Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Privat väg

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

gonzzos (trådstartaren)

#1 » 20:33:24, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå ny vägtråd
Jag bor sist på en privat väg utan vägförening eller liknande ca 600 meter lång där jag är markägare halva biten.På vägens sträckning finns utöver mig 4 st fast boende och 3 tomter med olika ägare det är även en bonde som arrenderar mark av en utomstående som nyttjar vägen.Jag har skälv sedan 1994 skött på vägen med grusning dikning snöröjning och snökäppar.En av grannarna har alla år vart med och betalt ca 1500 per¨år. Övriga har inte betalt ett öre eller frågat om dom ska vara med och dra lasset.Fastigheter har ju under åren bytt ägare och för ett par år sedan dök d upp en pellejöns och frågade om jag hade vägen plogad till 06.00 när han åkte till jobbet?Tydligen hade mäklarn sagt att d va jag som skötte på vägen och de vart bara att snacka med mig så va d klart.Så blev det ikke.
Nu har 2 andra grannar byggt stall och verkstad utmed vägen som tagit stryk av tunga transporter och sönderkörda vägkanter och havererade vägtrummor.1 av grannarna har tydligen best grävjobb av en entreprenör som redan var på plats och grävde åt honom för att fixa skadorna detta utan att prata med någon av oss andra.
Fick nu idag en handskriven pappers lapp med kontonr och summa som jag skulle betala för detta jobbet
delat på 5 hushåll.Alltså ett jobb jag inte best och orsakat skadan och som lök på laxen dikning och byte av vägtrumma utmed granne 2s egen väg där han bara kör skälv
Är det konstigt om man blir förbannad? Har väl inte direkt tänkt betala men hur gör man för att slippa sånt här skit fram över?Är d väg förrening som gäller eller vad hade ni gjort för att få ordning sånt här?
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak



LeifAndersson

#2 » 20:39:15, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta lantmäterit och hör vad de föreslår.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

spaks

#3 » 20:43:47, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var visst ett fint "typexempel" på hur mycket osämja en gemensam väg kan skapa. Jag har väl varit med om en del av det du nämner och den slutgiltiga lösningen var att bilda ett "Väglag", så heter det i Finland i alla fall.
Det finns officiella regler och förordningar för hur det ENLIGT LAGEN skall fungera, så behöver man inte bry sig om handskrivna räkningar av egenmäktiga vägfixare, som då kanske just fixar sin egen vägstump -och då skall nog alla betala.
Vi hade en karl från kommunen(?) eller var det en lantmätare, inte helt säker nu. Han delade upp ägar/betalningsandelar enligt hur lång sträcka en delägare har och även hurdan trafik, typ tung trafik som orsakar mer slitage. Allt enligt modeller och LAGEN! Punkt och slut, inget mer gnäll..

Bilda ett väglag, annars slutar det med att du gör nå't du kommer att ångra..
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94

PerJohansson

#4 » 20:45:46, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bestrid "fakturan" skriftligen.

Är det på din bit eller den andra biten som arbetet utförts?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

gonzzos (trådstartaren)

#5 » 20:46:37, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

D får bli ett samtal till dom.Man har nog av smidighet och i tron om att man ska slippa en del krångel lämnat dom ute tidigare men när man ändå få dra hela lasset och nästan hela kostnaden skälv så känns det som man inte har något att förlora.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

enok75

#6 » 20:46:53, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog det enda rimliga att bilda förening för att få ordning på det hela. kolla i EVA-REV försök få tag i den boken står mycket intressant i den boken
http://www.revriks.se/publikationer/eva_rev_handbok/
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

gonzzos (trådstartaren)

#7 » 20:52:58, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Bestrid "fakturan" skriftligen.

Är det på din bit eller den andra biten som arbetet utförts?

Det var bara en skrift på blankt papper ingen spec eller moms utan bara en kopia på original fakturan.
1 trumma på den gemensamma vägen och en på en vägbit som ansluter till en av fastigheterna.
Ingen grävning på min mark men om d är så här enkelt att kamma in pengar så ska åkerman få jobba utmed min vägbit som rackarn i vår
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

gonzzos (trådstartaren)

#8 » 20:56:50, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på om d är någon mening med att skriva ner en faktura till resp med kostnader för grus snöröjning och hyvlning och isf hur många år tbaks man ska gå? Mest bara för att se reaktionen
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

LeifAndersson

#9 » 21:07:38, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bry dig inte om det, utan prata med lantmäterit och förklara saken. De ska ordna så det är ordning på utfarter från fastigheter. Om det blir en vägförrättning eller skapande av vägsamfällighet tar de ställning till.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LandVes

#10 » 21:15:06, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sönderkörningar står den för som kört i sönder vägen för, tex om någon kör för tung trafik än vad vägen är byggd för. Slitagekostnader delar "föreningen" på.

Jag tycket ni ska bilda en samfällighet, då hjälper länsstyrelsen er med hur många andelar var och en ska bistå med. Om tex en mjölkbonde finns på samma väg med många transporter kan han bli tilldelad 2-3 andelar och på så vis betalar mer pga slitaget.

Innan vägen lagas får ansvarsfrågan först utredas, vems ska betala? Sedan kan jobbet beställas och betalas.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#11 » 21:16:48, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som Leif A skrev. Ta kontakt med lantmätaren och prata med honom. Där kan du ta upp hur du ska göra med kostnaden för tidigare underhåll. Är vägen längre än en kilometer så kan ni ansöka om statligt bidrag för underhåll och snöröjning. För att få statsbidrag så måste vägen vara i ett visst skick när man bildar vägföreningen men det vet lantmätaren. Kostnaden för att bilda föreningen och eventuell tidigare underhåll delas enligt andelstal när ni bildar föreningen.
Men börja med att bestrida fakturan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikkel

#12 » 21:26:55, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Leif, det är lantmäteriet som gäller, i alla fall om ni inte kan komma överens som goa :shake_hands: grannar.

Men om vi nu ska spåna lite, så du har koll på förhandlingsläget :hotar2: så skulle det vara bra att veta vem som äger den delen av vägen som flera använder gemensamt. Gjorde 2 bilder. Bild 1 där ligger vägen över flera markägare. Bild 2 där ligger vägen på en markägare, vem är det ? Eller är det så att vägen utgörs av en samfällighet (märks S på kartan) där de olika fastigheterna redan är delägare ? Vilken av bilderna verkar stämma överens med hur du har det Gonzzo.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#13 » 21:28:27, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ooops, här kommer bilderna
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

gonzzos (trådstartaren)

#14 » 21:35:51, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte helt med där men jag äger största delen av vägen och jag tror men vet ej att dom som bor utmed vägen har servitut på att köra på vägen.övrig del ägs av 2 markägare 1 som best grävning och en som fått sin egna anslutningsväg dikad och trumma bytt som han skälv kört sönder
Här handlar det inte om att stoppa någon från att åka på vägen utan kostnader för underhåll och vilken del som ska ingå.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

Valmet 702

#15 » 21:40:47, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog ingen ordning på en sådan enskild väg utan lantmäteriförrättning. De har mallar för att beräkna de olika fastigheternas andel, skog och jord får större andel, fritidshus liten andel och åretruntboende mittemellan. Lång väg ger större andel, endast kort väg mindre osv. Tonkilometermetoden tror jag det heter. När lantmäteriet fastslaget respektive delägares andelstal kommer sen ytterligare en STOR faktura, från lantmäteriet.
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastighet ... llsammans/
Senast redigerad av Valmet 702 21:41:58, 04-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se