Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Bygga av avbarkade timmerstockar eller såga hos lokal såg?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 00:35:45, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Bygge av maskinhall, det borde bli billigare om man tar ner några träd, kapar av på rätt längder och sen barkar av.
Det tar några timmar att barka av med motorsågen men man får längder med rejäl dimension när man är färdig.

Visst är timret värt lite om man säljer det istället, men jämför man med att köpa kraftigare dimensioner så borde det bli billigare att använda eget timmer om man ser till dimensionerna man får i slutändan.

Alternativt om man åker till en lokal liten såg och får det uppsågat där. Vad kan sånt kosta? Är det någon som har sågat någonting senaste åren hos en "bysåg" eller liknande?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



Mikael Jönsson

#2 » 01:27:58, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja om du har egen skog så ska du självklart avverka själv & såga allt på en byasåg det är olika priser men 200-500kr timmen brukar dom ta då lossar timret man kommer med & lastar brädor plankor samt bakarna. Men dom sågar mycket så virket blir nästan gratis i slutänden jämfört med att köpa virket.
Barka är ett slitjobb som bara går just då trädet savar mitt i juni. Bättre att såga bort barken på sågverket, man sågar en bake gör en bräda av den.
Jag har testat att kapa i färdiga längder för speciella byggen & så kapa efter hur stockarna ser ut 3m 4,4m 5,4m & bäst har varit då man kapar så långt virke som man får ut 4,5 5,4m så kallat fallande längder, biten du sågar av på en bräda passar oftast någon annanstans på bygget. I slutändan har du bara brädstumpar som du stoppar in i kaminen.
Timmer som man säljer ligger på 400-900kr kubiken men sågat virke ligger på 3000-6000kr kubiken för plankor i byggvaruhusen beroende på dimensionerna
Gran är stadigt till takstolar & till stommen.
Brädfodringen brukar jag sätta helt i gran.
Nu i sista bygget använde jag tall till stommen i väggarna blandar tall & gran. Men det är viktigt att det är rakt virke man sågar.
Vinda stockar är bara att göra ved av dom ställer bara till problem i bygget.
Sen så ska du alltid såga stockarna från toppändan & ner mot rotändan på sågverket då går det lättast & fibrerna ligger då i rätt riktning.
Hur stor maskinhall har du tänkt bygga? spännvidd på takstolarna? :smile:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

magloman

#3 » 01:28:52, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sågar allt regelvirke utav egen skog. Desto grövre reglar desto billigare.

Brukar kosta ca 500:-/h och då kan man få ett halvt lass på traktorkärran sågat.

Gissar att man sågar 10-15 normalstock på en timme beroende på utrustning.

Klart värt det.

Oftast billigare o köra fullängd( runt 5m). Är samma jobb att såga en lång som en kort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bengt jansson

#4 » 08:14:35, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde veta svaret på min egen fråga då mitt första jobb var på ett sågverk!!!( Det fanns ingen tork på den tiden )
Hur länge behöver nysågat virke torkas i stabbe innan det kan användas : Beror förstås på årstiden , men på ett ungefär??
I vår bygd finns en kille som har ett bandsågverk efter bilen och kommer hem på gården och sågar . Smidigt med transporter och lätt att få de dimensioner man vill ha. sedan blir förståss bonnsågat virke lite si och så med måtten. Snickarna muttar lite , men det får man ta
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 12:16:25, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael Jönsson skrev:Hej ja om du har egen skog så ska du självklart avverka själv & såga allt på en byasåg det är olika priser men 200-500kr timmen brukar dom ta då lossar timret man kommer med & lastar brädor plankor samt bakarna. Men dom sågar mycket så virket blir nästan gratis i slutänden jämfört med att köpa virket.
Barka är ett slitjobb som bara går just då trädet savar mitt i juni. Bättre att såga bort barken på sågverket, man sågar en bake gör en bräda av den.
Jag har testat att kapa i färdiga längder för speciella byggen & så kapa efter hur stockarna ser ut 3m 4,4m 5,4m & bäst har varit då man kapar så långt virke som man får ut 4,5 5,4m så kallat fallande längder, biten du sågar av på en bräda passar oftast någon annanstans på bygget. I slutändan har du bara brädstumpar som du stoppar in i kaminen.
Timmer som man säljer ligger på 400-900kr kubiken men sågat virke ligger på 3000-6000kr kubiken för plankor i byggvaruhusen beroende på dimensionerna
Gran är stadigt till takstolar & till stommen.
Brädfodringen brukar jag sätta helt i gran.
Nu i sista bygget använde jag tall till stommen i väggarna blandar tall & gran. Men det är viktigt att det är rakt virke man sågar.
Vinda stockar är bara att göra ved av dom ställer bara till problem i bygget.
Sen så ska du alltid såga stockarna från toppändan & ner mot rotändan på sågverket då går det lättast & fibrerna ligger då i rätt riktning.
Hur stor maskinhall har du tänkt bygga? spännvidd på takstolarna? :smile:


