Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Mullvad, sork och andra underjordiska odjur.

176 inlägg • Sida 12 av 12
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Åsa-Nisse

#166 » 13:19:14, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sätter min i öppet ljust hål, men med avtryckaren i höjd med överkanten på gången. Öppnar inga andra hål för att locka den till fällan och ingen annanstans.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Stridis2

#167 » 13:32:45, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar inte lyckas med öppna hål. Jag ställer en plastspann över kanonen och en betongplatta ovanpå denna för att hålla fast spannen. Då är också fällan utmärkt så man hittar den lätt och skyddad från robotklipparen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#168 » 15:21:07, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde om min kanon ( helt ny) för snubbeltråd, oj vad bra den blev för att jaga bort vildsvin
Konsten var att lägga snubbeltråden rätt, dom j*a svinen är svåra att lura, använder röda tjurskott

Har hört att dieseltjuvar inte tycker om när det smäller, stämmer det?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

gaffa

#169 » 15:52:28, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vildsvinen häromkring brukar kräva en perfekt träff i lungregionen för att kila vidare så det var imponerande att lyckas med skott i blindo.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

dc_lindberg

#170 » 09:58:54, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vild svin, Rå djur, Dieseltjuvar, - mycket spännande djurarter i vår Herres hage!
Gemensamt för dem är att de opererar i mörker, gillar inte ljus och absolut inte smällare :-)
I min "by" så är herrelösa (dvs fritt springande innekatter) ett problem... nu har en granne jagat sin innekatt som smet för ca 3v sedan, en katt som -inte- klarar sig i det vilda.
Lånat kattfällor och fångat -minst- 4st olika lös släppta sandlådemarodörer och stink-bomare, å så har det släppt loss F-tygen när de sett att det var -fel- kisse de fångat ?!...

Är uppvuxen med hundar och kattor, på landet. Beteendet att förpesta grannens tillvaro genom att skicka sin katt på'n (norm i tätort och villaområden) är ett riktigt otrevligt oskick!
...funderar på att starta en räv farm! ( :djaevul: ) En av missarna har träffats av min trädgårdsslangs innehåll, se'n av innehållet i en hink (vatten) - å den dumma dj.* K F kommer tillbaka för -mera- ?!...
Iof rätt oförargliga jmf med trådens ämne - Mullvadar :skratta3:

...kanske inte vore helt fel med öronlappstvång på katter, och kattor, i alla fall... de löper ju kors och tvärs o ställer till det både här och där... :klia:
(hörde att man föreslagit det i riksdagen - nej, det var inte första april, även om det hör hemma där o inte i riksdagen)

Hur mår mullvadarna i år ?
:eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gaffa

#171 » 12:36:03, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte acceptera det som hör landsbygden till som exempelvis katter så bör man överväga att bosätta sig i en lägenhet. Rävar gör ingen katt förnär (möjligen en desperat skabbangripen) våra katter brukar gå fram och hälsa på räven som håller till här i trädgården var och varannan dag. Rävfarm är ingen dum idé för övrigt, bra pris på skinnen nu liksom på mink.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

dc_lindberg

#172 » 19:47:38, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa... Sthlm's villaförorter är inte landet...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mikkel

#173 » 21:36:30, 03-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här på landet hämnas man på sin granne genom att döpa katten till samma namn som grannen. Därför finns det en katt här som heter Jonsson och en som heter Bertil. Trevliga förresten, katterna alltså. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

igelkottar

#174 » 09:23:42, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, räven vet vi ju var den är. :skratta3: :skratta3: :skratta3: :djaevul: :shake_hands: :coffee:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mattias Petterson

#175 » 09:30:58, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vild svin, Rå djur, Dieseltjuvar, - mycket spännande djurarter i vår Herres hage!
Gemensamt för dem är att de opererar i mörker, gillar inte ljus och absolut inte smällare :-)
I min "by" så är herrelösa (dvs fritt springande innekatter) ett problem... nu har en granne jagat sin innekatt som smet för ca 3v sedan, en katt som -inte- klarar sig i det vilda.
Lånat kattfällor och fångat -minst- 4st olika lös släppta sandlådemarodörer och stink-bomare, å så har det släppt loss F-tygen när de sett att det var -fel- kisse de fångat ?!...

