Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Planlösning/inredning liten verkstad

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

nikoneer (trådstartaren)

#1 » 23:23:39, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Finns mycket fina trådar om verkstadsbyggen här, har läst en hel del av dem för idéer. Jag har ett litet f.d. stall som ska bli verkstad och snickarbod så småningom.

Den större delen är 6x6 m, med 3,5 m bred port. Denna har jag tänkt använda för enklare bilmekande, sommarparkering för Grållen, lite grovsnickrande och så. Kommer gipsas osv för att kunna svetsa och slipa.

Den mindre delen är 2,3x6 m, med en hörna där elcentral, vattenkran, handfat och lite smått och gott finns. Kvar är 2,3x4 m prima utrymme att fylla. Detta vill jag använda till lite snickeri, finmekande osv. I framtiden vill jag bestycka med liten svarv och fräs, borr, hyvel, bandsåg och annat trevligt. Elvärme finns i detta utrymme.

Nu till den egentliga frågan, hur ska man möblera/inreda denna lilla del utan att det blir smockfullt? Tänkte man kan ställa en del maskiner på hjul för att kunna flytta runt, men fler idéer på smart "möblering" efterfrågas. Det större utrymmet går tyvärr inte att underhållsvärma utan en stor insats på tätning och isolering...

Mvh
Magnus
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20



L.tech

#2 » 23:39:05, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte ta lite foto och göra en ritning med dem fasta sakerna på så kanske vi får lite ideer till dig?
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

ph7

#3 » 23:51:50, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En svarv är kanske inte optimalt att ställa på hjul
du kan prova att vrida maskinerna så de står lite snett ut från väggen
då kan det bli lättare att få plats
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

nikoneer (trådstartaren)

#4 » 00:03:00, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra synpunkt där med svarven, den och kanske fräs behöver nog stå still. Bandsåg, hyvel o.s.v. är ju mindre känsliga.

Bifogar en skiss på utrymmet, det är alltså övre högra delen i bilden det gäller. Den lilla mellanväggen går delvis att riva, men elcentralen sitter ju där den sitter...
Bild
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

Loke

#5 » 20:26:21, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som folk ofta glömmer när det gäller placering av svarvar är att det bör på något sätt gå att sätta upp långa material, samma gäller fräsar.
Jag placerade min svarv så jag lätt skulle kunna ta upp ett hål i väggen om det någon gång skulle uppstå ett sånt "större" svarvjobb, men nu åker jag trots denna planeringen på att flytta svarven då enda "vettiga" placeringen av fjärrvärmecentralen hamnade precis i vägen. :sad:

Samma sak gäller fräsen, försök placera den så att det går att fräsa långa grejer, man kanske inte ser detta scenario just nu men man vet aldrig vad som dyker upp i framtiden. Jag har placerat min fräs ungefär mitt i rummet, drygt 3 meter åt ett håll och oändligt åt andra om jag förändrar förutsättningarna lite.
Att flytta en fräs eller en svarv i synnerhet bara för att svarva enstaka grejer är inte kul då man bör vattra in dom ordentligt innan jobbet kan utföras.

Tipset är alltså att man placerar grejerna så att man kan få in längre material eller att man enkelt kan ta upp en liten lucka i en vägg om behovet skulle uppstå. Att man även då tänker på att man inte placerar centrumhålet i spindeln på svarven mitt för en bärande regel. :grin:

Har sett små verkstäder där maskinerna ser ut att vara utslängda helt på måfå men det har visat sig att det finns en logisk förklaring. Placeringen av maskinerna har tvärtemot varit extremt uttänkta då långa material ska kunna gå fritt gentemot andra maskiner samt att det ska gå igenom dörröppningar och fönster.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mattias Petterson

#6 » 20:37:21, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ gärna svarven ut från fönstret och inte längs med en vägg, alltid bra med väggar för hyllor etc..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

nikoneer (trådstartaren)

#7 » 23:55:32, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort ett par snabba skisser (vridna 90 grader från förra bilden), med största skillnaden mellan dem att i ena fallet finns en liten fräs för metallarbeten, i andra fallet bordscirkelsåg för träjobb. Har inte kommit fram till ännu vad jag skulle ha mest nytta av...
Bandsåg och rikt/plan står på hjul, likaså bordssågen. Det blir trångt hur man än gör, men tror ni det över huvud taget går? Ca 90 cm mellan arbetsbänk och hyllorna bakom...


Bild


Bild
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se