Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Magasinet behöver nytt tak. Göra själv eller lejabort?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 17:56:06, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit ute idag och pillat upp lite takpannor på 3 tak nu och inser ju att iår måste jag göra något med magasintaket. En av mina fräschare byggnader som inte får förfalla.

Läkten har blivit dålig på sina ställen och gjort gap på pannorna = vattenläcka vilket inte undertaket som serut som fiskfjäll har uppskattat i längden.

Jag har snart nästan gjort färdigt en liten stuga med ny läkt och takpannor, så nu vet jag ju hur det ska gåtill.

Nu funderar jag på att plåta magasintaket för få det mer underhållsfritt. Och vad jag har läst så är det svårare att lägga plåttak då det inte är förlåtande om något hamnar snett.

Ni som har grejat med detta, som har facit i hand... Känner ni att sånthär projekt är värt att leja bort, eller enkelt nog att klara av själv?


Traktorns lastare når nog nästan helt upp, ihop med att kanske köpa hellängder med plåt, så kanske det inte är svårt.. mest nervös för detta att få det rakt.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Nickebonne

#2 » 23:20:23, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora jobbet är att rikta upp läkten och på en lite längre äldre byggnad kan höjderna lätt skilja fler decimeter och plåten förhandlar inte på den punkten...
Att skruva upp plåtarna däremot är ett snabbt avverkat kapitel när man kommit så långt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Johan600

#3 » 18:16:36, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är gamla tak ur vinkel med.. bara å kryssmäta så ser du innan du börjar. med lertegel kan det i princip trollas bort men med plåt är det värre :???: har du några bilder på objektet?
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 19:37:56, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog rakt ur X-synvinkel men ströläkt rikta får man göra.

Kluven om jag ska ta tegel för få det lättlagt men...
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Mikkel

#5 » 21:49:09, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekanta som lejde ut jobbet på ett nytt plåttak till ladan, 300.000 kr för fem år sen, skulle tro att det var runt 250 kvm bottenyta på ladan.
Man kan ju beställa plåten i färdiga längder, tyngre att hantera men jag såg ett bygge där de levererade direkt från lastbilen upp på taket.
Sen ska du inte glömma att besluta om färgkulören, har du haft ett rött tegeltak så tycker jag att röd takplåt passar bäst på en gammal byggnad.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

InläggDetta inlägg har raderats av Mikkel den 21:51:20, 18-01-2015.
Anledning: Dubbelt inlägg

bengt jansson

#7 » 03:13:02, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Jag bytte taket på logen för ett par år sedan . Tog in offerter på jobbet, men gjorde det senare själv med hjälp av goda vänner till halva priset !! Det som var knepigt var uppriktningen av taket . Här var det gott att ha hjäp av proffs. Att lägga plåten var den enkla biten. Jag beställde fullängd från plåtleverantören och satte även nya takavvattning.
Det går inte att rikta med plåten när man lägger den. Det gör man när man lägger sista plåten mot vindskivan . jag hade en liten tråd om jobbet här på forumet. Blev idiotförklarad av Småländer, men det tar jag lätt på :smile:

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Johan600

#8 » 07:29:11, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det skaplig lutning och inga större snölaster kan man ha ända upp till 1.2 m mellan skruvreglarna till tp20 plåt. personligen tycker jag det är lite mycket så brukar dela in det så det blir max en meter. Och ju grövre dimension på virket desto enklare att rikta 28*70 är det vanligaste men man kan till exempel ha 45*70. rikta den neri och uppe vid nocken först och lägg en rätskiva imellan det är det enklaste tycker jag om inte har ett långt till nock då kan du rikta en på mitten med.
/Johan
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844

bengt jansson

#9 » 11:03:25, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket diskussioner om spån , men kanske lite matnyttigt för dig ändå
Lägga nytt tak på gammal lada
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Johan600

#10 » 17:41:19, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom att själva plåtarna kan va klumpiga att hålla på med (behövs oftast 2 personer till det) så är det nästan alltid det går fortare med plåt vs tegel. Se dock till att läkten sitter fast ordentligt så det inte kan blåsa av! Men är du tveksam om du klarar det själv kan du väl leja in det "svåra" för någon snickare som bara tar betalt per timme lär det väl finnas.. I en offert saftas det oftast i lite här ä där för att företaget ska vara på den säkra sidan men det har du nog koll på.
Mvh Johan
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844

Yrrol (trådstartaren)

#11 » 17:49:30, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde runt efter snickare att läkta min stuga men det var förlitet jobb för att någon ens skulle överväga det.
Men och andra sidan så är ju detta betydligt större så vem vet.
Fast jag är rätt petig av mig så att rikta ströläkt är nog inga problem. Om jag bara vet rätt skruv och så.

Bild
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Johan600

#12 » 07:25:41, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av bilden att dömma är det där ett bra utgångsobjekt! kan inte va så fasligt mycket att rikta? Nej kruxet med dom mindre firmorna som tar åt sig mindre jobb är väl att dom oftast är fullbokade.. och större firmor vill väl göra allt om det ska va nån ide.
Men det är bara att fråga vidare om du undrar nåt finns väl flera här som gjort liknande saker. Jag själv jobbar som snickare och har väl gjort ett tiotal liknande tak.
Med vänlig hälsning Johan
Johan600
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:15, 15-09-2013
Ort: Leksand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH844

bengt jansson

#13 » 08:46:58, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ladan verkar stå på bra grund och har nog inte satt sig så mycket som min loge hade gjort. Mitt tak såg OK ut nerifrån backen, men när jag kom upp med skyliften första gången ,såg det ut som en berg och dalbana . Som du ser på bilderna i den andra tråden jag länkade till , skruvade vi fast 2" x 3"med långa skruv rakt ner i takstolarna , Den gamla läkten fick sitta kvar. Ett jäkla jobba att ta bort den annars och så måste du ha något att gå på när du läktar om. Skruva ordentligt som Johan säger.
Vi hade en lånad haki ställning efter långsidan och gjorde gavel jobben från skylift. När man anlitar en firma så blir det en hel del kostnad för ställning och oförutsätt. Plåten är faktiskt den minsta kostnaden.... Man måste sedan vara minst två stycken helst tre när man gör jobbet. , Det blir ett jäkla spring annars upp och ner med reglar , skruv och passbitar . Väljer du fullängd på plåten går det åt någon mer gubbe till det också , men å andra sidan lägger man den ganska fort. Har man sedan hjälp av en snickare som har vana från takjobb går allt mycket lättare . Vi andra var mest hantlangare och skruvare när vi inte var i vägen ... .
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

63an

#14 » 09:21:56, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å glöm inte att skruvtvingar är takläggarnas bästa hjälp att hantera plåt med :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se