Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Träd längs åkermark

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

dc_lindberg

#16 » 16:47:09, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pudelns kärna är dräneringen.
Det går inte att plantera något ovan sådan med mindre än att de som växa där finna dräneringen synnerligen tilltalande...

Undran, såsom jag uppfattar den, är om man kan gör något som gör att dräneringen kan fungera och att användbar växtlighet kan växa där utan att kasta trädskor i varpen (sabotera; sabot = träsko) ?
Jag har mycket svårt att se att vi nått fram till teknik som möjliggör detta, men bara för att jag är ... så kan man ju faktiskt ha nått framåt åt det hållet ;)

Den andra frågan var om förslag på växt. Magloman har svarat på ett intressant sätt och poängterat en baksida av frågan som vi andra missat. Mycket bra och intressant svar/kommentar.

Nu står det Skåne. Skåne är ett stort land, men en liten provins i Sveriges kolonialvälde (vi snodde ju Skåne av danskarna ;) ).
Det vore till hjälp om vi får reda på lite mer om de topografiska förutsättningarna och den lokala biotopsituationen.
Gäller det runt om eller på bara en eller flera sidor av marken?
Söder/väster/öster/norr om marken?
Skuggsträckning längd som är acceptabel i förhållande till produktionsbortfall?
osv
Jmf min farmors far planterade björkallé. Den skuggade och rötterna störde 3-4m in på åkern, men vinsten av vindfånget och att rötterna lyfte upp grundvattennivån övervägde förlusten produktion på den odlingsarealen.

För att raljera kring detta med vinden så skulle du ju kunna planterad vindmöllor ;)
Då blir väl de lokala ... överlyckliga över din ....-medvetenhet?


Hela frågan borde röra tre frågor:
- kan man ha något växa ovan dräneringsrör utan att detta ger sig till att växa in i rören?
- vilken form av växt kan vara av intresse (notera att jag blundar för ordet "träd") ?
- lagom bromsning viden och jordflykten; vad kan vara rimligt/lämpligt i förhållande till ovan ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mikkel

#17 » 19:17:06, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en yta att ha träd på som inte växer in i dräneringsrören och vill kunna ta ut flera uttag stamträd under en mansålder (eller kvinnsålder :mrgreen: ) så kan asp fungera bra. En ruta av, låt säga 25 x 25 meter med asp kan bestå av en enda individ ! Det är en och samma asp med ett sammanvuxet rotsystem och flera stammar. Om du sedan tar ut ved på halva ytan så kommer nyuppslaget få en j#dran fart eftersom hela rotsystemet finns kvar och lever vidare med hjälp av de aspar som fortfarande lever. Nu skriver sådant jag bara "hört", är ingen skogvaktare precis, men det går nog att läsa om också, den som kan.... :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

OL

#18 » 20:00:10, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för att bli hippiestämplad. Men det får jag väl tåla eftersom det i stora drag stämmer…

Läs på om permakultur och aquaponics. Att anlägga en liten våtmark där det kan växa både buskar och träd i kanten kan i många fall ge stora mervärden tillbaka. Och sannolikt även ekonomiskt. Det kan avsevärt förbättra fågel och insektslivet, vilket är precis vad du vill för att minska på skadedjur i dina odlingar. Det är väl antagligen det bästa sättet att minska läckaget från åkrarna också, naturens sätt (och hittills har det väl inte inträffat att människan lyckats designa nåt bättre än naturen). Att tänka i skikt, att det går att plantera träd, högväxande buskar, lågväxande buskar och marktäckande växter på i princip samma yta. En liten damm med fisk och kräftor? Och om det är dräningingsrör som löper in från åkrarna till den här ytan (om jag hajjade rätt så är det något huvudrör här och typ fiskbensdragna täckdikningsrör fram hit???) så kan ju de ligga kvar och mata våtmarken med vatten. Får du till det har du tillgång till vattenspegel året om och det är en av de rikaste biotoperna som finns, den i vatten och strandkant. Dessutom får du ju bidrag för att anlägga våtmark som om jag fattat rätt täcker mycket av kostnaderna. Välj sen varierande frukt och bärbuskar så kan du sälja självplock! Kombinera med löv för bränsleved/flis.

