Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Finns det någon här som rivit murad vägg i ladugård och satt dit balk istället?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 22:07:39, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har letat febrilt men kan inte hitta någon tråd om detta tyvärr, hoppas att någon har erfarenhet av det eller vet någon tråd där det står något om det även fast jag inte lyckades söka mig fram till den.

Jag skulle vilja veta lite mer om vad man bör tänka på om man vill riva en hel eller delar av en vägg på en ladugård (tegel, leca, sten och liknande i väggen) för att t.ex. sätta dit ätfronter.
Man kan tycka att det "bara" är att stötta upp tillfälliga stöttor längs hela vägen, såga och bila bort det som ska bort, sen sätta upp en rejäl IPE-200 eller hur kraftig den nu ska vara beroende på vad som finns ovanför, och sen sätta dit några 100x100x7 fyrkantprofiler på t.ex. 3 meter cc.
Men som med mycket annat så är det inte alltid det är "så bara" så därför tänkte jag att ni här säkerligen har många bra råd?

Måste man ta bort det murade hela vägen upp till "hammarbandet"/takbalkarna eller kan man spara ett par dm murat? Ger det någon stadga eller blir det bara klent om det är så lite kvar? Man lär behöva lägga dit en kraftig plåt som är 400mm brd (väggen bredd) i sånnafall, och sen lägga balken under den?

I mitt fall så är det 400mm tjocka väggar, delar är murade med tegel helt igenom, och den "nyare" delen är murad med lecasten eller betonghålsten (inte skalblock), lite osäkert vilken variant som är använd på nyare delen.
Det finns höränne ovanpå som inte kommer att vara fyllt med hö men jag vill gärna att det fortsätter vara stabilt så man kan lassa upp vad man nu vill där uppe även i fortsättningen.
Den andra halvan av ladugården är i trä då där blir det ju lättare.
murade delen är ca 12 meter lång, träavdelningen ca 14,5 meter.

Vid ev öppning så blir den ca 2,3m hög.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



Mats i Myrhult

#2 » 22:14:58, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska de sticka huvet genom väggen? Stora bjässar som står och trycker för att nå den sista tappen?
Varför inte bygga nya ätgrindar utanför väggen och förlänga taket snett neråt? Borde ju räcka till i höjd ändå
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

JagArJag (trådstartaren)

#3 » 22:20:42, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar att istället för att montera ätfronterna där väggen tidigare satt så ska det vara öppet där och sen gjuta ner stolpar lite längre ut och fästa ätfronterna där istället?
Det kanske är en bra idé men jag förstår inte riktigt skillnaden/anledningen så du får väldigt gärna förklara lite mer.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Mats i Myrhult

#4 » 22:27:29, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att du kan låta väggen vara kvar och i princip bygga ett foderbord med gång utanför.
Nu antog jag iofs att de skulle äta utifrån. Är djuren på insidan och du fodrar utifrån blir det ju fel.
:vissla:

En murad vägg med hål i efterhand vill gärna bli svag.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

JagArJag (trådstartaren)

#5 » 22:40:51, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo djuren ska vara på insidan var tanken
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Mats i Myrhult

#6 » 22:49:29, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Jo djuren ska vara på insidan var tanken

Attans! :ohnej:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

enok75

#7 » 22:51:08, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bygg skrapgång och foderbord utanför
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

björken

#8 » 22:52:31, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du övervägt att bygga en ny enkel byggnad till djuren istället?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 23:23:25, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Har du övervägt att bygga en ny enkel byggnad till djuren istället?


Har absolut tänkt på det men har ont om plats att bygga på så därför skulle jag vilja ha användning för den byggnad som redan finns.
Men du får gärna förklara hur du tänker dig en enkel byggnad. Det finns säkerligen tankar som jag inte tänkt på.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#10 » 23:28:01, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75 skrev:bygg skrapgång och foderbord utanför


Vill använda byggnaden hellst.
Tänkte mig att djupströbädden och skrapgång kan vara inne (får öppna upp rejält med ventilation)
Alternativt djupströbädden utanför och sen trappa upp och in i ladugården där skrapgång och foderbord är. Då är djupströbädden ute och välventilerad och gödsel, vatten och foder "inne" där det borde bli någon grad varmare än ute. Även då måste väggen öppnas upp för in och utgång.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

atlashjul

#11 » 09:42:58, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få in en bild eller fler :smile: ang rör till stolpar som bäring(om jag inte missförstod),så rostar de även inifrån va jag sett .bättre med balk.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Stridis2

#12 » 10:42:20, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant, utan att ha stenkoll på alla dina trådar, känns det som den lättaste och billigaste lösningen är att bygga nytt. Bila upp golv, skaffa extremt låg lastmaskin, riva hela väggen och försöka lappa ihop de hela osv. I slutändan har du fortfarande bara en halvdan lösning men med nybygd byggnad är den optimalt planerad. Visst, ändrar man gammalt kan man oftast sprida ut kostnaderna under längre tid, ibland vill man spara den gamla känslan i gårdsmiljön osv. Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att jag tror du ska ta dig en ordentlig fundering på alternativ.

