#4 » 22:20:48, 31-12-2014
Lantmäteriet tar betalt för två saker, att du blir ägare och för att fixa pantbrev om du behöver låna till köpet. Båda avgifterna räknas fram på olika sätt, både en mindre fast kostnad och en procentsats av köpesumman. Betalar du under 80% av taxeringsvärdet så blir det bara den fasta kostnaden för att registrera dig som ägare.
Det finns anledning för dig att gå till lantmäteriets site för att läsa, dom har även en funktion för att räkna ut dom kostnader du ska betala, dvs fasta kostnader plus procentavgiften.
Leta efter oantbrev/inteckning och även efter lagfart på deras site så ser du vad som gäller.
Sen måste du registrera dig som enskild firma (eller annan bolagsform) om du äger skog, i allafall om det är mer än några få träd, vet inte var gränsen går om det finns någon, skatteverket vet sånt, men generelt måste man registrera firma om man äger skog.
Det kostar inget att registrera sig för fa skatt, bara en blankett man skickar in till skatteverket.
Är du inte duktig på bokföring är det bra att ha en bra revisor för att få hjälp med åtminstone deklaration och momsredovisning samt bokslutet, även om man gör dem löpande bokföringen själv.
Räkna med att revisorn vill ha några tusenlappar per år för den hjälpen.
Kostnad för försäkring beror helt på storleken av skogen i hektar och skogskubik. Ring tex länsförsäkringar så borde dom kunna ge ett cirkapris om du beskriver hur mycket du vill försäkra.
Sen ska det skrivas papper vid själva köpet och kan du inte skriva sånna så bör du ta hjälp av tex lrf konsult eller liknande mäklarfirma så det inte blir fel. Går att skriva egna papper men man måste göra det på rätt sätt.