Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vill inte ha hästskit på vägen

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

kimmen (trådstartaren)

#1 » 17:28:47, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en skogsbilväg med vägbom ( bara vi) ca 500 meter ner till vårt fritidshus, vägen går i en naturskön skog som kommunen äger

Vi har servitut på vägen och det är bara jag som sköter vägen

Problemet vi har är att det finns ett stall en bit bort, där är det en del som rider på "våran"
väg, resultatet är en massa hästskit som jag plattar till när jag kommer med bilen, ser inget kul ut

Vägen används av andra som går med barnvagnar, rullatorer och andra skogsflanörer, vägen är utmärkt för dem som har svårt ett komma ut i skogen

Jag har sagt till att vi inte vill ha hästskit på vägen, men dom bryr sig inte

Vad skulle ni göra i våran situation, vad jag förstår så gäller allemansrätten även hästar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Tjocksmocksjocke

#2 » 17:36:22, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte nog som du tills för ett par år sedan, men sen insåg jag att skiten "finns" bara ett par dagar efter att den släppts. Det kan nog inte vara lätt för de ridande att mocka efter sig, även om de kanske kunde åka och göra det efter att de ridit.

Jag gillar landsbygden och de aktiviteter som finns där, skulle jag ha rullator så får jag väl gå runt högen och förlora fyra extra steg. Jag förstår helt vad du far efter, men känner att det är en liten grej att reta upp sig på :smile:
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#3 » 17:41:20, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst gäller den rätten för hästar men inte för deras skit :) samma med skidbanor på vintern, det handlar om samarbete ju...

Funderade lite hur det fungerar i ett "stall", vem har du pratat med ? och vad sade den personen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Wizzman

#4 » 17:45:43, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekants bekant hade samma problem. När han bad snällt flera gånger utan att få gehör tröttnade han och grävde ner färistar. Han ägde dock vägen...
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

kimmen (trådstartaren)

#5 » 18:04:16, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Visst gäller den rätten för hästar men inte för deras skit :) samma med skidbanor på vintern, det handlar om samarbete ju...

Funderade lite hur det fungerar i ett "stall", vem har du pratat med ? och vad sade den personen?


Har bara talat med dem som rider på vägen, det är ett litet stall, trodde det skulle räcka, borde nog tala med stallägaren i stället
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen (trådstartaren)

#6 » 18:06:54, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocksmocksjocke skrev:Jag tyckte nog som du tills för ett par år sedan, men sen insåg jag att skiten "finns" bara ett par dagar efter att den släppts. Det kan nog inte vara lätt för de ridande att mocka efter sig, även om de kanske kunde åka och göra det efter att de ridit.

Jag gillar landsbygden och de aktiviteter som finns där, skulle jag ha rullator så får jag väl gå runt högen och förlora fyra extra steg. Jag förstår helt vad du far efter, men känner att det är en liten grej att reta upp sig på :smile:


Du har en poäng där, men jag med flera tycker att dom tar för stor plats
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Tjocksmocksjocke

#7 » 18:14:31, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är svårt, det kan jag hålla med om. Min tjejer ( har två döttrar) har tillsammans fyra hästar och jag vill inget hellre än att de har en givande fritidssysselsättning, som jag tycker hästar är även om det kostar helt orimliga pengar. Jag hoppas att de tar hänsyn till vad de gör när de rider, och jag hoppas att om de rider någonstans där markägaren har synpunkter på det att vi kan komma överens.

VIll du inte ha hästtrafik alls, eller är det just avskrädeshögarna som ibland lämnas kvar du vill bli av med? Det är dumt att bli osams med grannfolk, kanske kan ni komma överens?

Såvida de inte är stolpskott, och dessa finns det gott om också... ;)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen (trådstartaren)

#8 » 18:21:17, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocksmocksjocke skrev:Ja det är svårt, det kan jag hålla med om. Min tjejer ( har två döttrar) har tillsammans fyra hästar och jag vill inget hellre än att de har en givande fritidssysselsättning, som jag tycker hästar är även om det kostar helt orimliga pengar. Jag hoppas att de tar hänsyn till vad de gör när de rider, och jag hoppas att om de rider någonstans där markägaren har synpunkter på det att vi kan komma överens.

VIll du inte ha hästtrafik alls, eller är det just avskrädeshögarna som ibland lämnas kvar du vill bli av med? Det är dumt att bli osams med grannfolk, kanske kan ni komma överens?

