Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Privat väg

62 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Ulf

#31 » 01:13:08, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna heller inte med att LM är det raskaste här i världen!

Här lämnades det in för fastighetsbestämning och reglering mars 2009, dom är inte färdiga än.
Men i somras satte de ut en del pinnar, ska det bli sex, kanske sju år?

Men en vägförrättning kanske är snabbare...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



BGullb

#32 » 09:17:38, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med en registrering hos Lantmäteriet är att det blir inskrivet och diariefört på fastigheterna.
Detta gör att en "belastning" finns på fastigheten och vid en försäljning så kommer den nya ägaren inte att kunna komma undan ev kostnader.

Jag uppfattade inte om utfarten från "er" väg gick till en av trafikverkets vägar eller till en befintlig vägförening´s väg.
Går den till en annan vägförening så kanske det vore enklare att lägga till den där då ni redan borde vara "delägare/betalningsskyldig" i denna.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

dc_lindberg

#33 » 10:03:41, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

gonzzos skrev:Funderade på om d är någon mening med att skriva ner en faktura till resp med kostnader för grus snöröjning och hyvlning och isf hur många år tbaks man ska gå? Mest bara för att se reaktionen


Som företagare får du skicka första fakturan sista dagen innan 10 år har gått sedan faktureringen skulle ske.
Lagen om detta kom/ändrades 1992.

Rent för dj.* som privatperson eftersom man är "rättslös" mot detta, men "guld" för en som företagare när man har kunder ss dem du beskriver.

Vad du än gör blir det tydligen bråk...
Anmäl mäklaren till deras samfund, eftersom mäklaren låtit köpare tro/anta/veta(?) att något gäller som inte finns... Det är ett allvarligt övertramp som mäklare och bör leda till disciplinära åtgärder och skadestånd.

Hade en fastighet till vilken gick en samfällighetsväg.
Lantmäteriet sa till mig att inte gräva djupare när vi tillsammans kom fram till att "ingen vet"; fanns inga dokument om föreningen, dess medlemmar, avtal, kostnader, ansvar, osv...

Gällande fakturorna som du fått.
Polisanmäl (för att skydda din rygg).
Bestrid skriftligen - lämna kopia på bestridander med polisanmälan.
(föreslår du använder fax, och snigepost med REK och MB samt om möjligt även e-post med svarskvitto)
De som låtit utföra arbetena på vägen har begått brottet Egenmäktigande, eftersom vägen är sönderkörd/grävd kan det klassas som allmän-fara eftersom vägen är öppen för allmänheten, det som grävts ned kan också röra sig om lagbrott ff.a. miljöbalken men kanske även bygglovspliktiga åtgärder: du måste anmäla detta till kommunen trots att det kan ge dit initialt trassel, för kommer kommunen på det se'n så lär du få försöka försvara dig mot "men han gav ju mig muntligt lov och sa att vi absolut inte behövde upprätta något skriftligt!"...


Beklagar verkligen din situation :(
Satt själv med en fastighet i över 10 års tid med en granne som försatte mig i liknande juridiska trassel, med en polismyndighet som gav fullständigt ... i att sköta sitt jobb... å vem fick trassel med miljö- och bygg?... Tackvare de anmälningar jag gjorde prompt från första stund så blockerades mupparnas trakasserier.

När någon gör såsom det du beskrivit så kan det förvisso ske i ren okunskap, men av den kompletterande infon så ter det sig som de "tagit sig rättigheter"... "ger man f.* lillfingret så tar han resten av handen också..."