Trevligt att det var så billigt som jag hoppades.
Jo om man ska såga så blir det långa längder tänker jag. Det var mest om man ska ha hela stocken som jag tänkte att det är bäst att såga rätt längd direkt så man får så lite spill som möjligt eftersom hela stocken blir den längden och det då inte blir div dimensioner som kan användas till flera olika saker

Vad har du byggt med egensågat virke? totalyta? Dimmentioner? cc-mått? spännvidder?
Ser gärna på bilder om du vill visa :)

Blir det långa spännvidder så köper jag takstolar så man slipper stolpar i mitten, stolpar är bara ivägen vad man än vill göra.
Blir det kortare spännvidder så blir det nog stolpar i mitten och två portar. Det hänger mest på hur jag kan lösa byggnad för djuren. Använda befintlig och göra om, eller bygga nytt. Behöver det byggas nytt till det så blir maskinhallens plats begränsad.
Gissar på att det antingen blir 100 eller 200kvm beroende på ovanstående. Finns redan en som är på ca 170kvm men utrymme är det ju alltid ont om som vi alla vet :)
Den mindre varianten blir ev en utbyggnad på befintlig, bygga till en sektion till bredvid den som redan står. Som tur är så är taket byggt på sånt sätt nu så lutningen blir väldigt bra och ser bättre ut om man bygger ut som jag tänkt mig.
Senast redigerad av JagArJag 12:21:50, 16-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#6 » 12:20:50, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar alltid såga i ohyvlat mått, dvs 50x100 för en tvåtum fyra osv.

Jag brukar låta mitt sågade ligga minst ett år innan jag använder det. Noga att strölägga allting.


Cc mått beror ju på konstruktionen men delbart med 600 är ju vanligt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JagArJag (trådstartaren)

#7 » 12:24:19, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag brukar alltid såga i ohyvlat mått, dvs 50x100 för en tvåtum fyra osv.

Jag brukar låta mitt sågade ligga minst ett år innan jag använder det. Noga att strölägga allting.


Cc mått beror ju på konstruktionen men delbart med 600 är ju vanligt.


Strölägga med små "lister" mellan varje lager menar du va? Har du någon tyngd längst upp för att trycka till dom översta lagren?
Jo rätt ccmått är ju bra så man i framtiden kan isolera om man behöver, även lättare för skivor om man vill sätta upp sånnt.

Har du planerat så du har ett visst träslag för bärande och ett annat för täckande?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Stridis2

#8 » 13:27:09, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torktid. Ett gammalt mått är att mjuka träslag (gran och liknande) torkar ett tum per år medan hårda (ek och liknande) torkar ett halvt. Det betyder att en tvåtumfyra i gran ska torka i ett år (den torkar ju från båda sidor). För att detta ska funka så ska man säkert följa en annan gammal regel, nämligen att trädet ska fällas när det är som kallast på vintern, och är det riktigt viktigt ska även månen vara i nedan (många tycker säkert att det låter som skrock, men kan månen påverka världshaven så kan den säkert också påverka fukten i träd. Jag vet inte, berättar bara vad en gammal möbelsnickare sa till mig. :grin: )

Upplavning. Jag har fått lära mig att det ska ströas (alltså en klen ribba) på var 50:e cm. Mycket viktigt att underlaget är absolut plant (behöver inte vara i våg) och att alla ströribbor är jämntjocka. Ovanpå brukar vi bara täcka med gamla eternitplattor och eventuellt bildäck för att hålla fast plattorna. Ingen extra tyngd för att få virket rakt. Däremot om man kör det i virkestork behövs hur mycket kraft som helst för att virket inte ska bli förvandlat till korkskruvar.

Träslag. Det beror väl på vad man har tillgång till. Vi använder nästan uteslutande gran till både klädsel och konstruktionsvirke, men har använt både fur och ek till bärande saker också. Har en bra laddning ekplank liggande som ska bli ytterväggar på huset, så det fungerar också. Jag är född och uppvuxen på en gård med ytterväggar av ek, och min bror har ek och fur som ytterväggar.

I princip allt vi har byggt har varit hemmasågat virke. Allt över väggarna på mitt hus är nytt. Ny lejd, nya takstolar, vinklar och kupa på taket gav fyra svinglar, nya innertaksbrädor och golv på övervåningen. Total yta på drygt 150 kvadrat. I princip allt utom råspont och glespanel i innertaket är hemmasågat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 19:15:25, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret, vad har du för tankar ang hur det ska ligga täckt eller ej? I en dragig byggnad är säkert optimalt kan jag tänka mig?
Pressenning som tak och väggar gör att torkningen inte fungerar lika bra pga att det inte luftar så bra. Men har man bara presenning som tak och inget på väggarna blir det en hel del regn på yttersidorna.
Hur har du gjort?

