Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Isbekämpning med markvärme?

70 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#16 » 22:30:59, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på ett lass salt och res en vecka till värmen för pengarna du spar in på elen istället. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Christofer K (trådstartaren)

#17 » 22:44:30, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla kommentarer!

Längden på det stråk som jag i första hand vill ha isfritt är 35-40 m. Bredden behöver bara vara så man har lagom vingelbredd i nyktert tillstånd. Det viktigaste är att kunna gå utan halkrisk.
Underlaget är grusgång (10-16)

Det jag skulle vilja ha isfritt är gången från huset till garaget och vidare till carporten/maskinhallen som är under mig där jag tagit första bilden och strax bakom mig på den andra bilden.
Bild
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Molnia

#18 » 23:01:29, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

skotta ofta, så att så lite snö som möjligt blir packad och senare blir is.
ett par äldre slitna jaktkängor som började läcka, de utrustade jag med dubb från bestgrip. Använder dem jättemycket på senvintern när solen ofta kommer fram och gör gårdsplaner svåra att gå på.
http://www.best-grip.se/bestgrip-3000/16-0 300kr för ett par skor..
Jag ser en stark fördel med bestgripdubben, då de inte har en spets som kan hjälpa dubben att vandra längre in.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#19 » 23:03:16, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur ofta kör du med bil eller annat tungt fordon där du har för avsikt att lägga uppvärmning sommartid åtminstone, de är lite sånna saker man får baka in i ekvationen oxå kanske blir anläggningen orimligt dyr att fixa med avseende på dylika saker för att få säker funktion! Ser att det finns lvp på väggen! Har du koll på hur många vinterdagar du har normalår? Kan säja att 40gradigt varmvatten under gamla hangarportarna på Arlanda kördes igång 1 månad innan beräknad frost och låg i betongrör gjutna så liten spalt fanns men det klarade inte snöstorm vid -20grader utan det blev isbildning uppepå ytan under portarna å då var arbetstempen inne i facken ca: +25 grader! Vill bara upplysa om lite svårigheter runt ämnet Alltså inga problem att lägga ner men sen kommer problem! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

danne mähl

#20 » 23:09:40, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett lite tanke expriment

40m x en meter brett tror det blir kallare i kanterna tar längre tid att smälta så färdig brädd ca 80 då finns det lite vingelmån.
300w/m = 12 000 w tot =12kw Elpris på 1.5 med alla avgifter och sånt (gissar en del)
blir 18kr i timmen har det snöat ett tag så kanske 5 timmar
så... en hundring varje gång man behöver systemet
kan vara en bra sak
sen är det bara att gräva ner och skydda kabeln
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Ulf

#21 » 23:14:01, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg på Aktuellt om ngn form av underground biologer.
De föreställde sig att det borde gå att ta fram träd som lyser så pass att de kan fungera som gatlyktor. Borde de då inte kunna ta fram en växt som trivs under grusgången och alstrar värme... . Fast det lär ju inte vara här och nu! Men det skulle sälja!

Ska man ha vätskeburen slinga så är det nog lämpligt med en bergvärmepump, då blir man bara 1/5 del ruinerad.....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Loke

#22 » 23:36:29, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en sandlåda, en "riktig" med lock och fyll den med sandningsgrus på hösten samt svälj stoltheten och köp dig ett par broddar till skona.

Allvarligt talat så kör jag just med den kombinationen, var förr lite avogt inställd till broddar men kärringen såg hur jag gled hit och dit på gårdsplan och köpte broddar åt mig och faktiskt så var nog detta en av de bättre grejer jag börjat med. Jag låter broddarna sitt kvar på ett par stövlar som jag använder när gårdsplanen är isbanebetonad. Men det är klart, jag är kanske så gammal så att jag kommit in i broddåldern men med facit i hand så skulle jag kört med detta redan för 30 år sen, förstår ej att jag inte begrep fördelarna.
Sanda gångstråken gör jag bara när det är kallt, vid varmgrader är ju detta inte lönt då gruset sjunker ned i isen.

Ska man ut och in till verkstad och dyl så kan man ju ha broddar fastsatta på ett par "pisskälkar" som är lätta att kliva in och ur.

Pisskälkar är alltså skodon som är lätta att ta av och på, foppatoflor kan vara en typ av pisskälkar men oftast är dom gjorda av gamla uttjänta gummistövlar som skaften är lågt avklippta på, utan brodd så är dom halare än en smörklick i het stekpanna. Vissa av oss som tillbringat nätter i tex fiske och jaktstugor under vintern förstår säkert innebörden av pisskälkar. :grin:


Ser att Molnia har ungefär samma idé. :thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#23 » 23:55:22, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog TS fråga skärptes ordentligt... så skotta, sanda o salta känns inte som konstruktiva svar... :huh:

Låt oss nu fokusera på det högre antagandet, 40 meter. Lagom vingelbredd i nyktert tillstånd tycker jag är 2x35 trädgårdsplattor, men kan acceptera 40cm bredd för bekvämlig patrullering och förnödenhetstransport.
Alltså.
Jag tror att två slangar med ett avstånd av ca 30cm från varandra bör kunna ge önskad bredd på gång. (?)

Gruset gör att det tinade vattnet kommer att sjunka undan bra.
Salt är inte att tänka på - kan skada ev., brunnsvatten.