Skydda din egen rygg!
:huh:
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#34 » 10:47:30, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver du ju inte direkt anmäla saken till Europadomstolen, ta ett snack med Lantmäterit och hör vad de säger. Blir inget bättre förhandlingsklimat för att man anmäler sina grannar kors och tvärs, det finns andra bättre metoder att lösa grannrelaterade oklarheter på!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gonzzos (trådstartaren)

#35 » 13:37:52, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag snackat med 2 trevliga kvinnor på lantmäteriet och börjat nysta i vägen,Det finns tydligen minst 10 fastigheter som är inblandade där olika väg servitut tydligen finns.Så lantmäteriet ska försöka kolla upp vad som gäller för samtliga och återkommer senare i veckan.
För dom med liknande bekymmer är ett samtal dit att rekomendera.
Nu löser d ju inte mina bekymmer direkt men en bra början är väl att få klart i vem som är med i vägen eller inte.
Efter d så kommer väl den fina uppgiften att dela på kostnaderna för vägen och d är väl där som d blir stop.
Och det är väl där som lantmäteriet kommer in i bilden på allvar.

2 personer gillar det här inlägget.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

södergård

#36 » 13:50:53, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lätt med alla ägare.
Har en som jag samarbetar med ang lite maskiner. Han bor också längst in på vägen. Flyttade in en ny granne som i princip krävde att han skulle hålla vägen öppen för snön.
Efter koll med lm så visade sig att vägen inte ens tillhörde ngn av dom som bodde där. Tillhörde en annan gård 5km därifrån.
Tydligen på 1800 talet hade den gården haft skog där som de sålt ifrån MEN de hade inte sålt ifrån vägen hade fortsatt o tillhöra den gården...
Men de kom överens om själva om hur fördela vägen utan o blanda in lm
södergård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:06:14, 23-04-2011
Ort: vadstena
Maskintyp: Traktor

gonzzos (trådstartaren)

#37 » 18:37:36, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Fördelen med en registrering hos Lantmäteriet är att det blir inskrivet och diariefört på fastigheterna.
Detta gör att en "belastning" finns på fastigheten och vid en försäljning så kommer den nya ägaren inte att kunna komma undan ev kostnader.

Jag uppfattade inte om utfarten från "er" väg gick till en av trafikverkets vägar eller till en befintlig vägförening´s väg.
Går den till en annan vägförening så kanske det vore enklare att lägga till den där då ni redan borde vara "delägare/betalningsskyldig" i denna.

Vår väg ansluter mot trafikverkets väg så möjligheten att lägga till vår väg finns inte,har snackat med lm i dag och dom var hjälpsamma men d fanns ett antal frågor som dom skulle återkomma med klargörande i.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

matts.boman

#38 » 22:52:29, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver, "privat väg utan vägförening", i första inlägget.

Det innebär att det torde vara en s.k. delägarförvaltad väg,
vilket medför att konsensus, alltså att alla berörda är helt överens,
skall gälla angående åtgärder på vägen.

Motsatsen är föreningsförvaltning, då det finns en formellt förrättad, av Lantmäteriet,
tillsatt styrelse som sköter förvaltningen av vägen och då gäller majoritetsbeslut på stämman.

Detta är en viktig skillnad när det gäller gemensamhetsanläggningar.
Delägarförvaltning kontra föreningsförvaltning.

Grunden är alltså att utan formell förrättning av Lantmäteriet
råder delägarförvaltning = konsensus.
Trist och dyrt,men sant.

Jag har viss erfarenhet av detta på ön...

/Matts

1 person gillar det här inlägget.
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

hedin

#39 » 12:11:31, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag bor också efter en väg utan vägförening! har fått med mej 2/3 av dom som bor efter den på att vi ska starta en vägförening. den sista 1/3 tycker att det inte behövs, dom hade ju minsann varit å hämtat 2 traktorvagnar med grus och skottat i hålen... för 30 år sen, så det var ju inge fel på vägen. men den var i bedrövligt skick, dikena var inga diken utan det var vägen som var ett 20cm djupt dike. i somras ledsande jag och tog hem grävarn och dikade från storvägen och upp till våran infart, ett skogsbolag har kört ut ett par tusen m3 virke här sista åren, i tjällossning. jag ringde dom och förklarade läget, vägen var inte bra innan men den vart absolut inte bättre när dom körde ut virke i tjällossningstider, det var inga diskussioner, klart att dom skulle göra rätt för sej, vad bra sa jag hur mycket grus får vi? så mycket som det behövs vart svaret! det vart ca 200 ton på knappt 500 meter.
nu har vi en helt ok väg och gubbarna håller på att "tina" lite ang vägförening
hedin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:27, 20-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Holder p70

gonzzos (trådstartaren)

