Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Privat väg

62 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

islander

#46 » 23:30:32, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gonzzos skrev:För att inte sitta med hela ekonomiska ans vid ev anlitande av lm är det bästa vägen att bilda en förening först?


Att det skulle föreligga någon risk tror jag inte du ska oroa dig, inga regler utan undantag förstås, en sak som måste uppfyllas vid bildandet av en gemensamhetsanläggning är ju att den ska vara ekonomiskt motiverad, finns det redan ett sätt att sköta vägen som fungerar så är det ju knappast motiverat..

Sen måste man inte bilda en ny förening det kan ju finnas vägföreningar i närheten som kan tänka sig att sköta ytterligare gemensamhetsanläggningar, det vinner alla på, det är ju vissa kostnader som man har oavsett om det är 10 eller 50 medlemmar, för att inte tala om att få ihop en styrelse, bedtydligt lättare med 50 än 10 medlemmar det är ju dessutom lättare att få tag på entreprenörer om man har längre vägsträckor som ska skötas..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70



dc_lindberg

#47 » 23:31:10, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör så här då i det här läget gällande vägen.

Beställ ut kartor, förmåner och belastningar för samtliga berörda fastigheter.
Läs noga igenom dokumenten och kartorna.
Troligtvis måste du vända dig till Landsarkivet i Östersund (?) för kompletterande handlingar (=kopior av äldre dokument).

När du är väl inläst på de tillgängliga "gratis" dokumenten, gör då en sammanfattning och bifoga kopia på hela din utredning till LM; då sparar du enormt mycket tid och kostander i 10 000's kronors klassen.

En LM förrättning kostade kring 100-150 000 kr / 100m gräns i Uppsala Län kring 2007-ngt då jag blev tvungen att begära rätt till väg till min fastighet (man hade lyckats glömma bort det när man skapade min fastighete ca 1908... snacka om kalldusch!). Slutade på ca 85 000kr i avtalskostnader med Banverket som var den fastighet jag behövde vägrätt av. Samma vägrätt, men som Official Servitut hade kostat minst 300 000 enligt grov överslagsräkning/uppskattning av lantmäteriet; mycket bättre avtal, men då hade avtalet inte varit klart än idag...

Upprepar min syn på situationen som denna:
- skydda din egen rygg! -
Ingen tackar dig för att du är snäll, undfallande, förlåtande, osv.
Att det blir bråk med de som redan börjat bråka är oundvikligt oavsett vad du gör. Lidingö Kommun etablerade "förhandlare" för några år sedan; "annan person" som är opartiskt som medlar; bråkstakare lyssnar lättare till sakargument från annan än från part i mål...
Lidingö påstod sig ha sparat mycket stora kostnader och lyckats gjuta olja på osämjans vågor = de såg detta som direkt lönsamt jmf med att låta byråkratins kvarnar börja mala... :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Anders Edholm

#48 » 23:32:29, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föreningen är ju till för vägen.
Så bilda en samfällighetsförening eller gå med i en annan.
Och börja ha protokollförda möten.
Med samtliga kallade.
Om ni sedan kommer överens om andelstalen eller att lm får sätta dem de får framtiden utvisa.

Förrättningen och lm kommer att dela upp vägen efter andelstalen och skicka fakturan delad i andelstalsbitar till berörda.
Om du begär förättning och den inte går igenom kommer du inte undan kostnaden för att ni har en förening.
Jag tror det blir svårt att få till en förättning om inte merparten vill.
Spännande att se hur det går för dig då vägar och äganderätt kan vara hemska.
Jag har själv en väg som delar min mark där Lantmäteriet vid en förättning någon gång missat att ta med min fastighet.....
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

enok75

#49 » 23:34:27, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

var inte så säker på att det är lättare att få ihop en styrelse i en stor förening än i en liten jag tror snarare tvärtom, men se också till att ha roligt i föreningen

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Hansborg

#50 » 00:03:11, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte lantmäteriverket göra en vägavgifts fördelning för berörda parter, väganvändarna är väl kända??
Det är ju mycket enklare om ett utomstående proffs bestämmer hur det skall fördelas, det sorterar ju bort en del gaphalsar!
Så behöver in dom godmodiga ta hela smällen! :slag:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dc_lindberg

#51 » 06:25:43, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lidingö-modellen :)
Det vore den absolut bästa lösningen här och nu.

