Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Svamp på timmer

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

tugo (trådstartaren)

#1 » 13:38:07, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som rubriken lyder så gäller det svamp. Jag tog hand om ett litet timmerhus som skulle rivas för några år sedan och satte upp det hemma. Ändrade familjeförhållanden har gjort att det inte har inretts för bostadsändamål utan det fungerar i dag som förråd. Timret är synligt både inne och ute vilket gör att man har bra koll på om något är på gång. Som huset står så är en långsida ganska utsatt för slagregn och sidan får inte heller mycket sol. Jag har under åren haft extra koll på hur sidan mår och har bestämt att pappa väggen och panela utanpå för att skydda timret, som i sig är maskätet och bär spår av annat åldrande. Nu är det dags att göra slag i saken, men det finns små spår av vitt mögel på väggen, samt små fläckar som ser ut som svamp. Min erfarenhet säger att dessa påväxter kommer att torka ut tillsammans med väggen när papp och panel kommit på, men ändå skulle det kännas bättre om man kunde dra på något som svamp och mögel inte gillar. Boracol känner jag till, men finns det någon annan huskur: ättika, klorin, batterisyra etc?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.



63an

#2 » 13:52:20, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktig Falu rödfärg! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JohnOlof

#3 » 14:07:17, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnvitriol?
Ättika, klorin eller batterisyra känns farligt på en omålad yta.
Påväxten lär du inte bli av med i förlägningen om du inte antingen får ytan hyfsat torr emellanåt eller lägger på något riktigt giftigt så att du inte vill gå i närheten av huset. Jag skulle nog bara borsta av ytan, eventuellt lägga på lite järnvitriol, och därefter sätta vindduk och spika panel. Det bör hålla timret bakom hyfsat torrt.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Orsa

#4 » 15:53:38, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batterisyra fräter bort träet plus svampen på samma gång...
Strunta i pappen det har man bara för att det inte ska blåsa in i mineralullsisolering och så...

Jag har mycket gamla timmerhus att både bo i och som uthus. Bygger, tar ner och sätter upp. Både gård och fäbodställen och tänkte först ge dig de viktigaste skötselråden. All min erfarenhet över en längre tid gäller klimatet i Dalarna.
Blött av något enstaka slagregn är helt ok Men det ska kunna torka ut emellanåt så det inte är blött längre tider.
1) Helt tak, rejäl takfot. Ev. en hängränna som ökar på utligget på långsidorna samt tar bort skvätt från marken.
2) Att det blir blött på vinter/vår spelar ingen större roll. Då växer det inte. Ingen skog inpå husen. Stora skuggande träd mm så det blir fuktigt klimat inpå husen.
3) Det ska stå luftigt på varm säsong helt utan växtlighet intill. Inga nässlor, gräs, busk och sånt.
4) Skär bort torv som är nära syllstocken så luft kommer under om det inte är mursockel. Tänk på att marken ökar på uppåt under årtiondena om det är gräs samtidigt som tyngdkraften drar hus neråt om de står på lite mjukare mark och grundstenar.
5) Är timret så väderbitet eller dåligt att du måste sätta panel ska du sätta en brädpanel direkt på en liten utläktning.

Satsa på att få bort fukttrycket.

Falu rödfärg hjälper bäst mot solnedbrytning då pigmentet hindrar UV-strålarna samt att innehållet av koppar- och järnvitriol hämmar viss tillväxt. Men står det fuktigt är det ingen lösning.

Det du säger är det klassiska, den sida som inte ser sol ryker först och blir aktuell för panel. Sätt förslagsvis en vanlig 1-tums locklistpanel.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

tugo (trådstartaren)

#5 » 17:34:04, 21-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips!
Huset är redan målat med rödfärg, och jag har också givit den utatta väggen en omgång spillolja så att den inte ska suga så mycket vatten. Och jag ska alltså låta mina förslag på kemikalier vara. De åtgärder du beskriver Orsa är redan vidtagna, möjligen skulle jag kunna plocka bort några lövträd en 30 meter bort från fasaden för att öka soltimmarna.

