Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Brandförsäkring fordonsmek

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Loke (trådstartaren)

#1 » 16:17:54, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på detta när jag tittade i en tråd om försäkring av byggnader och tänkte att det kunde vara intressant att veta hur det ligger till när man svetsar eller annars mekar med sina maskiner i ett garage/verkstad. Hur många har sina objekt försäkrade överhuvudtaget? Hur många vet att man inte får ut en krona om det oförsäkrade fordonet börjar brinna och kåken brinner upp därav.
Jag tex har blivit kallad skitstövel när jag vägrat låna ut garaget i källaren på kåken för svetsning/mekning om "kompisars" bilar endast varit trafikförsäkrade, men jag har alltid vetat om detta med halvförsäkringen så det har liksom varit gränsen för hur hjälpsam man ska vara. Har liksom sett den frågande blicken hos folk när jag frågat om vilken försäkringsform bilen varit försäkrad i. :grin:

Det ligger alltså till ungefär så här: Om ett fordon (bil, lastbil, traktor eller hobbyfordon osv) börjar brinna, tex vid svetsning, eller av andra orsaker tar eld får man inte ut någonting för fastigheten fordonet befinner sig vid brandtillfället om fordonet inte minst har en halvförsäkring (brand) eller en garageförsäkring/avställningsförsäkring. För att man ska kunna garageförsäkra ett fordon måste även fordonet minst varit halvförsäkrat vid avställningen.

Spännande eller hur, det kan alltså gå käpprätt åt helsicke om den trafikförsäkrade sommar/vinterbilen eller om skogsvraket man köpt för skrotpriset börjar brinna under renovering i verkstan/garaget.


Samma sak gäller vid omvänt förhållande, om garaget/verkstan brinner får man ej heller ut ersättning för fordonet om detta inte är försäkrat för sig. Kort sagt, alla fordon måste vara försäkrade för att man ska få ut stålar om dom blir ansatta för brand av någon orsak.

För att veta exakt vad som gäller rekommenderar jag att alla som lagar upp gamla objekt kollar upp med sitt försäkringsbolag vad som gäller för just sina förhållanden då det kan bli onödigt bedrövligt om olyckan är framme.

Ett tips
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Jope

#2 » 18:01:21, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite relaterat..

http://atlplay.nu/serier/brandsakra-garden/

i film 2 tar dom t.ex upp att att en traktor t.ex saknar gk batteriskydd/lock och börjar brinna så är -20% på ersättning även på ev. byggnader som skadas i samband med detta.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#3 » 20:16:59, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp! Om branden startar på grund av fordonet.
Startar branden på grund av svetsning så kvittar det vad du svetsat på. Du kanske svetsat ihop en gammal skärm till en bil, men den ligger lös på bänken, eller du har svetsat ihop bensintanken under bilen. Det är din dumhet som startat branden och det ska inte det stackars fordonet behöva ta skäll för.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Loke (trådstartaren)

#4 » 21:34:44, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Japp! Om branden startar på grund av fordonet.
Startar branden på grund av svetsning så kvittar det vad du svetsat på. Du kanske svetsat ihop en gammal skärm till en bil, men den ligger lös på bänken, eller du har svetsat ihop bensintanken under bilen. Det är din dumhet som startat branden och det ska inte det stackars fordonet behöva ta skäll för.


Nja, om du svetsar på fordonet och fordonet börjar brinna på grund av svetsningen så är det fordonets brandförsäkring som gäller. Är då fordonet inte brandförsäkrat är man alltså helrökt. Hårda bud, men jag var faktiskt i kontakt med några försäkringsbolag för tre veckor sedan med anledning av att jag ville uppdatera mig av vad som gäller i just den här frågan.

Vill det sig illa så kan försäkringsbolaget gå på att det stått ett fordon som drev på brandförloppet i garaget trots att man svetsat på skärmen på bänken, det blir givetvis en utredning och har man då haft en oförsäkrad bil i lokalen så kan vad som helst hända. Försäkringsbolag driver ingen välgörenhet om någon nu till äventyrs hade trott detta. :smile:

Jag kan som vanligt inte hitta fullständig information om detta på nätet men jag måste väl rimligtvis tro att försäkringsbolagens representanter talar sanning i den här frågan. Så, har ni oförsäkrade eller endast trafikförsäkrade fordon i lokalerna, ring försäkringsbolaget och fråga vad som gäller, ni kan ju vara anonyma om ni inte vill skriva dom på näsan hur ni har det i just era lokaliteter.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#5 » 09:33:17, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompletterar lite mer till den här tråden då samma scenario troligtvis gäller om fordonet står utanför byggnaden, börjar fordonet brinna av någon anledning (mek/motorvärmare etc) så är det fordonets försäkring som ska gå in och täcka förlusterna.

Hårda bud
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Trigon

#6 » 21:50:55, 30-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har missat den här tråden förut, men fick nu se den genom Bondens verkstadsbrand...
Bra information och tack för att du delar den. :thumme:
Frågan är om jag borde gå upp till halvförsäkring på traktorerna nu? :klia: Får nog ringa och höra mig för imorgon...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

PerJohansson

#7 » 21:56:18, 30-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med kärror, åkgräsklippare och liknande?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mf33

#8 » 22:14:44, 30-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Åkgräsklippare måste nog ha egen försäkring. Kompisens tog eld vid körning och han trodde den var försäkrad genom hemförsäkringen. Försäkringsbolaget sa bara: Har du inte försäkrat den, för det är ett fordon som kräver egen försäkring, blir det ingen ersättning Punkt.

mv h mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Loke (trådstartaren)

#9 » 23:25:11, 30-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Hej

Åkgräsklippare måste nog ha egen försäkring. Kompisens tog eld vid körning och han trodde den var försäkrad genom hemförsäkringen. Försäkringsbolaget sa bara: Har du inte försäkrat den, för det är ett fordon som kräver egen försäkring, blir det ingen ersättning Punkt.

mv h mojje

Är det så? Jag frågade aldrig om åkklippare och såna grejer när jag snackade med försäkringsgubbarna men nu när du nämner att dom ska ha egen försäkring så tror nog jag att du har rätt. Åkgräsklippare och dyl ska ju minst ha trafikförsäkring om dom ska ut i trafiken och därigenom är det nog frågan om inte samma brandförsäkringskrav även gäller för dom.
Måste kolla upp detta själv med försäkringsbolaget vid tillfälle.

Hittade lite här:
https://www.insplanet.com/forsakring/vi ... sklippare/

Men som tidigare nämnts så är det nog säkrast att kolla vad som gäller för de grejer man har själv, kan vara vanskligt att göra egna tolkningar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se