Lantmäteriet anvisar enbart "ägande".
Tingsrätten reglerar yrkanden som,
Kronofogden inte kan driva in när det råder en tvist om fråga/krav...
Polisen ska sära på partera så kostnader och ersättningar endast delas ut i form av skriftligakrav och monetära erlägganden (se "grannfejden" i Piteå/Happarande(?)-trakten).

Staten löser alla sådan här situationen med oss medborgare enligt devisen "betala - eller du råkar illa ut!". Staten har monopol på den formen av lösningar gällande att driva in medel som den anser sig ha rätt till...

Finns det en chans att få till Lidingö-Modellen; använd den :)
(under tiden se till att få ordning på juridiken;
a) vem äger vägen
b) vilka äger nyttjanderätt av vägen
c) hur skall driftkostnaden för vägen och underhållet av vägen delas upp mellan dessa.
Avtalsservitut är billigast och tar kortast tid att få till, Official Servitut är bäst men tar oöverskådlig tid (åratal) att få till och innehållet går inte att styra/avtala fram (LM bestämmer självsvåldigt vad de anser är bäst...).
Avtalsservitut leder mer till Tingsrätten som tvistemål vid problem...
Official Servitut ger Kronofogden möjlighet att ingrip med full styrka (dvs i praktiken avhysa, "städa" och delge betalningsföreläggande).


Sköt det snyggt så kommunen inte får för sig att anlägga en ny väg där på fastighetsägarnalängsvägens betalningsansvar... många kommuner gör så nu i Sverige... å då skiter de fullständigt i kostnaden för vägen, och underhålleskostnaderna som de också kommer att debitera fastighetsägarna längs vägstumpen för... vi talar kanske en ½-1 miljon, eller så, per fastighet med kanske 100 000 / år i skötselkostnader och full debitering för omasfalterigar, grävarbeten, osv... Sverige -är- fantastiskt...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#52 » 07:47:56, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med lantmätaren vad han tror att det kommer att kosta och hur det är om en majoritet vägrar och vem som ska betala då för här kommer det många olika bud.
Om ni gör det ordentligt på en gång så undviker ni en del bekymmer i framtiden och de problem som kommer upp blir enklare att lösa. De största bekymren brukar bli när det kommer en ny ägare som inte har bott vid en enskildväg tidigare och tror att allt ska vara som vid en stadsgata. Det kan gå att få bidrag för underhållet av vägen från kommun eller stat och då brukar kravet vara att det är bildat en vägförening när det finns flera fastigheter efter vägen.

För cirka tio år sedan blev vi tvingade i min by att bilda en samfällighetsförening för den samfällda marken i byn. Det kostade 23000 sek + moms och det var 86 delägare spridda över hela världen som han hittade rätt på. Då var han även ut någon kväll och läste lagen för oss (informerade om bildandet och våra rättigheter och skyldigheter.) Det som brukar kosta är när han måste ut och mäta eller det är många som klagar. Då tickar taxametern.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#53 » 08:31:49, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LM lämnar endast uppgift om kr/h.
Ärendes totalkostnad vill de inte uttala sig om.

Tror Ivar, jag, och alla andra egentligen säger precis samma sak. Vi presenterar bara våra erfarenheter och synsätt från olika perspektiv.
Sammanfattningen är väl, att du sitter med en tickande bomb - det gäller verkligen att desarmera den, och snabbt, effektivt, samt slutgiltigt.

Min fastighet tog 11 års arbete för att finna alla gamla dokument/avtal och ordna med kompletterande avtal - så du kanske bör gardera dig i alla fall, "blockera" så mycket som möjligt (=köpa tid) tills du kan få ordentlig reda på det juridiska med vattentäta avtal.
Man behöver handlingsutrymme (=tid) - mycket mer än man tror när man inleder ett ärende...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tracker

#54 » 08:32:35, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi gjorde en enkel gemensamhetsanläggning för 4 fastigheter (avlopp) alla var överens och vi hade alla förutsättningar med oss.
Det kostade 53 000:- 13 250:- / fastighet
1 timme träff hos LM, vi hade gjort alla kartor färdiga samt fixat alla servitut inom oss själva.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dc_lindberg

#55 » 08:46:59, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter fullt rimligt tracker.
Det är ungefär de priser jag fick från LM kring 2000, med brasklappen "det förutsätter dock att samtliga parter är helt överrens och att ingen ändrar sig / överklagare" och så fick jag ett exempel från den lantmätaren på ett så enkelt ärende som pga av att en av de berörda parterna ändrade sig hamnade lite högre i kostnad... ca 280 000 ... med stämningar och åtal gällande att den som ändrade sig inte heller ville vara med å del på kostnaden...