Är uppvuxen med hundar och kattor, på landet. Beteendet att förpesta grannens tillvaro genom att skicka sin katt på'n (norm i tätort och villaområden) är ett riktigt otrevligt oskick!
...funderar på att starta en räv farm! ( :djaevul: ) En av missarna har träffats av min trädgårdsslangs innehåll, se'n av innehållet i en hink (vatten) - å den dumma dj.* K F kommer tillbaka för -mera- ?!...
Iof rätt oförargliga jmf med trådens ämne - Mullvadar :skratta3:

...kanske inte vore helt fel med öronlappstvång på katter, och kattor, i alla fall... de löper ju kors och tvärs o ställer till det både här och där... :klia:
(hörde att man föreslagit det i riksdagen - nej, det var inte första april, även om det hör hemma där o inte i riksdagen)

Hur mår mullvadarna i år ?
:eat:

Vad ställer katterna till med förutom håller efter möss och råttor?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#176 » 20:27:54, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å dessa bönder...
Stadens inne katter vet inte vad att -döda- en mus, råtta eller annat lämpligt villebråd är... de har aldrig fått lära sig konsten att DÖDA...
Däremot så har de rent genetisk fått med sig hur man markerar sina revir, med STANK... de pissar över allt o det lukta FAAN!... Se'n skiter de precis var som helst, tillskillnad från vilda katter som vet att skiten talar om var de är, hur de mår osv - vilda katter vet att skita kan leda till hälsovådliga kontakter varför de är noggranna med var de dyngar ned...

Innekatter som släpps ut i stan är ett gissel.
- mask
- parasiter
- dvs trevliga sjukdomar (en av dem anses kunna vara schitzofreni/form av - ett virus som går mellan råtta och katt som gör att råttan inte ser katten som ett hot/fara)
Så, näe, katter i stan är ett -elände- !
De om -jagar- råtter och möss, det är Jack Russel, o de DÖDAR gnagarna utan pardon - tycks vara en genetisk betinga egenskap hos dem :-)

Blanda nu inte ihop katten på landet med Bill och Bull, Måns och Maja Gräddnos!
Katter på landet är ofta mer "vilda" än tama - gällde min katt också.
De i stan är "hjälplösa" utan husse och matte...
Filmen/Studien i England, som I säkert far efter, är inte heller den appliseringsbar på villaförort till Sthlm... i England -finns- ett betydande vilddjurs liv kvar, ända in på samhällena (om det inte skett något drastiskt sedan 1984/85 då jag bodde där ett tag); i Svedala är det inte så...

Råttorna hålls efter av kommunerna, deras miljöförvaltning, som sett till att varje hushåll skall stå till tjänst med en matplats - den bruna matavfallstunnan!
Möss... finns knappt i tätorter, även om jag och min granne nog delar på ett par familjer. Skogsmöss. De är rätt oförargliga. Råttorna har inte nått fram till oss än, men som sagt, kommunen jobbar hårt på att sprida ut dem från Kommunhuset (var de faktiskt huserar hej vilt).

Den katt som tar gangare, mm "ohyra", och visar upp fångsten för mig, DEN är välkommen :-)
Lägenhets katter - de är precis som all annan ohyra... ett gissel!

Läs nu detta en gång till:
:laes_detta:
- jag är uppvuxen på landet, med hund och katt (x-antal, både egna och sådan som fann hushållet givande).
På -landet- gör oftast katterna -stor- nytta, men ibland gör de det inte... o då är det ALLTID människans fel! Lillkyrka utanför Enköping är ett problem område - massvis med katter, som bara ställer till med problem... orsak? En (1) dum dj.* homo erecti non sapiens som "föder upp" dem... dvs ser till att alla överlever, även fast det inte finns mat till dem, revir till dem, osv => då drar de runt som ligister och ställer till med sattyg för byns innevånare, o så är det alltid någon dum fan som ska visa sig barmhärtig och matar dem...

Låter kanske grovt/elakt från en "djurväns" mun, men, det är människan som skapat problemet och det är djuren som får betala priset.
Håll innekatten inne!
Lös springande katter, och hundar, har inte i stan / förorten att göra!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se