Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Tre eller z profil på stålhall-isolera

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dimmu (trådstartaren)

#1 » 20:27:45, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei har en stålhall med cc5 meter liggande. blir isolerade betongelement nederst och plåt på taket/resterande vegg. Har blivit rekomandert z profil från hall leverandøren til (tak/vegg mellan stålstommarna),men jag tror jag vil kosta på vindduk under plåten -då kan man ju isolera sen :idea: .
Men då skal det vel være litt mellomrum mellan duk ock utvendig plåt.
er det då enklare at anveda en passande tredimmensjon skruva dit den legga på vindduk legga passande trelist oppå duk sen skruva dit plåt :idea:

Vet det fins sandvitch element men jag tyckte erbjudandet låt dyrt och jag tycker inte dom har så snygg finish utvendigt på en gammal bondegård,men jag tar kansje fel :!: kontra arbetet med duk under vanlig plåt? har tid och arbetlust at hålla på invendigt sjelv.


Eller hur har ni gjort det :klia:
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



RRO

#2 » 21:07:38, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag jobbar med att bygga stålhallar och vi använder isolering med "papp" på ena sidan (ut mot ytterplåten) och det fungerar bra.
Jag har vid några enstaka tillfällen monterat riktig vindduk som kunden ville ha som "extraförsäkring". Vi satte då den direkt på utsida z-regeln mot ytterplåt.
Alltså från utsidan: väggplåt - vindduk - z-regel.
Eftersom luften cirkulerar friskt mellan korrugeringarna nedifrån början av väggplåten ända upp till vinden så tror jag inte något trä behövs mellan z-regel och plåt.

Vad gäller sandwich-paneler är det ett underskattat byggmaterial. Om du får tag på en bunt andra sorteringen av paneler till rätt pris så är det bara att bygga, utseendet spelar faktiskt inte så stor roll. Om de är av olika färg eller skadade så är det bara att regla utsidan och sätta träpanel så ser det bra ut :thummar:
Med rätt utrustning (teleskoplastare/hjullastare med kranarm & sugklocka eller annat sätt att säkra panelerna) så sätter du upp väldigt många kvadrat sandwichpaneler på en dag och de panelerna är trots allt mer eller mindre färdig vägg, ute och inne.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60
BM T35 TD70 -55

dimmu (trådstartaren)

#3 » 00:10:53, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei tack for fint svar och bra beskrivning- va pris kommer b vare element på? hur festar man plåt /trepannel vegg på utsidan?
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

RRO

#4 » 12:48:08, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har dålig koll på panel priserna men runt 300-400 kr/kvadraten har jag för mig att man får betala. Från 50 till 250 millimeters tjocklek vet jag att det finns och upp till 8 meters längd.
Jag har inte själv monterat reglar på panel men jag skulle nog först fästa tex en tunnare remsa slätplåt med montageskruv direkt på panelerna och sedan skruva fast reglarna i slätplåten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60
BM T35 TD70 -55


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se