Det blir okantad entumspanel med läkt som kommer på men jag kommer antagligen att lägga en papp emellan, antagligen takpapp. Skälet till detta är att huset står vid vattnet och väggen är oskyddad för nordan. På andra byggnader på gården med liknande läge har jag sett hur vatten driver genom väggen när det regnar och vinden ligger på. Ja Orsa du håller till i Dalarna förstår jag. Här där jag bor, på ostkusten går fukt och röta på norrsidan, och bocken äter på solsidan. I våra trakter är det bra med lite skugga från söder så bocken inte får det så varmt som den önskar.

Om någon har tips på någon kemikalie mot svamp så tar jag ärna emot det.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Orsa

#6 » 09:11:37, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, med det "gamla" klimatet sa man att det var maskätet ungefär söder om Dalälven och lugnare med sånt ovanför. Gäller för möbler och så.
Hussvamp förekommer. Husbock har inte jag sett, men det kanske finns här också.
Vi får väl se kulturarvet häruppöver och norrut som hotat på sikt med mer nollväder och varmare fuktigare klimat. Det bäst gjorda byggnaderna här med malmfura är ju från 13-1400-talet och framåt. Det äldsta jag har är från tidigt 1730-tal.
Spillolja vet jag ingenting om, det är helt nytt för mej.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Jyrrki

#7 » 01:55:44, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monoetylen glykol tar död på svamp. Om du har möjlighet att blanda i borax så får du en produkt som liknar boracol.
Hur nyttigt det är vet jag tyvärr inte. Har använt det till båtar och där verkar det funka bra. Står en hel del på nätet om ett om du googlar det. framförallt jänkarna verkar gilla det.
Mvh
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

tugo (trådstartaren)

#8 » 19:06:02, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Jag ska kolla upp saken.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

tugo (trådstartaren)

#9 » 19:17:52, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite snabbt på nätet och jag undrar om monoetylenglykol är den glykol som man vanligtvis häller i kylsystemet på exempelvis bilen? Om inte var får man tag på soppan?

Funkar det att bekämpa svampen utan att tillsätta borax? Och var köper man detta ämne?
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.

Stridis2

#10 » 21:25:55, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde fungera med bensaltensider, alltså den aktiva substansen i alg- och mögeltvätt. Går att köpa i 50% koncentrat mycket billigare än Grön-fri och liknande.
Kolla med några som arbetar med byggnadsvård vad man ska använda. Jag fick höra att det fanns bara ett medel som bet på äkta hussvamp. Jag har för mig att det var borsaltlösning, men jag är inte säker. Detta kommer i alla fall från Kulturen i Lund (motsvarande Skansen i Stockholm), så jag tror du ska försöka hitta rätt person på ett sådant ställe för att få korrekta förslag. En annan sak jag fick lära mig vid samma tillfälle var att man inte ska blanda gammalt och nytt trä. I skarven däremellan kunde man få problem. Därför försökte man få så få skarvar som möjligt och dessa ska vara väl skyddade.
Det finns mycket om bevarandet av vårt kulturarv som i alla fall jag inte vet. :vissla: Men därför är det extra viktigt att söka så mycket information man kan, och från så trovärdiga källor som möjligt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jyrrki

#11 » 03:00:48, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är den vanliga billiga glykolen. Så vitt jag vet tar glykolen död på all svamp, men det blir ingen långtidsskydd på det.
man kokar upp glykol och tillsätter boraxen medan man rör om. Var försiktig bara för det skummar upp ordentligt när man häller i borax.
ta bara lite i taget. 27 viktprocent kan man lösa. Det blir mycket starkare än den man köper.
vet faktiskt inte var man köper board borax själv fick jag tag i det via ett glasbruk.
mvh
Jörgen
Jyrrki
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:29, 29-10-2010
Ort: bottorpshamn
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Thornag B100

tugo (trådstartaren)

#12 » 09:08:23, 19-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för inläggen. Glykol finns ju på biltema. Jag får kolla upp var borax finns att få. Jag ska kolla upp en svag kontakt inom glasbruksbranschen.
tugo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:53, 02-04-2011
Ort: Väddö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson, "Grålle", TED- 20, 1950 och 1952.


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se