Gör ett studiebesök på Holma skogsträdgård för inspiration om du har möjlighet! Där finns idéer att hämta som skulle funka även i industriellt jordbruk, om det fanns någon som vågade vara lite nytänkande och framtidssmart. Och jag är övertygad om att det skulle gå att räkna hem ekonomiskt också även utan våtmarksbidraget. Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

E.Chr (trådstartaren)

#19 » 21:04:43, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tackar ödmjukast för alla svar och åsikter. Jag tänkte återkomma med lite bilder på de tilltänkta platserna samt mer/bättre information om befintliga dräneringar etc.

Fick i uppdrag av min sambo att kolla upp detta då han reser i sitt jobb, så är inte riktigt mitt område. Men ja, jag fick detta som mitt ansvar här på gården ☺️ Försöker lära mig så gott det går men är också därför jag förklarar dåligt.

Men ska kolla upp bättre vad som ligger vart, gällande dränering och liknande. Vet att på ena sidan (där det är vatten nu) ska dräneringsrör läggas. På andra sidan där det redan finns lite växtlighet men där det också är öppet på sina håll ska det gå något slags cementrör (tror jag). Återkommer med mer exakt info kring det där.

Tycker dock att det Magloman skrev lät som en enkel och bra lösning. Just nu är det några få träd, några ekar, som ska stå kvar men mest sly och buskage. Tanken är väl inte att länsa totalt men träd där vi kan utvinna ved/flis vore av intresse.

Ni har gett mig många goda idéer och funderingar. Vi bor i mitten av Skåne, intill Ringsjön.


Bild
Bild
Bild
E.Chr
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:01, 21-03-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#20 » 21:52:58, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du min metod:

Efter 2-3 år utan att ha slagit gräset ser det ut så här:

Bild


Sen efter 3 år(kolla bakom jordbrukstraktorn):

Bild

Sen efter ytterliggare 4 år.
Nu är björkstammarna ca 15cm och det är en del fin ved av det:

Bild

Kunde gått fortare om man tagit bort slyn och annat oönskat skit undan för undan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#21 » 09:18:16, 31-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

E.Chr.
Det ser riktigt inspirativt ut på dina marker.
Där det växer slånbär(?) mmm kan man med fördel byta till energiskog.

ASP = jä... "ogräs" !
Kapar man stammen så gör den som myggor - mobiliserar hela släkten för begravningen!
Det Mikkel skrev ovan är precis exakt hur dessa trädgårdsligister växer - personlig erfarenhet så det räcker och blir över.
Baksidan med Aspens rotnät är att de breder snabbt ut sig, långt åt sidorna, så... asp i kanten på en åker... njae... jag skulle välja trädslag med mindre rotnät... Björk som min släkting planterade är nog inte ett alternativ hos dig vad jag ser på bilderna.
Hör med dem som kan träd och buskar vilka sorter som kan passa. Gör en lista på dem. Tillväxthastighet, rotsystem, osv mm - se'n publicerar du den i tråden :)
Är -så- nyfiken (curiosity killed the cat) ; nyfiken i en strut ;)

På bilderna ser jag inte behov av extra dikning / dräneringsrör. Se OL's inlaga.
Kanske är det ett säsongsproblem?´

När det gäller flis.
Har noterat att man alltid talar om -träd- "energiskog", men det finns snabbväxande buskar som ger mycket trämassa också... men då måste man skörda efter löven fallit. Är det månne denna skördetidsbegränsning som gör att man blundar för buskar?

Själv använder jag flis och sågspån till rabatter, och sågspån istället för grus för att sanda med.

Spån för att elda med måste torka... kostar tid och pengar... kräver utrymmen... bättre i så fall att satsa på spå och och flis som markförbättring. Flisa och packa o sälja direkt. (jag -tror- det är mer lönande i liten skala, men jag vet inte).

Intygar att Maglomans bilder -är- rättvisande och sanna ; har varit där och sett det med egna ögon.
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Optimist och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se