändrade smak vid kraftiga regn, men efter renoveringen har vattnet varit stabilt bortsett från de tillfälliga brunfärgningarna).

Den enda förklaringen som jag kan komma på är att färgen kommer från foderröret, alltså att det skulle lossna sjok av rost som tillfälligt grumlar vattnet. Är det en rimlig förklaring eller har någon ett bättre förslag?
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855



PerJohansson

#2 » 20:58:07, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rost från pumpanläggning/ledningar brukar komma i små flagor, i ditt fall låter det som det är i löst form.

Är du säker på att det är järn? Mycket järn brukar lukta, särskilt om varmt vatten. Luktar nästan lite syrligt.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#3 » 21:46:16, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin.andersson skrev:... Jag har egen, borrad brunn (foderrör i botten av en gammal grävd brunn). ...

Jag har exakt likadant och den enda gången jag fått färgat är dels en gång då jag knackade stålrören utvändigt för att få rent invändigt. Det var liksom rätt dåligt flöde till handfatet. :grin:
Kulören var då givetvis rostbrun.
Dels får jag gråaktigt vatten om jag tar ut så mycket vatten att jag tömmer borrhålet. Då förblir vattnet grumligt ett par dar, sen klarnar det successivt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#4 » 23:13:54, 14-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gammal, bergborrad brunn vid scuotstugan, det vattnet har alltid färgen av äppeljuice och smakar som järnpiller (blod?)
Genom kaffefilter blir det klart (om ingen laggt kaffe i då :grin: )
Slammar i botten på kastrullen då man värmer diskvatten.
Kortvarigt ska vara ofarligt!
Eftersom du bor där bör du nog få vattnet testat så du inte blir dålig i längden. :???:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henric Johansson

#5 » 03:19:58, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan Har haft liknande problem, löste det genom stor hydrofortank. Detta gjorde att vattnet skiktade sig i hydroforen och sen var det bara att tömma ut skitvattnet i botten på hydroforen.
Tyvärr så visar vatten prov på förhöjd järnhalt fortfarande, kraftiga missfärgningar av porslin, så nu har jag skaffat vattenfilter. Har inte hunnit installera än, kostnad ca 22kkr ink moms.

Lycka till / HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

martin.andersson (trådstartaren)

#6 » 09:13:51, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte helt säker på att det är järn, men såhär kan man beskriva det:
-Det finns ingen svavellukt
-det smakar som järn
-det är inte helt upplöst utan består av små partiklar. Om vattnet får stå så sjunker det sakta till botten och blir en grynig bottensats
-Berggrunden består av kalksten
-Det finns myrmark någon kilometer bort och brunnen ligger strax nedanför Ancylusvallen, som säkerligen dämmer upp myren. Det kan alltså vara myrvatten som letar sig in via sprickor.
-Glas färgas inte, åtminstone inte inom ett år med handdisk. Fastigheter en bit härifrån får färgat glas men där är vattnet annorlunda. Nu har vi diskmaskin och det är tänkbart att den motverkar färgning av glas.

Eftersom vi hade bebis när vi flyttade in så lät vi testa vattnet enligt "barnpaket", vilket jag antar är ett test på alla ämnen som sannolikt kan finnas i vattnet och är hälsofarliga. Däremot testades inte pH, hårdhet och järn som väl snarare är skadligt för tvättmaskiner och sånt. Alla värden var bra utom heterotrofa bakterier (därav brunnsrenoveringen).
Om man kan gissa sig till vad detta är utan att testa vattnet så är det bra eftersom tester brukar vara rätt dyra.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Ivar Risslén

#7 » 10:28:42, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor hydrofor har du?
Jag får samma fenomen efter att jag har haft strömavbrott och använt vattnet i hydroforen.
Lösningen är att öppna bottenpluggen på hydroforen och spola ur den någon gång per år.

Jag testade vattnet i min brunn för några år sedan och betalade under tusenlappen. Jag skickade vattenprovet genom kommunens miljökontor till något vatten labb.
Senast redigerad av Ivar Risslén 10:34:54, 15-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

martin.andersson (trådstartaren)

#8 » 12:38:47, 15-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog en rätt liten hydrofor (har faktiskt ingen koll på hur stor den är, 150 liter kanske med STOR felmarginal).

Jag har varit inne på det med, att det slammar upp bottensats från hydroforen men tycker inte att det verkar stämma heller. Jag tömmer hydroforen åtminstone en gång om året. Det som kommer ut i början är mer slam än vatten så visst finns det tjocka sediment i den. Men det här kan uppstå oavsett hur länge sedan det var som jag tömde hydroforen. Någon gång testade jag att tömma när vattnet var brunt men tyckte inte att det hade någon betydelse.