#40 » 12:44:28, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hedin skrev:jag bor också efter en väg utan vägförening! har fått med mej 2/3 av dom som bor efter den på att vi ska starta en vägförening. den sista 1/3 tycker att det inte behövs, dom hade ju minsann varit å hämtat 2 traktorvagnar med grus och skottat i hålen... för 30 år sen, så det var ju inge fel på vägen. men den var i bedrövligt skick, dikena var inga diken utan det var vägen som var ett 20cm djupt dike. i somras ledsande jag och tog hem grävarn och dikade från storvägen och upp till våran infart, ett skogsbolag har kört ut ett par tusen m3 virke här sista åren, i tjällossning. jag ringde dom och förklarade läget, vägen var inte bra innan men den vart absolut inte bättre när dom körde ut virke i tjällossningstider, det var inga diskussioner, klart att dom skulle göra rätt för sej, vad bra sa jag hur mycket grus får vi? så mycket som det behövs vart svaret! det vart ca 200 ton på knappt 500 meter.
nu har vi en helt ok väg och gubbarna håller på att "tina" lite ang vägförening

Sånt är ju trevligt att höra när d fixar sig utan en massa tjabb.
Jag känner väl att i mitt fall är det bara rädslan att d kommer att kosta några kronor som gör att vissa reser ragg.Men d är väl så att jag skämtbort dom under många år genom att alltid ta hela kostnaden skälv,och nu när d för första gången är någon annan som fått en kostnad som d ska delas.
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak

Tomas S

#41 » 13:21:28, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara dumt att inte låta Lantmäteriet göra en förrättning och bilda en riktig vägsamfällighet. I vår by gjordes detta år 2000, 24 fastigheter på knappt 2 km väg.

Lantmäteriet räknar fram hur stor andel var och en har, beroende på året-runt/ sommargäst, näringsverksamhet/ jordbruk mm. Naturligtvis måste man lyckas få folk till styrelsen som gör jobbet, men det är inte värre än att om ingen frivillig finns ett år, så åtar man sig det själv, så får andra göra det några år senare. Sen måste man ha ordning på alla papper och skicka in lite protokoll till Länstyrelsen mm. Trafikverket kommer ut och gör syn tillsammans med föreningen med nåt års mellanrum. Vi budgeterar 70-80000:- per år för plogning, lite grusning och underhåll, och uppbär från trafikverket som bidrag nästan hälften. Emellanåt behöver vi göra andra förbättrande åtgärder; dikningar, trummor etc, och då söker vi extra medel. Ibland kan man få vänta ett år innan det finns pengar att få, men t ex i våras fick vi ca 120'000:- för bättringar av bärighet och dikningar. Och det verkar finnas mycket att söka för.

Och att allas olika viljor ska göra att man inte kan komma överens om vad och hur saker ska göras, det behöver man inte oroa sig för. Man kallar till årsmöte för att välja styrelse mm, och håller sig till mötets dagordning, kommer inte folk så har de inte tagit sin chans att tycka. Styrelsen ( vi är 3 st) sköter sen allt efter eget tycke, så länge de håller sig till stadgarna och vad årsmötet ev har beslutat i säskilda ärenden.
Plättlätt!

Och det fiffigaste av allt:
Enskilda fastighetsägare kan inte neka att betala vad som ålagts dem på årsmötet. Har styrelsen bara följt alla fomalia så kan de överlåta ev fordran direkt till kronofogden. Det brukar räcka med att påminna om detta när nån är sen med betalning.