Har du byggt någon större hall/byggnad där du vill dela med dig av dimensioner, cc-mått, spännvidder osv?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Stridis2

#10 » 21:37:41, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåsigt och ingen direkt sol. Vi gör alltid lavorna 90 cm breda (ströläkten har den längden) och täcker med 120 cm eternit. Får ligga utomhus, oftast med växande träd runt för att ge skugga och ta bort det värsta av vinden. Blåser det regn mot sidan av stapeln så ställer man eternit eller annat mot för att skydda. När det är hyfsat torrt (eller snarare när man behöver riva i stapeln) plockas den ner och läggs in i speciellt virkeshus utan strö men i fack.
Presenningar är i de flesta fall inte bra, i alla fall om de går ner till maken. Markfukt kan gå upp och kondenseras mot presenningen och rinna ner på det som ska hållas torrt. I vissa fall fungerar det, och jag vet ärligt talat inte riktigt varför det strular ibland och funkar ibland.
Tyvärr så har jag inte hunnit med några större byggen. Har material liggande till en 19 meter bred och 15 meter lång maskinhall, men tiden, ack tiden... :vissla: Dimensionering ska jag inte ge råd om, jag är inte snickare. Född och uppvuxen hos, och umgås nästan dagligen med några mycket skickliga, men det betyder inte att jag är skicklig. Har bara snappat upp en del. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 21:45:34, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara, det finns andra folk som kan råda om sånt :)
Tack för din input ang torkningen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

magloman

#12 » 23:30:00, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du vet spännvidden kan du anlita en konstrukör som ritar upp en takstol åt dig ifall du vill bygga dina egna. Jag anlitade en firma och köpte ritningar men sen så köpte jag färdiga stolar iaf. Det var såpass mycket jobb att göra egna för min del. Jag hade 12m i spännvidd och skulle ha 15st har jag för mig. Finns kanske mer info i min tråd.

Jag har nog ritningen kvar nånstans men kommer inte ihåg om det var 12 eller 10m på den ritningen.

Hur stor spännvidd ska du ha?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikael Jönsson

#13 » 00:12:12, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag har byggt med 1000mm cc på takstolarna & 500cc på alla väggsektioner takhöjden inne är 3,3m 15 meter långt 7meter brett
Har flera byggen men dåligt med bilder.
På dom flesta har jag 1200mm mellan takstolarna egentillverkade så dom blir stadiga.
600mm cc på alla stående i stommen i väggsektionerna.
1,5tumx6tum är allt utom väggen där dörrarna är där är allt 3tumx 6tum hela väggen samt bygger fackverk ovanför dörrarna.
Jag brukar bygga en form där jag gör takstolar så alla blir lika bara nån mm skillnad.
Byggde 16st på det där bygget.
Jag har ett sonny 6tons boggivagn & där ryms 20-30 grova timmer stockar som är 30-50cm grova det tar 3timmar x 250kr
& det blir mycket virke för dom pengarna.
det går åt mycket virke till ett sånt bygge 100-200 stockar får du nog såga. Beror givetvis på dimensionerna.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

JagArJag (trådstartaren)

#14 » 23:40:18, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:När du vet spännvidden kan du anlita en konstrukör som ritar upp en takstol åt dig ifall du vill bygga dina egna. Jag anlitade en firma och köpte ritningar men sen så köpte jag färdiga stolar iaf. Det var såpass mycket jobb att göra egna för min del. Jag hade 12m i spännvidd och skulle ha 15st har jag för mig. Finns kanske mer info i min tråd.

Jag har nog ritningen kvar nånstans men kommer inte ihåg om det var 12 eller 10m på den ritningen.

Hur stor spännvidd ska du ha?


Är det längre spännvid så blir det att köpa takstolar. Det är inte så mycket pengar och man sparar mycket tid + att man borde kunna lita på att det håller när dom har räknat på det :)

Det som styr storleken på maskinhallen är hur mycket plats djurbyggnaden tar. Ont om mark att bygga på (vill inte förstöra bete och åkermark som jag behöver för djuren) så det är inte mycket att göra tyvärr.
antingen blir det ca 8 meter som utbyggnad av befintlig maskinhall som är på ca 170kvm, och då blir det nog hemmasnickrat eftersom taklutningen på befintlig hall då ska göras om och passa med den nya bredden.
Alternativt så blir det ca 13 meter spännvidd.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nogge och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se