Vi har djur och alltså en väldig vattenförbrukning de dagar vi fyller på vattenbaljorna men låg förbrukning i övrigt. Det verkar dock inte spela någon roll i sammanhanget. Det bruna vattnet kommer inte oftare när vi tömmer systemet.

Hydroforen kan ju ändå vara förklaringen. Vattnet kanske är rätt brunt (men inte så att man ser det med blotta ögat) i brunnen. Kan det i så fall vara någon kemisk/biologisk aktivitet i hydroforen som släpper ut bubblor och skickar upp bottensats i vattnet?

En sak som jag nog glömt skriva är att detta inte händer särskilt ofta. Kanske fem gånger per år är vattnet så brunt att till och med jag överväger att inte dricka det.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

Beaver3

#9 » 13:31:59, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skickar en bifråga till rubriken här.
Jag har också tefärgat vatten, skall visst vara humuspartiklar enligt en webbsida jag tittade på.
Nu är det så att i min tomtgräns finns ett kommunalt vattenledningsrör, nu kommer fråga.
På skylten står det SV 0,4, är det någon som vet om det möjligen är 4 dm ner i marken till vattenledningen?
Jag tycker det låter grunt trots att det är i södra sverige.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

L.J

#10 » 13:36:21, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en servisventil (avstängningsventil) 0,4 m framför skylten!
/Leif
L.J
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:14, 04-11-2007

Beaver3

#11 » 20:41:03, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret L.J.
Jag skall provgräva, om jag kan hitta ventilen.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Christofer K

#12 » 23:13:23, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du har så mycket slam i hydroforen tyder på att det kommer från brunnen. Tror inte att pumpen kan generera så mycket av sig själv. Då borde den vara sönderrostad inifrån vid det här laget.
Några möjliga felkällor:
- Har du galvade rördelar? Om du har surt eller basiskt (kommer inte ihåg vilket) så får man en beläggning på insidan som täpper till rören och kan också släppa ifrån sig partiklar. Hade själv en rörstump som jag bytte vid ett tillfälle. Det var inte många mm fritt flöde kvar på ett 1 tums rör.
- Att foderröret slutar under vattenytan i brunnen betyder att det finns risk att ytvatten kommer ner i borrhålet. Du borde ha en gummidamask på foderröret för att minska risken för ytvatten i borrhålet. Bäst vore om foderröret förlängdes så det kom över vattennivån i brunnen.
Själv har jag en borrad brunn där foderröret slutar ca 2,5 m under marknivå. Sista biten är fodrad med cementrör 100 cm i diameter så man kan gå ner i hålet. Där hade jag problem med att vatten rann in och riskerade att tränga ner i borrhålet. Har löst det med att ha en enkel dränkpump med nivåvakt som pumpar undan inträngande vatten. Har dragit en slang som slutar en bit ifrån brunnen.
- Har du funderat på att göra en renspolning av brunnen för att få bort eventuellt sediment som lagt sig i botten av brunnen?

Skulle inte något av detta funka borde du fundera på ett partikelfilter. Har själv ett sandfilter som fungerar utmärkt. Snåla inte utan ta ett som har automatisk backspolning. Spolar sig självt rent var tredje natt. Har hört talas om de som tycker att det kan de göra själva för att sedan åka på att byta hela filtret (eller i bästa fall endast filtermassan) för att de har glömt att backspola.
Filtret är inte gratis men du får ett bra vatten. Klarar man sig med ett sandfilter kommer man undan med en acceptabel penning.
Vattenprov kan man få för 395 kr från Aquaexpert.se. Dom säljer också filter och annat man kan behöva.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Beaver3

#13 » 22:05:46, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min brunn sticker foderröret upp ovan mark och det finns inomhus i en bod.
Rören är av PEM plast, filtret efter pumpen är totalt ljusbrunt och likaså färgas vattnet till tefärg.

Du sa sandfilter, jag skall kolla om det går att få tag på till ett vettigt pris.
Är det samma som till pooler?
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Bengt Erik Eriksson

#14 » 22:32:35, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om.du häller upp ett glas.vanligt " rent" vatten och håller upp.det.mot ljuset, hur ser det ut? Om något finns i vattnet.sjunker det efter en stund?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Åsa-Nisse

#15 » 10:25:37, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lyfter sugledningen i brunnen 1-2 m och kollar om problemer minskar. Det är vanligt fenomen med järnhaltig mark då det rostar i brunnen och läger sig som sediment på botten. När det blir tillräckligt mycket så följer det med en del i vattnet tills det lugnar sig en tid.
Man kan lyfta lite i omgångar, men bäst är att ta en länspump och skicka ned ett sugrör i slammet så brunnen blir ren.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se