Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kontrollansvarig

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 12:29:06, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta har väl inte så mycket med maskiner att göra men iochmed att detta är det enda forumet som man är någorlunda aktiv i så provar jag frågan här.

jag och sambon ska bygga ut kåken i sommar, blir en rejäl tillbyggnad 78 kvm till på en kåk som idag är 80 kvm stor. har pratat lite inledande med byggkontoret här på byn och inget av mina planer verkar vara några problem. utom det faktum att dom säger att jag måste anlita en certifierad kontrollansvarig då det blir en så pass omfattande byggnation.

tanken är att jag ska göra i stort sett allt själv, utom badrum, el och rörmokerijobben. delvis handlar det om att jag är snål och delvis så handlar det om att jag har noll förtroende för hantverkare. börjar jag med ett projekt så ska allt hända på en gång, vill inte vänta på snickare som inte har tid osv.

Men frågan är om någon här har haft med en kontrollansvarig att göra? hur petnoga dom kan tänkas vara på byggnation och planerande? tex kan dom kräva riktiga konstruktionsritningar? Koll på hur jag ska bygga har jag men det sitter i huvudet och inte på ett papper...
Vad kan arvodet för en kontrollansvarig tänkas vara?

Jag har en lista på folk runt ikring som är kontrollansvariga så ska ta och ringa runt lite och se vad dom säger. men lite mer erfarenheter från er vore också guld värt.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Ulf

#2 » 12:34:02, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag har att tillföra är att i min kommun så behövs ingen kontrollansvarig om bygget är under 55kvm.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

robin.gustavsson (trådstartaren)

#3 » 12:43:18, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Det enda jag har att tillföra är att i min kommun så behövs ingen kontrollansvarig om bygget är under 55kvm.


så kan det mycket väl vara, hela definitionen av när en kontrollansvarig behövs verkar lite luddig, är mer eller mindre upp till varje kommun att bestämma det.
hade hoppats på att slippa det men som sagt så gick inte det så bra.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Volvo BM 6300

#4 » 13:40:45, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kontrollansvarig är betald av dig och hjälper dig genom byggprocessen.Vid byggsamrådet har han gjort en kontrollplan som redovisas för kommunens handläggare och det fastställs om ni kan arbeta efter den. Det kan tyckas vara en onödig utgift, men man kommer inte ifrån den. Därför tycker jag som självbyggare känns det bra att ha någon att prata med. Beroende på arbetsinsats brukar det kosta 10-15000 kr.
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

BM 4 ever

#5 » 13:45:30, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen som byggde ny stuga upplevde att det där var i praktiken en ren pappersprodukt..
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Gustavors

#6 » 13:53:45, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ta en dialog och begära ett förenklat kontrollansvar om det är en mindre om/tillbyggnad.
Jag vill minnas att det var det jag fick när jag byggde om skorstenen hemma.
Dock så skall du inte glömma att göra AMP. Arbetsmiljöplan! Finns färdiga mallar, och den är ett bra stöd och gör att du slipper straffavgifter om det blir en revision.

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

robin.gustavsson (trådstartaren)

#7 » 14:00:44, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Man kan ta en dialog och begära ett förenklat kontrollansvar om det är en mindre om/tillbyggnad.
Jag vill minnas att det var det jag fick när jag byggde om skorstenen hemma.
Dock så skall du inte glömma att göra AMP. Arbetsmiljöplan! Finns färdiga mallar, och den är ett bra stöd och gör att du slipper straffavgifter om det blir en revision.

MVH


förenklat kontrollansvar var inte aktuellt enligt byggkontoret. Så kontrollansvarig kommer jag inte undan.

Arbetsmiljöplan? ja jag har hört ordet och vad vad det är men hade inte en aning om att jag behöver det!?
kontrollplan ska jag upprätta iallafall tillsammans med kontrollansvarig.
jaja mer att kolla upp då.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Michael Meier

#8 » 14:03:13, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robin, hur pass omfattande är din fråga egentligen ?

Är det enbart kontrollansvarig du frågar om eller vill du ha koll på allt som du inte visste om att du behövde veta :)

Tänkte om någon (inte jag) hugad vill göra en lista på saker som du gör en bock i kanten på ...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gustavors

#9 » 14:05:47, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK.

Eftersom det är du som står för ombyggnaden /Planering och utförande. Så är det du som är byggherre!
http://www.av.se/teman/bygg/arbetsmiljo ... eSupport=1
Samt.
http://www.ampguiden.net/sa/node.asp?node=70

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

robin.gustavsson (trådstartaren)

#10 » 14:15:13, 09-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Robin, hur pass omfattande är din fråga egentligen ?

Är det enbart kontrollansvarig du frågar om eller vill du ha koll på allt som du inte visste om att du behövde veta :)

Tänkte om någon (inte jag) hugad vill göra en lista på saker som du gör en bock i kanten på ...


frågan är helt enkelt om någon har haft att göra med en kontrollansvarig! ska bara skriva avtal med en sådan människa innan bygglovshandligarna skickas in.
Bara om det är någon som har erfarenheter av hur krångligt det kan bli med bygget.

byggde själv ett garage/verkstad på 110 kvm för några år sedan och det var inga problem, då var det gamla pbl som gällde så då var jag själv kontrollansvarig, amp var inte aktuellt då då inga utomstående var med i bygget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#11 » 12:58:44, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl göra ett inlägg här och medela hur det går. var iväg igår och pratade med en byggare som är certiferad KA och han tar på sig uppdraget och var mycket enkel att ha och göra med, han hade inga speciella krav på ritningar osv utan han kommer komma förbi imellanåt och kolla hur jag bygger på för vis. Så nu känns det lite bättre och tror nog det ska lösa sig.Var upp med bygglovsansökan m.m till byggkontoret idag så nu är det bara att vänta på besked och sedan byggsamråd. Nu får man väl ta och knåpa ihop en arbetsmiljöplan så man har en sådan klar också.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se