Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Var hittar man formar för stora plintar?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JohnOlof

#16 » 13:22:35, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora spirorör/ventilationsrör är väl kanske billigare än vägtrumma eller betongrör. Tycker mig ha sett att folk har gjutit i sådana.

Rör från något gammalt löshössystem borde ju också gå. Har själv ett antal sådana rör uppstuckna mellan bjälkarna på skullen.

Rulla masonit till en form? Om man ska ha en form stor som ett oljafat borde det gå utan att masoniten bryts. Fyller man samtidigt med makadam runt och betong i så borde formen hålla.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



Turbodiesel

#17 » 23:19:09, 25-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
Ang att gjuta i oljefat av olika storlekar så tänkte jag att det vore enklare att gjuta på plats, istället för att gjuta på mark och sen lyfta ner betongklumpen i hålet. Men visst går det att göra så också om man vill.


Oljefatet var tänkt att användas som permanent (nåja) form på plats i marken, går ju att ta väck både topp & botten för rörform, och kapa bort mera för kortare form. Bondlösning på två problem..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JagArJag (trådstartaren)

#18 » 01:27:49, 26-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera svar och förslag, tack för idéerna. Jag får fundera lite och se vad jag hittar för rör.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se