Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur hög mur kan man gjuta i en gjutning?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JoRo1972

#16 » 01:12:28, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn skrev:skalblock er ihvertfall jævlig kjapt og smidig å bruke, denne typen kan gjutes opp til 4m høyde i en gjutning. Horisontal og vertikalarmering legges i etter behov. Husk å bruk betong med finpukk og 20% reduksjon for god fylling.


Hei Bjørn!

Viss du starta på det prosjektet der nå rett før jul, så har du en tålmodigere "fru" enn jeg har :lmao2:

Jeg må vel gjøre noe det samme som du har på bildene, men med et lafta "lån" oppå fra 1850. :ohnej: Det ser greiere ut når en har revet først...
Användarvisningsbild
JoRo1972
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:36, 27-10-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6120 2004
New Holland TL 100 2000
Ford 3000 1970



Bjørn

#17 » 01:15:59, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
Bjørn skrev:skalblock er ihvertfall jævlig kjapt og smidig å bruke, denne typen kan gjutes opp til 4m høyde i en gjutning. Horisontal og vertikalarmering legges i etter behov. Husk å bruk betong med finpukk og 20% reduksjon for god fylling.



Har du erfarenhet av skalblock?
Hur får man dom att inte glida isär av trycket från betongen? Framförallt om man gjuten en mur som slutar utan att någonting annat stöttar där bordet det bli svårt att få yttersta blocken att stanna kvar väll?

Måste man guta en sula under innan man börjar placera skalblocken eller är det bara finja som rekommenderar det även om det inte behövs?


Jeg har erfarenhet bare fra den muren som er under bygging på bildene, men gillade umiddelbart systemet, ihvertfall på mindre gjutninger der det blir forholdsvis dyrt å leie form. Å bygge form for gjutning selv er mye arbeid, skalblocken går på et blunk å stable opp.

Det er vel grunnforholdene som avgjør, men det desidert beste er nok å starte på en gjuten sula.

Hjørner og ender må stives av så ikke glir ut, men trykket blir ikke like stort som på en helgjuten mur i og med at det går med mindre betong. Skalblocken jag brukte har et not og fjærsystem som gjør at de holder seg på plass. Se på lenken under.


http://www.systemblokk.no/privat/produk ... k/sys20bet
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Bjørn

#18 » 01:20:01, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoRo1972 skrev:
Bjørn skrev:skalblock er ihvertfall jævlig kjapt og smidig å bruke, denne typen kan gjutes opp til 4m høyde i en gjutning. Horisontal og vertikalarmering legges i etter behov. Husk å bruk betong med finpukk og 20% reduksjon for god fylling.


Hei Bjørn!

Viss du starta på det prosjektet der nå rett før jul, så har du en tålmodigere "fru" enn jeg har :lmao2:

Jeg må vel gjøre noe det samme som du har på bildene, men med et lafta "lån" oppå fra 1850. :ohnej: Det ser greiere ut når en har revet først...


Hehe :grin: Det der bildet er tatt for to år siden. Det som er revet var av 4"bidingsverk med frostskadet mur under. Jeg kappet hele huset med motorsag og reiv med gravemaskin, det gikk jævlig fort :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Torpöbo

#19 » 01:44:52, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen hyr man doka-form eller så bygger man själv av formplyfa och stående samt 45x95 reglar, som korsar varandra, dvs. det undre lagret står och det övre lagret ligger.
I varje kors borrar man ett hål och fäster distanserna vilka kallas formstag och ser ut som i länken:
http://www.maxfrank.com/se/products/for ... rmstag.php

Formstagen och därigenom väggarna låses med ett formlås även kallat "<olämpligt ordval>". : https://www.google.se/search?q=formsyst ... rml%C3%A5s

När du gjuter en vägg är det jäckligt viktigt att dy armera rätt, det bästa är om du kan få tag på en armeringsplan som du är säker på kommer att fungera, betong har bra tryckhållfasthet men dålig draghållfasthet vilket betyder att den måste armeras rätt för att det ska bli ett bra resultat.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

ja-bond77

#20 » 08:40:09, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där sammanfattade rätt bra. Vi använde elrör som distanser inne i formen och rundjärnet genom dessa rör. Det lämnade förstås hål efter att man knackat bort rundjärnen men det har oftast ingen betydelse... Vi gjöt 2,2m i gången eftersom att gjuta 6,5m högt på en gång verkade nog lite väl galet... Formen byggdes av liggande 4 tum bräder mot stående 2x4 plankor c/c 30-40 cm. Sedan mot dessa stående kommer vågrät parvis 2x4 plankor med ca 50-60cm c/c där formjärnen borras och träs emellan, 1cm spalt alltså mellan plankorna. Längst ner är en typ 2x6 fastborrad i golvet. Sedan börjar man att sträva upp ena sidan fullständigt. Därefter drar man alla formlås(dessa hyrs) och strävar andra sidan(vid behov).

