Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vill inte ha hästskit på vägen

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg

#16 » 05:23:33, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Vi har en skogsbilväg med vägbom ( bara vi) ca 500 meter ner till vårt fritidshus, vägen går i en naturskön skog som kommunen äger


Då är alltså Kommunen Väghållare och ansvarig för skötsel och underhåll av vägen?
I så fall skall klagan riktas mot kommunen.
Om de väljer att icke hörsamma så vänder du dig till Trafikverket, som är Tillsynsmyndighet över Kommuner gällande kommuners sätt att uppfylla och upprätthålla sitt väghållaransvar:
Väglagen § 6 (Tack Sveriges Riksdags informationstjänst för hjälpen att få fram den uppgiften :) )
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -1971-948/

Hästskit medför radikalt sänkt friktionsvärde, kommer att kraftigt understiga minifriktionsmåtten. Är friktionsvärdet för lågt, måste vägen spärras av tills problemet är korrigerat/upphävt (i detta fall "sopad").
Du kan få gott om tidsfördriv med denna Väderkvarns kamp - don Quixote stred för en ärbar sak; så och du :)

Enligt Lagen så har du både rätt och skyldighet att "ta strid".
Vad som kommer att ske, är att du kommer att betraktas som en byfåne... Sverige är idag ett sådant land där Lagar ses som föreslagen rekommendation och de myndigheter som har att se till att Lagar efterlevs har en annan agenda... Du kan inte räkna med att få stöd av rättsmyndigheter och kommunen ser det hela som ett s.*-ärende o kommer att stämpla dig för att störa dem med sådan struntsak.

OM (!), Kommunen nu eventuellt, mot alla odds, delegerat genom avtal till dig, att sköta vägen (väghållaransvaret), då hamnar läget i en helt annan dager ;)
Bajs.
Det klassas som miljöfarligt avfall (Miljömupperilagarna) och tarvar därför särskilda åtgärder - och kostnaden för sanering äger väghållaren rätt att ta ut av nedsmutsaren ;) Det kommunala förfarandet är medelst vitesföreläggning och/eller räkning i efterhand.
Gissa om du då skaffar dig goda vänner på stallet !... :uupps: :skratta3:

Bästa är om du kan få fatt i verksamhetsansvarig och förklara för den att om man fortsätter att använda vägen, men inte hjälper till med att "mocka" den efteråt, så kommer det att innebära att du måste ta betalt av dem för renhållningen eller att kommunen kommer att göra det.
I liknande lägen har stall hotats med att inte få fortsätta med sin verksamhet (var ett vanligt "hot" från 1998 och framåt i minst 6 års tid; nådde löpsedlar landet runt och några fall kom upp i riksnyheterna).


Nu vet du i vart fall i grova drag vad du kan göra om motparten inte vill komma till förhandlingsbordet.
Hitta en lösning som fungerar för både stallet och dig :)
Konflikter över "skitsaker" är så onödiga...
Senast redigerad av dc_lindberg 09:48:43, 14-12-2014, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



gute84

#17 » 05:44:12, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

om man inte vill ha hästar som trampar sönder sina vägar och skogar så gör man som jag och har lösgående hundar har aldrig haft problem med hästar

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Michael Meier

#18 » 08:37:24, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) dc , jag hoppas du int blir kommunpolitiker, ja kommer inte att rösta då heller !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

xRace50

#19 » 09:19:40, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då frun är o rider och hästen skiter så brukar hon skicka iväg mig när hon kommer tillbaka så får ja ta upp de, tycker helt klart man ska städa efter sig. Tyvärr vet jag ej lösning på ditt problen, att sätta upp skylt för ridförbud är enligt mig en tråkig sista utväg..

1 person gillar det här inlägget.
xRace50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-01-2014
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#20 » 09:56:34, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Michael Meier

#21 » 10:24:48, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berätta, hur kommer det sei att ho skick iväg dei för att samla hästdynga ? vet du hennes turer och tider, gpskoordinater? skickar ho mess på telefonen, typ- en femma vid fjärde grindstolpen, först höger sedan torsdag?

xRace50 skrev:Då frun är o rider och hästen skiter så brukar hon skicka iväg mig när hon kommer tillbaka så får ja ta upp de....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen (trådstartaren)

#22 » 11:32:36, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit otydlig, vägen ingår i ett litet arrende vi har med kommunen, där står det att det är vi som helt bekostar vägunderhållet, kommunen lägger inte en spänn på vägen ( helt ok, låg arrende kostn.)
Vi bekostade påläggning av ett lager 0-32, där kryper hästskiten ner mellan stenarna, svår att få bort

Kanske man skall gå halva vägen var, föreslå att dom rider på mitten där det är lättare att skyffla bort skiten, dom får också hjälpa till med detta :klia:

Grannsämjan är mycket värd, och dom var här före mig, men faktum kvarstår, behöver man ta så mycket plats för andra :???:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

xRace50

#23 » 12:53:11, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Berätta, hur kommer det sei att ho skick iväg dei för att samla hästdynga ? vet du hennes turer och tider, gpskoordinater? skickar ho mess på telefonen, typ- en femma vid fjärde grindstolpen, först höger sedan torsdag?

xRace50 skrev:Då frun är o rider och hästen skiter så brukar hon skicka iväg mig när hon kommer tillbaka så får ja ta upp de....

