Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Finns det någon här som rivit murad vägg i ladugård och satt dit balk istället?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

JagArJag (trådstartaren)

#16 » 17:28:22, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
JagArJag skrev:Svar på fråga ang väggen: Ovanpå gjutna väggen är det strax över två meter trävägg till takfoten.


Då har du ytterligare (minst) ett problem, nämligen att få väggen stabil så den inte viker sig i skarven. Fundera allvarligt på att dra upp stålbalk från golv till takfot, alltså förbi träväggen. Behåll gärna träpanelen utanför stålbalken för ett snyggare utseende.


Det sitter ett innertak ungefär i samma höjd som där den murade väggen övergår till trävägg, den borde hjälpa till att stabilisera en hel del.
Men det är säkert ingen nackdel att ha någonting som går hela vägen från golv, till takfoten.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



JagArJag (trådstartaren)

#17 » 17:58:30, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Vet inte hur ditt bygge ser ut men att anpassa en äldre byggnad till moderna krav (takhöjder, rationell hantering etc) är ingen billig verksamhet och som tidigare nämnts i denna tråd så står man i många fall där när man är klar med en halvdan lösning. Det kan mycket väl vara så att det i ditt fall är enklare än jag tror.

Kom också ihåg att den dag du börjat ombyggnaden finns mer eller mindre ingen väg tillbaka, endera bygger du om och renoverar till fullgott godkänt skick (kostar mer pengar än man först tror) eller så lägger du inte ut en spänn på befintlig byggnad. Så länge som den inte kostat något, så är den väldigt lätt att överge av ekonomiska/moraliska skäl. Den dagen du plöjt ner hundratusentals kronor i den så är det enda rimliga alternativet att fullfölja.

Har ungefär samma läge själv, inga beslut behöver tas i närtid men mycket tyder på att hela bygget plockas ner utan en krona i renoveringsförsök.
Skälet i mitt fall är enkelt; byggnaden har interna mått från en svunnen tid och att renovera innanmätet i ett slitet skal för att med nöd och näppe klara dagens krav känns inte som en framtidssäker lösning. Det är vanligt att moderna "hästgårdar" renoveras på dylikt sätt och i min mening är det enda som är bra med sådant att byggnadernas utsida oftast bevaras för framtiden. I övrigt blir det renoveringar fulla av kompromisser och dyra lösningar som man normalt aldrig ger sig in i.

Allt beror på hur stort man vill satsa. Det funkar alldeles utmärkt att leva med kompromisser ända tills man besöker en anläggning byggd efter toppmodern standard!
Se till att räkna igenom vad färdigställandekostnaden blir innan du börjar. Om du är överens med den summan så är det bara att köra på!


Jag håller med dig i det mesta du säger.
För min del så är det som sagt flera anledningar till att jag försöker få till en lösning som inkluderar befintlig ladugård så mycket det bara går.
Några av anledningarna är att:
- Byggnaden ska ändå vara kvar och underhållas även om djuren inte är där, något annat användningsområde finns inte för den.

- Spara pengar (t.ex. tak, vissa väggar, behöver inte gräva ut massa och fylla inför gjutning, dränering osv finns redan)

- Platsbrist där jag vill ha byggnaderna (långsmal fastighet just där husen är, och åker/bete måste jag ha kvar så jag kan inte bygga där). Det finns utrymme för 18x27m men som i triangel så det blir ca 240kvm, och det blir snett imellan två byggnader som står i en vinkel men med 14 meter mellan dom hörn som är närmast varandra. Det i sig innebär bl.a. att man måste hitta en lösning på taklutningar som samspelar med befintliga byggnader som har nuvarande tak åt olika/samma håll beroende på hur man ser det. Den enda lösning jag ser för taken är att höja nocken på hallen bredvid ladugården så den blir 4 meter högre, och då kan få till en lutning som gör någon nytta. Håller man sig i befintlig ladugård och "bara" gör t.ex. djupströbädden utanför så behöver man bara fortsätta på ladugårdens tak, även om det blir en lite mindre lutning.
Det blir dessutom en byggnad som åtminstone delvis måste anpassas till att fastighetsgränsen som är sne på det sättet att det blir en triangel man bygger om man vill bygga i hela utrymmet.
Förutom byggnad för djuren så behöver även gödseln få plats nånstans på det området för att slippa 25 meter kulvert.
Hade man en stor yta som var med mer kvadratisk, och utan andra byggnader att förhålla sig till så skulle det underlätta, men tyvärr är det inte så i detta fallet.
Det finns många idéer nerskissade men det är alltid något som gör att det inte fungerar känns det som. befintliga byggnader, fastighetsgräns, taklutningsproblematik, avstånd till gödselplatta, placering av befintliga väggar, någonting blir ivägen för att få in bl.a. vagnar i maskinhallen osv.