Det här är lite samma princip fast med lodrät brädning:
Bild
Originalets URL: http://mattstocken.se/onewebmedia/IMG_2248.JPG
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#21 » 10:18:46, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det där sammanfattade rätt bra. Vi använde elrör som distanser inne i formen och rundjärnet genom dessa rör. Det lämnade förstås hål efter att man knackat bort rundjärnen men det har oftast ingen betydelse... Vi gjöt 2,2m i gången eftersom att gjuta 6,5m högt på en gång verkade nog lite väl galet... Formen byggdes av liggande 4 tum bräder mot stående 2x4 plankor c/c 30-40 cm. Sedan mot dessa stående kommer vågrät parvis 2x4 plankor med ca 50-60cm c/c där formjärnen borras och träs emellan, 1cm spalt alltså mellan plankorna. Längst ner är en typ 2x6 fastborrad i golvet. Sedan börjar man att sträva upp ena sidan fullständigt. Därefter drar man alla formlås(dessa hyrs) och strävar andra sidan(vid behov).

Det här är lite samma princip fast med lodrät brädning:
http://mattstocken.se/onewebmedia/IMG_2248.JPG


Perfect bild där J-A, jag behöver inte leta på min skiss längre!

Vill man ha snygg yta tar man formplyfa sen stryker på formolja innan gjutning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bjørn

#22 » 12:43:37, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plassbygd form av tre er en helvetes jobb om man er ensam om arbetet, ihvertfall om det er litt omfattende gjutning, da er hyring av doka eller lignende å foretrekke. Jeg har bygd et antall former av tre iløpet av årene jeg har vært bonde og før den tid også med godt resultat, men etterhvert har tiden blitt en begrensende faktor og da er man tvunget til å velge litt raskere løsninger. Skalblock kan i visse tilfeller være en god løsning. skalblock kan også armeres både enkelt og dobbelt samt etter ritning. Finns normalt i både 20 og 30cm utførelse.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Henrik Larsson

#23 » 14:03:07, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bild ovan ja-bond angående höjden så kan man gjuta nästan hur högt som helst. Gäller bara att inte ha för bråttom utan att man att man ligger på en för objektet rekomenderad stighöjd per timme. Angående stagen så skulle använt rostfri gängstång som stag med gekolås. Man kan även göra så att man tar ca 60 cm rostfrigängstång i bägge ändar och skarvar dom med en svart slät 8 eller 10 i mellan och svetsar ihop sedan sträcker man stagen och låser med tex gekolås.
Hoppas ni förstår vad jag menar även om det verkar lite rörigt. :driver:

Edit: gjort en liten justering i texten ovan.
Senast redigerad av Henrik Larsson 19:40:34, 14-12-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

JoRo1972

#24 » 14:22:31, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er farlig å gi alt for bastante råd, når en ikke kjenner forutsetningene for hverken prosjektet eller kompetansen til den som skal bygge form(forskaling som vi sier her til lands).
Men jeg deler oppfatninga til Bjørn, når det gjelder tidsforbruk. Om en ikke har tilgang til egen eller andres arbeidskraft uten å måtte betale, kan en ikke bygge gammeldags treforskaling- det tar for lang tid! Om en ikke har erfaring med støping, bør en leie med seg noen med erfaring før en begynner med støping når en skal flere meter opp.