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.

2 personer gillar det här inlägget.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

63an

#42 » 13:53:03, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur du än gör så blir det bråk å kostnader (läser om att varning för kostnader hit å dit) så bäst att göra rätt direkt å vem vet idag kanske LM tar fram okända servitut? Finns inget tråkigare än att vissa tar sej rätt å andra ska betala! Synd att Mikael Johansson inte är med för han forskade massor runt typ enskilda vägar å annat som hörde till...Ska man använda sej av typ väg eller annat så blir det "ingen tack för att man är snäll", däremot känns det som att Kalle Anka å Myran är regeln: "att orkar du de så orkar du mera" :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

matts.boman

#43 » 13:09:51, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Tomas i allt vad han skriver.
Har man en samfällighetsförening så blir allt så mycket lättare.

Jag klev in i en etablerad samfällighet i mitten av 80-talet och har varit
ordförande i drygt 20 år och det har inte varit några stora bekymmer.
Visst får man ibland lägga ner lite tid men gör man, som Tomas säger,
enligt formalia och stadgar så finns det ett regelverk kring verksamheten
som gör det skäligen enkelt.

Om man behöver mäta ut obetalade uttaxeringar så har samfällighetens fordran
högre prioritet än en skatteskuld t. ex!
Det är ett exempel på lagstiftarnas syn på samfälligheters status.

/Matts

1 person gillar det här inlägget.
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

Anders Edholm

#44 » 19:45:22, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 gör en förättning det är bäst.
Men
För att göra en lantmäteri förättning krävs särskilda skäl.
Dvs en person kan inte bestämma om det skall bli en förättning utan det gör Lantmäteriet.
Om avstyckningen till andra tomter är utfört på ett korrekt sätt finns garanterat servitut på väg.
Detta innebär att man har rätt och skyldigheter med vägen.
Troligtvis kommer ni få hicka när ni inser vad det kommer att kosta med en förättning.
Har precis gått igenom en avbruten förrättning där den som begärde förrättningen åkte på kostnaden.
Då kan ni göra en överenskommelse med andelstal i vägen där alla skriver under.
Sedan bildar ni en vägförening
Precis som vanligt.
Den som arrenderar betalar ett arrende till markägaren som är betalningsskyldig till en ev förening.
Troligtvis kommer det bara bli bråk om du kräver in gammalt.
Sätt er i ett möte och gå igenom ert problem kommer inte bli bättre om ni går via Lantmäteriet med deras 1100kr/h debitering

2 personer gillar det här inlägget.
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

gonzzos (trådstartaren)

#45 » 22:58:03, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns ju en massa olika erfarenheter kan man ju konstatera.Har i dag pratat med lm igen och dom har gjort en snabb koll på hur många som har del i vägen och där finns flera ?? som dom inte kan svara rakt på. Lantmätarn jag pratade med rek iaf att bilda en samfällighet.Så nu ska jag gå vägen vidare kommunens LM och se vart man hamnar.Förmodar att d blir stopp när d blir större oklarheter och d är där som plånboken ska fram.Jag ger detta en chans så får vi se vart d leder.
Vad jag har och välja på nu är väl att fortsätta som innan och ta hela kostnaden skälv och få fakturor från dom som anlitat folk själva för att reparera skador dom skälva gjort.Eller lägga ner och jobba med att sköta vägen som sig bör och åka i snö och gropar.
Att detta kommer att medföra en hel del kostnader är man helt medveten om men som d sett ut under 20 år känns det som inte jag har något att förlora på detta.
För att inte sitta med hela ekonomiska ans vid ev anlitande av lm är det bästa vägen att bilda en förening först?
gonzzos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:27, 15-07-2007
Ort: Tenhult
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvobm 2250 New Holland TL80 Case Maxum 1090 Mf 25 Åkerman H9b Polaris sportsman 600 Yamaha Kodiak


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], ÅkermanH7MB och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se