Vad ska du bygga för? nöt? lamm? häst?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

björken

#18 » 18:32:46, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:- Platsbrist där jag vill ha byggnaderna (långsmal fastighet just där husen är, och åker/bete måste jag ha kvar så jag kan inte bygga där). Det finns utrymme för 18x27m men som i triangel så det blir ca 240kvm, ............................ Det finns många idéer nerskissade men det är alltid något som gör att det inte fungerar känns det som. befintliga byggnader, fastighetsgräns, taklutningsproblematik, avstånd till gödselplatta, placering av befintliga väggar, någonting blir ivägen för att få in bl.a. vagnar i maskinhallen osv.



Det skulle underlätta en mycket om du kunde lägga in en skiss, flygfoto eller liknande, både på den aktuella delen av fastigheten och byggnaden du vill använda
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Jimmy Nilsson

#19 » 20:39:23, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 20 år sedan tog vi upp en massa porthål i en tegelbyggnad. Byggnadens längd var 45 meter och vi satte 6 portar på 4X4 meter. Väldigt mkt vägg som vi tog bort. Ovanpå portarna var där ca 2 meter tegelvägg kvar. Vi gjorde så att vi fick helt enkelt bockat U-profiler av 8 mm plåt bar av taket innanför väggen och tog hålet så vi kunde peta in överliggaren. jacka upp den med domkrafter på kvarvarande vägg och tog hål till sidorna. in med dessa och svetsa på plats. sen revs väggen inne i hålet så att säga. borra sen igenon gängstav så Uet inte skulle kunna öppna sig så att säga. Byggnaden står kvar än idag så helt fel kan vi inte ha gjort.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

JagArJag (trådstartaren)

#20 » 20:57:02, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:För ca 20 år sedan tog vi upp en massa porthål i en tegelbyggnad. Byggnadens längd var 45 meter och vi satte 6 portar på 4X4 meter. Väldigt mkt vägg som vi tog bort. Ovanpå portarna var där ca 2 meter tegelvägg kvar. Vi gjorde så att vi fick helt enkelt bockat U-profiler av 8 mm plåt bar av taket innanför väggen och tog hålet så vi kunde peta in överliggaren. jacka upp den med domkrafter på kvarvarande vägg och tog hål till sidorna. in med dessa och svetsa på plats. sen revs väggen inne i hålet så att säga. borra sen igenon gängstav så Uet inte skulle kunna öppna sig så att säga. Byggnaden står kvar än idag så helt fel kan vi inte ha gjort.


Hej och tack för den infon.
Hur gjorde ni hålen? skar? med vad?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Michael Meier

#21 » 21:12:03, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad mer ska ändras på originalkonstruktionen ?
Hur stort avstånd mellan stolparna?
Hur stora stolpar (diameter) kan du använda ?
Vad blir det för vindtryck in i lokalen? (när väggen är borta)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JagArJag (trådstartaren)

#22 » 21:17:59, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:
JagArJag skrev:- Platsbrist där jag vill ha byggnaderna (långsmal fastighet just där husen är, och åker/bete måste jag ha kvar så jag kan inte bygga där). Det finns utrymme för 18x27m men som i triangel så det blir ca 240kvm, ............................ Det finns många idéer nerskissade men det är alltid något som gör att det inte fungerar känns det som. befintliga byggnader, fastighetsgräns, taklutningsproblematik, avstånd till gödselplatta, placering av befintliga väggar, någonting blir ivägen för att få in bl.a. vagnar i maskinhallen osv.



Det skulle underlätta en mycket om du kunde lägga in en skiss, flygfoto eller liknande, både på den aktuella delen av fastigheten och byggnaden du vill använda


Jag hade tänkt att denna tråd skulle fokusera på just väggfunderingen istället för hela "vilken-byggnad-och-var-ska den stå" -frågan, men jag tar mer än gärna emot förslag på det, så här kommer en snabbt ritad bild i typ paint. inte skalenlig men dom flesta måtten finns med.

Bild
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#23 » 21:21:42, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad mer ska ändras på originalkonstruktionen ?
Hur stort avstånd mellan stolparna?
Hur stora stolpar (diameter) kan du använda ?
Vad blir det för vindtryck in i lokalen? (när väggen är borta)


Golvet ska bilas bort och gjutas om
Avståndet mellan stolparna är öppet för förslag, men jag har sett andra som har runt 4m mellan, kunde inte mäta eller fråga något när jag såg det tyvärr. Kan sätta tätare som det behövs.
Diametern på stolparna kan vara vad som behövs. Dom jag sett både på nybyggen och modifieringar till sånt här har varit fyrkantsprofiler på 100x100x7, alternativt grövre limträ, men behövs bredare går det såklart bra också.
Vindtryck har jag ingen aning om, men det ska ju tåla mycket + god marginal, vill inte behöva ligga sömnlös när det blåser ute.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Jimmy Nilsson