JagArJag skrev:Jag skulle vilja veta lite mer om vad man bör tänka på om man vill riva en hel eller delar av en vägg på en ladugård (tegel, leca, sten och liknande i väggen) för att t.ex. sätta dit ätfronter.
Man kan tycka att det "bara" är att stötta upp tillfälliga stöttor längs hela vägen, såga och bila bort det som ska bort, sen sätta upp en rejäl IPE-200 eller hur kraftig den nu ska vara beroende på vad som finns ovanför, och sen sätta dit några 100x100x7 fyrkantprofiler på t.ex. 3 meter cc.
Men som med mycket annat så är det inte alltid det är "så bara" så därför tänkte jag att ni här säkerligen har många bra råd?

Måste man ta bort det murade hela vägen upp till "hammarbandet"/takbalkarna eller kan man spara ett par dm murat? Ger det någon stadga eller blir det bara klent om det är så lite kvar? Man lär behöva lägga dit en kraftig plåt som är 400mm brd (väggen bredd) i sånnafall, och sen lägga balken under den?


Hur är huset konstruerat? Har du stenvägg en bit, därefter trävägg och sedan takstol / bjälkar? Eller ligger takstol / bjälkar direkt på stenvägg? I det senare fallet hade jag i princip som du beskriver ovan. Jag hade tagit bort allt upp till takstolarna, mycket enklare att få det stabilt och lite fritt hängande tegel ger ingen styrka, bara belastning. Kanske att fundera på: Hur håller kvarvarande vägg? Jag hade absolut inte rivit ut till hörnan. Lämna kanske en meter som stagar upp gavelväggen. Lämnar man mycket behöver även den väggen stagning. T.ex. en lodrät U-balk som träs över väggen, och fästs i den, så den inte kan svikta in / ut.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

EE

#13 » 23:03:01, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur ditt bygge ser ut men att anpassa en äldre byggnad till moderna krav (takhöjder, rationell hantering etc) är ingen billig verksamhet och som tidigare nämnts i denna tråd så står man i många fall där när man är klar med en halvdan lösning. Det kan mycket väl vara så att det i ditt fall är enklare än jag tror.

Kom också ihåg att den dag du börjat ombyggnaden finns mer eller mindre ingen väg tillbaka, endera bygger du om och renoverar till fullgott godkänt skick (kostar mer pengar än man först tror) eller så lägger du inte ut en spänn på befintlig byggnad. Så länge som den inte kostat något, så är den väldigt lätt att överge av ekonomiska/moraliska skäl. Den dagen du plöjt ner hundratusentals kronor i den så är det enda rimliga alternativet att fullfölja.

Har ungefär samma läge själv, inga beslut behöver tas i närtid men mycket tyder på att hela bygget plockas ner utan en krona i renoveringsförsök.
Skälet i mitt fall är enkelt; byggnaden har interna mått från en svunnen tid och att renovera innanmätet i ett slitet skal för att med nöd och näppe klara dagens krav känns inte som en framtidssäker lösning. Det är vanligt att moderna "hästgårdar" renoveras på dylikt sätt och i min mening är det enda som är bra med sådant att byggnadernas utsida oftast bevaras för framtiden. I övrigt blir det renoveringar fulla av kompromisser och dyra lösningar som man normalt aldrig ger sig in i.

Allt beror på hur stort man vill satsa. Det funkar alldeles utmärkt att leva med kompromisser ända tills man besöker en anläggning byggd efter toppmodern standard!
Se till att räkna igenom vad färdigställandekostnaden blir innan du börjar. Om du är överens med den summan så är det bara att köra på!
Senast redigerad av EE 09:16:07, 15-03-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

JagArJag (trådstartaren)

#14 » 01:09:24, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet det ang gammla byggnader vs nybygge men det finns så många anledningar till att ta en rejäl funderare och försöka få till en lösning där befintlig byggnad är en del av slutresultatet.

Back to topic: någon som har mer givande att säga ang att riva vägg och sätta dit balk istället? Håller ni med det som redan skrivits eller tycker ni annorlunda ang hur man gör det?

Svar på fråga ang väggen: Ovanpå gjutna väggen är det strax över två meter trävägg till takfoten.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Stridis2

#15 » 10:34:01, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Svar på fråga ang väggen: Ovanpå gjutna väggen är det strax över två meter trävägg till takfoten.


Då har du ytterligare (minst) ett problem, nämligen att få väggen stabil så den inte viker sig i skarven. Fundera allvarligt på att dra upp stålbalk från golv till takfot, alltså förbi träväggen. Behåll gärna träpanelen utanför stålbalken för ett snyggare utseende.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se