Betong krymper under herding, har sett eksempler på at toppen av murkrona blir ujevn pga dette. Dette kan være et problem om en støper veldig høyt i en omgang. En risikerer at en får en "rygg" der armeringa er, og at det siger ned under herding på sidene. Som det er nevnt tidlig av trådstarter, ønsker en ikke å vibrere. Er usikker på hvor smart dette er når en støper over 2 meter. Nødvendigheten kommer vel an på egenskapene til betongen? Og jeg hadde ikke vibrert i en form på over 2 meter uten at jeg var svært sikker på at utførelsen på forskalinga/formen var sterk nok! Det koster penger om formen ryker- mulig det er en god forsikring å leie inn en kompetent person som kan være med noen timer. Har hen (hahahaha,, .sverige, Kjønnsnøytralt pronomen :lmao: :lmao: :lmao: ) ingen erfaring med støping, bør en ikke gå på store prosjekter alene er nå mitt råd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
JoRo1972
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:36, 27-10-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6120 2004
New Holland TL 100 2000
Ford 3000 1970

Henrik Larsson

#25 » 19:36:53, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo en förutsättning är ju naturrligt vis att man vet hur man ska bygga formen för att det ska hålla. Men vet man hur man ska formsätta och armera för att det ska hålla så är det inga problem. Har själv varit med och gjutit pelare på nio tio meter, och vet hur viktigt det är att man verkligen tar hänsyn till stighöjden och aldrig överskrider den. Det är snarare bättre att ligga lite under vad som är rekomenderat för det aktuella objektet. Sedan så är det som sägs ovan svårt att det råd och veta vilken kunskap ts besitter. Själv så skulle jag gjuta med betong som man måste vibrera. Men som sagt det är upp till ts att ta ställning till om denne har den rätta kompetensen. Men är man osäker så ja då är det bäst att leja någon med den kompetensen. Det gäller att räkna på formtrycket för det aktuella objektet. :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

JagArJag (trådstartaren)

#26 » 02:41:42, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till er alla som bidragit med svar.
Har ringt runt till några firmor som hyr ut maskiner men dom hade inga formar, dom hänvisar bara till doka.
Verkar inte som det är vanligt att man hyr formar om man inte är anläggningsfirma?

Kollade även med tillverkade av skalblock om man kan gjuta med skb men det tyckte dom var en dålig idé pga att skalblocken inte blir så täta så den betongen stannar kvar.
Dom tycker även generellt att man bara ska gjuta 3 skick i taget för att annars är det risk att muren rasar om man inte stödjer den väldigt bra. Många ha rju gjutit högre i en njutning, har både läst om folk som gjort det och sett folk som gjort det, så det går ju, men tillverkaren vill nog vara på den säkra sidan och inte rekommenderar något som eventuellt kan gå snett.
Dom rekommenderar även en rejäl sula att placera skalblocken på innan gjutning, framförallt om man inte har en platta som man ska placera blocken på.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#27 » 02:44:50, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det där sammanfattade rätt bra. Vi använde elrör som distanser inne i formen och rundjärnet genom dessa rör. Det lämnade förstås hål efter att man knackat bort rundjärnen men det har oftast ingen betydelse... Vi gjöt 2,2m i gången eftersom att gjuta 6,5m högt på en gång verkade nog lite väl galet... Formen byggdes av liggande 4 tum bräder mot stående 2x4 plankor c/c 30-40 cm. Sedan mot dessa stående kommer vågrät parvis 2x4 plankor med ca 50-60cm c/c där formjärnen borras och träs emellan, 1cm spalt alltså mellan plankorna. Längst ner är en typ 2x6 fastborrad i golvet. Sedan börjar man att sträva upp ena sidan fullständigt. Därefter drar man alla formlås(dessa hyrs) och strävar andra sidan(vid behov).

Det här är lite samma princip fast med lodrät brädning:
Originalets URL: http://mattstocken.se/onewebmedia/IMG_2248.JPG


Oj, 6,5m högt, då förstår jag att ni gjorde det i omgångar, jag trodde hela gjutningen var på 2,2 meter totalt, därför jag undrade varför ni gjöt i omgångar :)
Vad gjorde med underlaget innan du började gjuta?
Hur fick ni dom olika omgångarna med gjutning att fästa mot varandra? bara med hjälp av att föregående gjutnings armeringsjärn stack upp 0,5m eller gjorde ni även annat, t.ex. extra grova märken i betongen så den nya betongen skulle fästa rejält?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Bjørn

#28 » 08:14:57, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I forhold til skalblock så varierer nok anbefalinger og egenskaper mye mellom ulike fabrikat :smile:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

ja-bond77

#29 » 08:30:52, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog bara järnen som stack upp från föregående matta som höll ihop de olika lagren. Underlaget? Ja det är väl golvet då, det gjöts först.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Optimist och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se