#24 » 21:38:02, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:
Jimmy Nilsson skrev:För ca 20 år sedan tog vi upp en massa porthål i en tegelbyggnad. Byggnadens längd var 45 meter och vi satte 6 portar på 4X4 meter. Väldigt mkt vägg som vi tog bort. Ovanpå portarna var där ca 2 meter tegelvägg kvar. Vi gjorde så att vi fick helt enkelt bockat U-profiler av 8 mm plåt bar av taket innanför väggen och tog hålet så vi kunde peta in överliggaren. jacka upp den med domkrafter på kvarvarande vägg och tog hål till sidorna. in med dessa och svetsa på plats. sen revs väggen inne i hålet så att säga. borra sen igenon gängstav så Uet inte skulle kunna öppna sig så att säga. Byggnaden står kvar än idag så helt fel kan vi inte ha gjort.


Hej och tack för den infon.
Hur gjorde ni hålen? skar? med vad?


använde enbart en större hilti och en gammal stocka truck till att välta väggarna med.. Fick man bara ett hål så gick det fort sen att ta sten för sten. Väggarna var 40 cm tjocka.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Michael Meier

#25 » 10:38:13, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad mer ska ändras på originalkonstruktionen ?
Hur stort avstånd mellan stolparna?
Hur stora stolpar (diameter) kan du använda ?
Vad blir det för vindtryck in i lokalen? (när väggen är borta)


JagArJag skrev: .... Golvet ska bilas bort och gjutas om.
Avståndet mellan stolparna är öppet för förslag, men jag har sett andra som har runt 4m mellan .... - .... Kan sätta tätare som det behövs.
Diametern på stolparna kan vara vad som behövs .... - .... fyrkantsprofiler på 100x100x7, alternativt grövre limträ..
Vindtryck har jag ingen aning om, men det ska ju tåla mycket + god marginal ....


Hade du inte stolp i mitten på utrymmet ? som skulle bort :klia: eller har ja kollra bort mei.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#26 » 11:09:38, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du och vi behöver en helhetssyn på byggnaden..

Du frågar om det går att byta ut stenvägg mot öppet och stolpar, svaret är självklart ja på den frågan, sedan kommer den extremt noggranna frågan, hur ska det göras

Förutom löst prat om olika ideer/sätt att göra det på kanske du vill ha specifika lösningar, då blir det direkt en omfattande fråga..

Både helhet och detaljer på hur de kvarvarande väggarna ska ta den nya lasten, sätter man i korta stolpar mellan plint och skulle, då har du genast flyttat originalväggens stabilitet till resterande väggar, det enda stolparna gör är att bära upp, dom har minimal (sido)stagande funktion.

lämnar du en eller två metar kvar av långväggen i båda hörnen, måste någon bedöma om dessa stumpar verkligen utgör stadga till gavelväggarna, dörrhål, sprickor, sopig konstruktion, annars faller vitsen bort och ett felaktigt beslut tas om stadga av gavelväggarna.

Är resten uppåt en homogen konstruktion ? klarar den av att balansera den nya skjuvbelastningen, (den ska då överföra behovet av stadga till de kvarvarande homogena väggarna, varje skarv får då en ny "kraft" att ta hand om.

Hur mycket kraft får du från 40 bogtryckare ? du kanske måste mata dessa när det blåser ute för att kompensera :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Joelsson97

#27 » 18:42:32, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
intressant tråd, har du påbörjat en ombyggnation än eller hur är läget i dag?
Joelsson97
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:22:38, 26-12-2015
Ort: Nybro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH jx1070u
Volvo bm 320
Aktiv överum 1110

LeifAndersson

#28 » 22:24:46, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ersattes en murad yttervägg när vår ladugård byggdes ut för 30 åt sedan. Nu är det inte ladugård utan stallbyggnad och balken är ungefär mitt i stallet. Fyrkantprofilen är skarvad med en inre profil för att slippa svetsa när väggen togs ned. "Smen" beräknade balken med minst 5ggr säkerhet om den skulle bli rostskadad i den miljö som rådde i byggnaden då! Men i dag går inte att se några rostangrepp alls!


Bild
Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JagArJag (trådstartaren)

#29 » 00:23:16, 13-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vad det är för dimmentioner på den balken? Bredd, höjd och framförallt godstjocklek?
Vanligt "bondstål" gissar jag?
Längs på profilen inne?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#30 » 00:24:16, 13-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joelsson97 skrev:Hej!
intressant tråd, har du påbörjat en ombyggnation än eller hur är läget i dag?


Jo byggen är roliga, för min del så börjar det nästa år.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se