Haha, va? :)

Jag vill dra mitt strå till stacken så gott de går runt hästarna(skulle vi inte ha hästar = ingen traktor för mig..). Och hon har inte så många olika ridvägar att välja mellan, så vet oftast var hon menar :) funkar alla tiders och folk i byn är fortsatt positiva till hästar o ridning :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
xRace50
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:13, 14-01-2014
Ort: Årjäng
Sverige
Maskintyp: Traktor

olle67

#24 » 13:32:09, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den diskutionen hade jag mkt med exet,hon hade 7 hästar....men hon log sött o sa bara,du e ju såå söt i stövlar.....inte fasen kunde ja bli arg på henne...

3 personer gillar det här inlägget.
olle67
 

Michael Meier

#25 » 15:22:58, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exet är kanske ex av en viss anledning :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

hjelbe

#26 » 18:06:40, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan dessvärre/dessbättre (beroende på vilken "sida" man är på) inte förbjuda någon att rida på en väg.
"Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen, såvida inte vägen skadas" (citat från Naturvårdsverkets website)

Bara kommunen kan, via lokal ordningsstadga, förbjuda ridning inom givna områden. Detta är tydligen ytterst ovanligt att det medges och troligen lär inte en enskild persons åsikter väga särskilt tungt mot en ridskola som troligen får kommunalt stöd i övrigt.

Själv är jag född och uppvuxen i hästbygder (fast då användes de bara på åkern och i skogen) och har även haft egen ridhäst när dottern var yngre men jag tycker ändå inte att det är OK att behöva kryssa runt högar av hästskit längs byvägen. Det tar för övrigt långt mer än bara några dagar för högarna att försvinna...

Min egen erfarenhet är att de som själva bor i området (och därmed själva "drabbas") är väldigt noga med att kliva av och sparka undan efter hästen (så visst går det!) medan de som bor annorstädes "skiter i det" [pun intended] :skratta3:
DagS

Allt kan förbättras! [Clarence W. Barron]
Förbättring innebär vanligen att göra det vi aldrig gjort förut... [Shigeo Shingo]
Användarvisningsbild
hjelbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:05:44, 16-04-2012
Ort: NV Ångermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 2x International McCormick B250 -59
MF33 Hjullastare
Diverse märken och årsmodeller på motorcyklar

olle67

#27 » 18:08:24, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ex blev hon utan häst prat,hehehehe
olle67
 

Orsa

#28 » 21:52:49, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här blev det överenskommet att de som rider får hålla vägen rimligt ok. En del som rider hoppar av direkt efter nedsläpp och drar en bredsida med ridstöveln. Andra tar en löprunda med grep direkt på turen och häver dyngan i skogen.
Andra skiter i allt.
Nån hög här och där, då och då får man tåla, men blir det "för mycket" är det inte ok på din privata väg. Tycker jag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Ptr

#29 » 22:22:36, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har de någon inkörningshäst så är det ett mycket lämpligt "öva hallt" - objekt.

Det märkliga är de som skiter i skiten på vägen men lägger timmar på att mocka hagarna. Nu är det parasitbeskämpning men ändå.

Om hästen lägger högen i mitten så är den lättare att ta bort med, då ingen kört över den med bilen.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

nordsjöklättrarn

#30 » 08:34:26, 15-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite hästskit får man räkna med på landet.
Hade häst i mina yngre dagar, hade då ett par km å rida till ridhus. På vägen dit var det ett litet hus som såldes sommarstuga till en stockholmare. Det var en hästhage precis bakom huset men han som köpte det grävde till och med av ena vägen som gick förbi bara för ingen skulle rida förbi.. ( som det skulle stoppa en häst)
Gubben kom i alla fall ut å gapade å skällde för att vi red förbi med argument att hästarna sket å det blev så mycke flugor då.... Hästhage bakom huset och flyttat till landet....???
Hade en lång förklaring för honom att man inte bara får gräva av vägar och faktiskt inte kan hindra folk att rida på vägar hur som helst. Vart en riktigt sur gubbe tillslut som försökte ge sig på hästen, skrämma den å dra i den. Men va rätt hissig på den tiden å hade lugn kuse så red helt enkelt över honom så han blev liggandes där. ( kanske inte rätt men beter man sig inte får man skylla sig själv)
Kan även tillägga att sket min häst på vägen vid nått ställe de inte var lämpligt stannade jag alltid å sparkade ner det i diket och vi försökte oftast tänka på att rida mitt i vägen för man skulle slippa hovspåren i hjulspåren.

Kan tillägga att efter det kom gubben aldrig mer ut å skällde på nån.

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se