Såvida de inte är stolpskott, och dessa finns det gott om också... ;)


Nej, det är inget fel med hästar, tvärt om. Det är bara skiten som det är problem med, vad vore landsbygden utan djur och människor
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Tjocksmocksjocke

#9 » 18:25:14, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, jag förstår.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

mats_o

#10 » 19:22:31, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hästarna går under allmänsrätten och ryttarna har juridiskt inget som helst ansvar att plocka upp efter sig (det går tillbaka till den tiden när Försvarsmakten var hästburen).
Iom det är det bara frivillighet som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ptr

#11 » 20:58:08, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske jag kan få komma med lite tankar, som är både ryttare och kusk!

Rid mitt i vägen, det är det jag är tillsagd, och kommit överens om med en del markägarna häromkring.
Varför det?

I mitten är inget hjulspår, där cyklar och går inte folk. Dessutom så trampas stödkanten inte sönder och inte går vägen sönder i hjulspåren heller.

Men det för med sig att även skiten hamnar i mitten, där inte cykel, rullator, gående eller bilhjul är.

Men sen finns det ett än viktigare argument, hästen håller bättre då vägen där inte är lika sned åt samma håll. Dessutom syns man bättre!

Jag brukar stanna och sparka undan skiten om hästen lägger en hög just vid en brevlåda eller liknande, har ridstigar som går både över tomter och golfbana, och där är det självklart för mig att ordna med uppplockning om där blir en hög!

Ett annat alternativ är att hänvisa en stig vid sidan av vägen, kan ofta finnas någon skogsmaskinväg som inte gör ytterligare skada på skogen om det rids på den. Även om de då måste upp på vägen av och till när där är diken och surdrag så minskar risken att de ska skita just då.

Ta diskussionen med stallägare och bjud in att ta den med hyresgästerna är en väg, en morot och en klapp samt beröm av hästen och önskemål om annat sätt att agera är en annan, vi hästägare liksom hundägare är väldigt svaga för när våra djur får beröm, fast det skulle vi aaaaldrig erkänna.

Ptr

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

gaffa

#12 » 21:49:50, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske så att de som inte tål lite hästskit borde överväga att bo i staden förslagsvis i en lägenhet
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

63an

#13 » 21:57:53, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de var ju verkligen en kommentar! Kimmen bor i STO enligt sin beskrivning men var fan bor DU? :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

kimmen (trådstartaren)

#14 » 22:09:00, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Kanske jag kan få komma med lite tankar, som är både ryttare och kusk!

Rid mitt i vägen, det är det jag är tillsagd, och kommit överens om med en del markägarna häromkring.
Varför det?

I mitten är inget hjulspår, där cyklar och går inte folk. Dessutom så trampas stödkanten inte sönder och inte går vägen sönder i hjulspåren heller.

Men det för med sig att även skiten hamnar i mitten, där inte cykel, rullator, gående eller bilhjul är.

Men sen finns det ett än viktigare argument, hästen håller bättre då vägen där inte är lika sned åt samma håll. Dessutom syns man bättre!

Jag brukar stanna och sparka undan skiten om hästen lägger en hög just vid en brevlåda eller liknande, har ridstigar som går både över tomter och golfbana, och där är det självklart för mig att ordna med uppplockning om där blir en hög!

Ett annat alternativ är att hänvisa en stig vid sidan av vägen, kan ofta finnas någon skogsmaskinväg som inte gör ytterligare skada på skogen om det rids på den. Även om de då måste upp på vägen av och till när där är diken och surdrag så minskar risken att de ska skita just då.

Ta diskussionen med stallägare och bjud in att ta den med hyresgästerna är en väg, en morot och en klapp samt beröm av hästen och önskemål om annat sätt att agera är en annan, vi hästägare liksom hundägare är väldigt svaga för när våra djur får beröm, fast det skulle vi aaaaldrig erkänna.

Ptr


Herre gud, du är ett föredöme, men så är det inte här. Här är det småflickor som rider jämsides ca 400-500 meter, klart hästen skiter någon stans i hjulspåren där alla går och jag kör med bilen
Du skriver beröm, tror jag förstår.. Jag borde nog besöka stallet, klappa om hästarna, eller hur man gör! Kan ju inte gossa med flickorna! Eller... :grin:
tror nog det är bästa sättet att minska problemet, med grann sämjan i behåll

Får nog acceptera att jag är gäst på landet :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

arnold torparn

#15 » 22:36:51, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt upp en skylt privat väg ridning förbjuden.
Mvh Arnold
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se