Längden 40 meter bekymrar mig... kommer att krävas duktigt med energi till värmeslingan...
Vad sägs om ved-panna med ackumulatortank i en helt egen krets, kanske monterat som "ute-grill" (för att komma runt byggbesvär) ?
Skulle nog behöva tillföras energi i båda ändar av en sådan där slinga... :klia:
Ser ut som om det kan finnas goda möjligheter att ordna med vindpropeller o bilgeneratorer... ger för visso bara ngr kW å bara vid blåst, en kan kanske ge den extra knuffen av energitillskott för att få rimlighet i driftkostnaden för ett sådant system?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Christofer K (trådstartaren)

#24 » 00:14:39, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla glada tillrop.

Gillar "Pisskälkar" och kan tänka mig vad det är. Något att snabbt hoppa i när man saknar inomhusdass och ska kliva ut och göra det sista innan sänggång.

Jag ville bara kolla en idé jag fick när jag halkade omkring på isen. Men inser att gammal hederlig low tech troligen är det mest kostnadseffektiva.
Bunkra upp gårdsgrus för halkbekämpning och broddade dojor får det bli.

Ekvationen verkar enkel:
40x2 m slang x en jäkla massa Watt + grävarbete > svald stolthet x (2 x broddar) x bunkring av gårdsgrus x grusning vid behov


Detta inlägg har valts som lösning

Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

dc_lindberg

#25 » 00:40:17, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae... ge inte upp så lätt ;)

Kom å tänka på att en jag talade med för sisådär 15 år sedan valde mellan luft och flytande energiövrförare. Han valde luft (iof i ett garagegolvs platta) - med ett par dräneringsslangar, ett par rörfläktar och frånluften => kan ev., ge nått åt det hållet som du önskar :thumme:

Sanda = tungt o tradigt jobb (tillförandet av material blir på sikt betydande...
Broddar är bra, men ett jäddra gissel att krångla med (av/på)...

Dräneringsslangar eller kabelrör kan du säkert snava över gratis från något bygge. Grävarbetet är iof jobb... men Belos (Gravely) hade ett tillbehör för dikning som skulle sitta fint. Passar på Belos 222 och Belos 252. Kopplingen skall väl gå i olja på dem så de är väl inte så bra att använda på Belos 272, 275 och 284 ?
Rören ska väl läggas på max 30cm's djup?

Håll idén levande!
Jag har samma fundering till mina trädgårdsgångar o liknande sträckor. När jag la plattorna för 20 år sedan gjorde jag det så bra att jag har inte velat peta på't, men jag behöver få ned både vatten och något som motverkar skridskobanan/rodelstråket.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#26 » 01:24:47, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christofer K skrev:Tack för alla glada tillrop.

Gillar "Pisskälkar" och kan tänka mig vad det är. Något att snabbt hoppa i när man saknar inomhusdass och ska kliva ut och göra det sista innan sänggång.

:thumme: Exakt, det brukade stå ett par pisskälkar innanför dörren på jaktstugorna (jaktstugetillbehör) för att man snabbt kunde hoppa i dom för nattpissningen eller panikartade dassbesök på natten ofta föregådda av inmundigande av starkt lördagsgodis och rökt korv. Skönt att slippa strula med jaktstövlar som man oftast även hade på värmning vid brasan när paniken kröp sig på. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

magloman

#27 » 04:03:19, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört lite med sånt där "isfritt", salt typ i hink man köper. Funkar förvånandsvärt bra :thumme:

Man strör ute det lite, hur mkt beror på hur mkt is det är. Börjar o knaka direkt i isen så det ekar mellan husen :mrgreen:

Provade häromdan och på de ställena är nu gruset framme. Köpte en annan sort idag, mera grovkornigt, i en större hink. De första var nåt finkornigt i en påse närmast att likna sand.

Kräver väldigt liten arbetsinsats. Den hinken jag köpte idag innehåller 10(?) liter för 79:- på Pekås.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Thelemorf

#28 » 08:45:45, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nackdel med salt är all skit som dras in i bilar och i hallen.. Och har man hund eller katt är det rent idiotiskt att salta om man nu inte älskar att städa..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#29 » 09:08:36, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja jag kan intyga att broddar är förnämligt, frugan kom hem med ett par sen jag halkat omkull 2 ggr. å inte hann jag ta emot för på nått vis har jag alltid lyckats förr gå segrande ur situationen så jag har dem stadigt nu på ett par lågskor! När jag letade kättingarna då drog jag ikull så snabbt att huvuet nära slog i :huh: men hade en enormt tjockforad jacka på mej annars hade jag säkert slagit huvvet i backen...har förresten känning av ont i nacken efter den resan! TS är tydligen inte tekniskt obevandrad (lvp på huset 2st) men inser att plånboken kommer klämm om man ska kunna köra på gårdsplan då krävs mer än att slänga i slang så elkabel/värme återstår å då kostar det förresten finns det så långa tåtar? Klok man tog klokt beslut! Respekt :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

krokodilen

#30 » 09:37:41, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:En nackdel med salt är all skit som dras in i bilar och i hallen.. Och har man hund eller katt är det rent idiotiskt att salta om man nu inte älskar att städa..


Har man katt eller hund älskar man redan att städa så det kan inte vara ett problem!

Salta säger jag.

Kan tänka mig att gatorna i vissa städer värms från fjärrvärme eller liknande.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se