OM TS gör som jag föreslog i inlägg ovan - att göra "hela arbetet" åt LM (samla dokument, ordna med avtal med berörda parter, osv och lämna in ett färdigt önskemål/förslag) då -tror- jag de kan få ärendet löst till en kostnad snarlik den du beskriver, men...
- I TS fall så är ju det redan en konflikt. En eller flera har olovandes utfört arbeten på mark de inte äger och sedan skickat räkningen till den de tror äger marken... så gör man inte... gör man så så får man räkna med att det får konsekvenser...
>>>>> Här gäller det att hjälpa TS skydda sig, och att få ordning på oklarheterna.<<<<<

Oberoende part, "medlare", kanske kan få de som gått förlångt att inse vad de gjort och att öppna sig för att finna en hållbar långsiktig lösning :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

v702

#56 » 10:09:22, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:vi gjorde en enkel gemensamhetsanläggning för 4 fastigheter (avlopp) alla var överens och vi hade alla förutsättningar med oss.
Det kostade 53 000:- 13 250:- / fastighet
1 timme träff hos LM, vi hade gjort alla kartor färdiga samt fixat alla servitut inom oss själva.


Skitstövlarna på latmäteriet jobbar mot en intern prislista trots att de egentligen ska räkna på varje jobb. Priset ovan stämmer bra mot listan, jag frågade på markbyte mellan två fastigheter med alla underlag klara och han slog upp pärmen och sade ca 25'. Svinaktigt dyrt för ingenting, nya latmäteriet är en enorm black om foten för all markhantering.
De är löjligt dyra och gör tyvärr löjligt mycket fel, fel som de aldrig tar ansvar för och som de/den drabbade får betala. För åkte de alltid ut och gjorde ganska grundliga arbeten, idag tittar de på satellitbilder och tar bort lr lägger till vägar mm godtyckligt.
Alltför många nödvändiga åtgärder och regleringar skjuts på framtiden lr går i stå för att folk helt enkelt inte kan motivera den ohemula kostnaden. Samhällsfientlig verksamhet utövad av staten!
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

3 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#57 » 11:32:02, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702... jo de tar betalt 2ggr för samma sak... "att vara på jobbet och jobba"...
De har lön av staten för att arbeta, sedan debiterar de oss medborgare för att utföra det arbete som staten betalar dem för att göra...

Titta bara på vad kommunerna tar i "bygglovsavgift", "igångsättningavgift", "slutbesiktningsavgift"... osv...

Alla andra verksamheter på marknaden är skyldiga enligt konsumentköplagen, konkurrenslagstiftningen, osv att kunna uppge slutkostnaden för/till kunden... varför LM inte omfattas av detta har jag inte lyckats klura ut...
Att köpa tjänsten av LM är helt klart att likställa med "att köpa grisen i säcken med ett Carte Blanche"... Nu har väl LM inte betett sig illa (vad jag hört) men det är lik förbenat förbaskat obehagligt att beställa en tjänst där man tvingas acceptera Carte Blanche för kostnaderna och totalt mörker gällande arbete/tid/osv... där man inte kan få ett klart besked om när produkten skall/kommer att levereras, där man saknar möjlighet att belägga företagaren ("staten") med vite och eller andra påskyndande och tillskärpande incitament...
Besynnerligt hur lagen bara gäller i en riktning och hur vissa kan undtas från den... hm...

Samtidigt - bara att betala och se glad ut ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#58 » 11:41:49, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har redan fått en räkning å den ska betalas eller bestridas bara den saken kan bli bökigt att räta ut när motpartens firma är avsändare om jag inte missat något! Han borde gå skadeslös inkl.advokatkostnad bla. å moträkning på spilld arbetstid för den där motparten är nog en fräck typ som chansar på att skrämma folk å han har ju redan lyckats med några tydligen! Framgång föder framgång :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tracker

#59 » 13:12:15, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
tracker skrev:vi gjorde en enkel gemensamhetsanläggning för 4 fastigheter (avlopp) alla var överens och vi hade alla förutsättningar med oss.
Det kostade 53 000:- 13 250:- / fastighet
1 timme träff hos LM, vi hade gjort alla kartor färdiga samt fixat alla servitut inom oss själva.


Skitstövlarna på latmäteriet jobbar mot en intern prislista trots att de egentligen ska räkna på varje jobb. Priset ovan stämmer bra mot listan, jag frågade på markbyte mellan två fastigheter med alla underlag klara och han slog upp pärmen och sade ca 25'. Svinaktigt dyrt för ingenting, nya latmäteriet är en enorm black om foten för all markhantering.
De är löjligt dyra och gör tyvärr löjligt mycket fel, fel som de aldrig tar ansvar för och som de/den drabbade får betala. För åkte de alltid ut och gjorde ganska grundliga arbeten, idag tittar de på satellitbilder och tar bort lr lägger till vägar mm godtyckligt.
Alltför många nödvändiga åtgärder och regleringar skjuts på framtiden lr går i stå för att folk helt enkelt inte kan motivera den ohemula kostnaden. Samhällsfientlig verksamhet utövad av staten!


Jag överklagade kostnaden till Nacka Tingsrätt, vi hade fått ungefärligt pris på 15-25 tusen,
Gjorde en likadan förrättning året innan på annan fastighet med en erfaren lantmätare det gick på 30 tusen,
Nu var det en nybakad kille som inte hade ngn koll, så timmarna rann iväg bara för att han inte kunde sitt jobb.
Tingsrätten ansåg att de nedlagda timmar vara rimliga och avslog vårt krav på sänkning.

Mitt tips är att ta in offert/fast pris på uppdraget innan, det tjänar man nog alltid på när det gället LM
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

v702

#60 » 14:01:29, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
v702 skrev:
tracker skrev:vi gjorde en enkel gemensamhetsanläggning för 4 fastigheter (avlopp) alla var överens och vi hade alla förutsättningar med oss.
Det kostade 53 000:- 13 250:- / fastighet
1 timme träff hos LM, vi hade gjort alla kartor färdiga samt fixat alla servitut inom oss själva.


Skitstövlarna på latmäteriet jobbar mot en intern prislista trots att de egentligen ska räkna på varje jobb. Priset ovan stämmer bra mot listan, jag frågade på markbyte mellan två fastigheter med alla underlag klara och han slog upp pärmen och sade ca 25'. Svinaktigt dyrt för ingenting, nya latmäteriet är en enorm black om foten för all markhantering.
De är löjligt dyra och gör tyvärr löjligt mycket fel, fel som de aldrig tar ansvar för och som de/den drabbade får betala. För åkte de alltid ut och gjorde ganska grundliga arbeten, idag tittar de på satellitbilder och tar bort lr lägger till vägar mm godtyckligt.
Alltför många nödvändiga åtgärder och regleringar skjuts på framtiden lr går i stå för att folk helt enkelt inte kan motivera den ohemula kostnaden. Samhällsfientlig verksamhet utövad av staten!


Jag överklagade kostnaden till Nacka Tingsrätt, vi hade fått ungefärligt pris på 15-25 tusen,
Gjorde en likadan förrättning året innan på annan fastighet med en erfaren lantmätare det gick på 30 tusen,
Nu var det en nybakad kille som inte hade ngn koll, så timmarna rann iväg bara för att han inte kunde sitt jobb.
Tingsrätten ansåg att de nedlagda timmar vara rimliga och avslog vårt krav på sänkning.

Mitt tips är att ta in offert/fast pris på uppdraget innan, det tjänar man nog alltid på när det gället LM


Men... har en bilverkstad lr dylikt lämnat en prisuppgift finns det gränser för hur mycket den får överskridas. Samma borde väl gälla för lm? Förstår inte hur tingsrätten tänker (men det gör jag ju aldrig).
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se